2024-09-21, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad skrev du?
Några rader upp... inlägg #372
Citera
2024-09-21, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ja, jag har varit i Tromsö. Inget speciellt med den staden jämfört med andra liknande städer vid ev olycka.

Så vart gör du av 20 000 ton ammoniumnitrat i Tromsö?

Citat:
Norrmännen är inte rädda för lasten som sådan, vad gäller explosion. Verkar mest vara något som okunniga journalister byggt upp. Men uppenbarligen vet de något om fartygets kondition som vi inte vet. Så möjligen var de rädda för en möjlig miljökatastrof. Men likväl är det konstigt om ett fartyg med stora skador skulle släppas iväg eftersom den även efter Tromsö åker flera dagar utmed norska kusten, dock på internationellt vatten.

Jo, det är lasten som norrmännen var "rädda" för, precis som Sverige, Danmark, Litauen och alla andra länder som fartyget kan få för sig att röra sig i närheten av.

"Rädda" innebär att lasten måste hanteras. Inget varv i världen kommer medvetet ta in 20 000 ton ammoniumnitrat, de får inte göra det och de kan inte göra det.

Citat:
Varför skulle fartyget återvända till rysk hamn? Vad finns det för anledning och legal anledning?

För att det var där skadan uppstod. Du ger dig inte ut på sjön med ett fartyg som inte är sjövärdigt. Aldrig.

För att det var där fartyget lastades, alltså är det möjligt att lasta av fartyget och förvara lasten där medan man reparerar.

Du tycker inte själv att det är lite underligt att man bogserar runt ett stort fartyg, oavsett last, utan någon destination?
Citera
2024-09-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Några rader upp... inlägg #372

Jag gissar att myndigheterna har mer att säga till om än varvet.
Citera
2024-09-21, 10:53
Bannlyst
Citat:
Jag gissar att myndigheterna har mer att säga till om än varvet.

Säga till om vad, förstår du nu hur saker fungerar på sjön?
Citera
2024-09-21, 10:54
Medlem
Citat:
Säga till om vad?

Om de får lägga till och lagas där såklart.
Citera
2024-09-21, 10:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Kommer vraket att navigera fel och landa på Gotland.. Finns den chansen?
Varför hoppas du det, och vad tror du det skulle innebära?
Citera
2024-09-21, 10:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Du tycker inte själv att det är lite underligt att man bogserar runt ett stort fartyg, oavsett last, utan någon destination?
Ärendet påminner lite om The "Gar-barge". En båt som körde hit och dit om och om igen eftersom ingen ville ha med den att göra.
Citera
2024-09-21, 10:57
Bannlyst
Citat:
Om de får lägga till och lagas där såklart.
Jag vet inte ärligt talat, vilken myndighet syftar du på?
Citera
2024-09-21, 11:00
Medlem
Tradewindsnews.com; "A much smaller quantity of ammonium nitrate caused the devastating blast in the port of Beirut, Lebanon, that killed at least 218 people in 2020."
Citera
2024-09-21, 11:01
Medlem
Citat:
Jag vet inte ärligt talat, vilken myndighet syftar du på?

Den som har sagt nej (om det nu var en myndighet).
Citera
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag antar att ammoniumnitrat i kontakt med saltvatten kan sätta igång en enorm reaktion. Därtill 20000 ton.

Det minns man från kemin med natrium i vatten det bubblar och fräser väldigt explosivt.
Nej, måste vara alkohol eller olja det blandas med.

Saltvatten skulle lösa saltet som ammoniumnitrat egentligen är.
Citera
Bannlyst
Läs detta alla som har funderingar på fartyget, skador vart den ska vad norge sa mm

https://maritime-executive.com/article/cargo-ship-loaded-with-dangerous-ammonium-nitrate-seeks-port-in-lithuania
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in