2024-09-21, 23:59
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Enligt Ryssland kräver dessa inblandning från NATO -länder för att kunna nyttjas, de räknas då som stridande part och är indirekt en krigsförklaring från NATO:s sida. Vad svaret från Ryssland blir vet vi inte, men skulle en motattack mot ett NATO-land ske, exempelvis baltländerma, så har allt eskalerat till en väldigt farlig situation som då förmodligen är tredje världskriget. Då är vi sedan bara knapptryckningar från användning av kärnvapen. Är det vad alla ni som stödjer Ukraina vill ha? Har ni mental kapacitet att dra strecken mellan punkterna för att förstå vad det innebär när kärmvapen potentiellt träffar europeiska huvudstäder och många andra mål?

Haha. I 2 år har proryska avskum, drägg och skithögar på flashback gapat om kärnvapen, tredje världskriget och västeuropas undergång. Nu har massmördaren KGB-Putin kommit till sin vägs ände. Han har förlorat kriget och har inget magiskt ess att dra ur ärmen för att hota med. Då dyker du upp och försöker "skrämmas" med tredje världskriget. Patetiskt.
Citera
2024-09-22, 00:13
Medlem
Det är knappt så man vill gå o lägga sig idag.
Är så nyfiken på att veta om det uppstår nya svampmoln i Ryssland inatt.

Vad jag läst finns det fyra-fem st lagerhållare till som ligger inom räckhåll.

Vad tror ni, blir det en lugn natt ?
Citera
2024-09-22, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Som jag skrev i diskussionen med plastdunk, så lär ingen förklara krig mot Ryssland. Det är 79 år, 1 månad och 12 dagar sedan den senaste krigsförklaringen. Numera utbryter krig bara ändå om någon startar dem. Men hamnar Ryssland i krig med ett Nato land så kommer flera länder att agera på artikel 5 om det angripna landet åberopar den. Och om Polen eller Baltikum är indragna så kommer man från Nato-ländernas sida att behöva slå ut Kaliningrad; det kommer att vara det allra första som kommer att ske. Den exklaven ligger i vägen (rent geografiskt) för en effektiv krigföring och den är som sagt omöjlig för Ryssland att försvara eftersom den är omringad på alla fyra sidorna.

Ja Kaliningrad lär ju ryka först. Militären är omlokaliserad och det finns i princip bara pensionärer kvar. Ge det en vecka så är det ockuperat. Kommer bli skoj för Putin att tappa sin enda kontakt med Östersjö-området. Men är man idiot så är man.
Citera
2024-09-22, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://x.com/ArmchairW/status/1837539762023838179

Nya analyser om ammunitionsdepån i Tver, 75% finns kvar, och det kommer att vara operativt igen inom kort.

Ryskt tvärtomspråk, 25% av depån finns kvar, möjligtvis kommer den att vara operativ inom kort.
Citera
2024-09-22, 00:25
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Vad tror ni, blir det en lugn natt ?

Nej, jag tror att det Ryska luftvärnet, svagt och dåligt som det är kommer att släppa förbi en ny drönarattack och med det så kommer en annan vapendepå att explodera.
Citera
2024-09-22, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Artikel 5 säger att man hjälper så mycket som behövs.
Nja, skulle inte vara så säker. Så som jag tolkar den artikeln så är det upp till varje land att avgöra hur mycket som behövs.
Citera
2024-09-22, 02:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Nya analyser om ammunitionsdepån i Tver, 75% finns kvar, och det kommer att vara operativt igen inom kort.

Ja, oj vilken seger, några sådana till så har Ryssland säkert vunnit.
Citera
2024-09-22, 02:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja, då kan man ju fundera en sväng till, vilken armé klarar sig längst i detta utnötningskrig, Ukrainska armén, eller den Ryska armén?

Hur ser det ut i Ukrainas led, jag ser videos dagligen där de fångar in folk på gatorna som springer för livet, och jag har postat länkar tidigare som beskriver situationen som totalt kaos p.ga. oerfarna soldater som med noll träning i den Ukrainska armén gräver vallgravar mitt i öppna fält. Sök och läs.

Fint, länka till dessa springa för livet videosar då.
Citera
2024-09-22, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ryssland har inte några inkallade, inga värnpliktiga som blir satta i fronten.

det är frivilliga som förutom de 250 000 reserver som blev insatta i tjänst under 2023. DVS tränade militärer.

Man har inte en allmän mobilisering utan att ha en krigsförklaring, efter som det är emo så finns det ingen allmännmobilisering.
Om det hade varit en allmän mobilisering så hade rysslands styrkor varit högre än de ca 700 000 just nu i Ukriana.

Precis, och därmed finns det inget som hindrar t ex servicetekniker inom värme etc att ansluta till Putins idiotkrig, vilket din genompuckade kollega Stony hävdar. Ni kanske skulle ta och snacka ihop er lite, synkroniserade lögner är väl iaf bättre än godtyckligt blandat tjurbajs....
Citera
2024-09-22, 04:04
Medlem
Drooids avatar
Citat:

OK. Jag uppskattar länkar till 'analyser'. Till skillnad från dig är jag källkritisk.
Du borde kolla upp vad det är du postar.

Armchair Warlord
Vatnik soup: https://vatniksoup.com/en/soups/244/

Citera
2024-09-22, 06:04
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
10 WT brudar som inte ens gör motstånd når dom arresteras kommer inte fälla någon.
Nu när kriget kommit till Ryssland tror jag folk misstänker att något inte står rätt till. Ser mer och mer att bakom kulisserna gror missnöje och motstånd.
Citera
2024-09-22, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Nu när kriget kommit till Ryssland tror jag folk misstänker att något inte står rätt till. Ser mer och mer att bakom kulisserna gror missnöje och motstånd.
Ja det är en bra utveckling.
Med de katastrofala förlusterna ryssarna har dygn efter dygn kan inte någon typ av desinformation eller hot dölja verkligheten längre. Kleptokratstyret går på sista versen.
Senaste dygnet från Ukrainas Generalsstab:
Generalstab: Ryssland förlorade ytterligare 1 500 soldater på en dag
Olena Ivashkiv — söndagen den 22 september 2024, 07:59
"Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 1 500 soldater, 22 stridsvagnar och 63 artillerisystem i kriget mot Ukraina."

" De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02.22 till 22.09.24 uppgick ungefär till:
personal - cirka 642 420 (+1 500) personer,
tankar ‒ 8768 (+22) enheter,
bepansrade stridsfordon ‒ 17 222 (+52) enheter,
artillerisystem – 18 333 (+63) enheter,
RSZV – 1195 (+2) enheter,
luftvärnsutrustning ‒ 949 (+0) enheter,
flygplan – 369 (+0) enheter,
helikoptrar – 328 (+0) enheter,
UAV på operativ-taktisk nivå - 15628 (+67),
kryssningsmissiler ‒ 2595 (+0),
fartyg/båtar ‒ 28 (+0) enheter,
ubåtar - 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar - 25 023 (+57) enheter,
specialutrustning ‒ 3144 (+19)
I samband med den ständiga ankomsten av förfinade underrättelsedata fanns det ett behov av att justera vissa positioner av fiendens totala förluster - kryssningsmissiler. Totalsiffran har justerats och förluster för dagen redovisas som normalt."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/09/22/7476216/

Ryssland fortsätter med att mot krigets lagar att mörda, skada och terrorisera Ukrainsk civilbefolkning. Barn, tonåringar, vuxna, sjuka, äldre genom terrorbombning av bostadsområden, senast i Charkiv vid midnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in