Citat:
Ursprungligen postat av
HahahaJowe
Man får inte fysiskt hantera elever. Det finns andra pedagogiska verktyg att använda. Vikarie är ett av de svåraste jobben i skolan. Ledarskapet på skolan har helt fallerat om man tagit in en helt ny vikarie utan att talat om vad man får och inte får göra! När jag gick i skolan på 80-talet fick lärare inte heller röra elever.
Det måste ändå kunna anses vara en skillnad mellan att hålla en elev runt axlarna och föra denne till sin plats (alternativt fösa ut ur klassrummet) och att hålla fast eleven med ett grepp om armarna. Att med styrka hålla fast en elev är att gå över gränsen, men som det är nu vågar ju lärare inte ingripa på något som helst sätt av rädsla för att bli anmälda för misshandel.
Problemet är ju att eleverna är fullständigt medvetna om detta och utnyttjar hela systemet för att fortsätta jävlas och göra uppror i skolan precis som det passar dem - det funkar inte att ha det på det sättet. Det behövs mer disciplin och ungarna måste förihelvete lära sig att respektera vuxna och andra auktoriteter.
Det värsta av allt är att jag får känslan av att föräldrar nuförtiden ofta backar upp sina ungar när de käftar emot andra vuxna med auktoritet - tidigare fick ju ungarna lära sig att bete sig i skolan och i kontakt med andra vuxna, men med modern uppfostran ska de tydligen få tro att de ska vara självständiga individer med fullständig handlingsfrihet redan när de kommer upp i tonåren, även om de inte har den mentala kapaciteten att förstå att deras handlande får negativa konsekvenser för alla andra elever i gruppen.
Jag vete sjutton hur man ska kunna koma tillrätta med problemet, men jag personligen anser att dagens lärare med sina pedagogiska verktyg, där fokus ligger på lågaffektivt bemötande, inte förmår inskärpa nödvändigheten av disciplin i elevgrupperna. Inget företag i världen skulle acceptera sådant klassrumskaos under personalmöten, men till skillnad från företagsvärlden har skolan inte några trumfkort i stil med löneavdrag och avsked att ta till - så man måste hitta andra kännbara påtryckningsmedel för att piska in ungarna i ledet (bildligt talat!

).