2024-09-20, 19:21
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosabadanka
Allt ifrån att ständigt försöka prata med mig när jag sitter i olika möten till att dra ut sladden till skärmen och stänga av min dator medans jag jobbar. Är tur för hans skull att det mesta automatiskt sparas eller går att återställa. Finns många mer exempel men där har du några.

Det där är inte bara störig kollega utan skulle kunna betecknas som kränkande särbehandling.
Du kan ju gå den byråkratiska vägen och be arbetsgivaren om policyn för kränkande särbehandling och sedan skriva en anmälan och lämnq till din chef under överseende av fack och HR. Då har de svårt att inte göra något åt det.
Citera
2024-09-20, 19:35
Medlem
fskers avatar
Citat:
Jag ska tänka på det tills nästa gång. Detta är min första tråd här så har nog mycket att förbättra. Dem håller på att se vad dem kan göra åt saken och har blivit lovad att få ett eget kontor. Problemet är att jag behöver prata jobba med honom ibland vilket gör att jag inte kan komma undan helt och hållet vilket både jag och alla runt om mig önskar. Jag har tidigare satt lite press på chef och hr men kanske borde sätta ytligare press dock lite osäker på hur då jag är den med kortast anställningstid har bara varit där i cirka 1,5 år. Facket har blivit inblandat förra veckan och håller på att jobba med det för fullt. Hoppas på att dem ska komma på en bra lösning på allt. Tack så jättemycket för feedbacken

Kan du inte ta all kommunikation med idioten via din chef?
Citera
2024-09-20, 19:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Har pratat med han ett antal gånger om det samt meddelat chefen dock är det i stort sätt omöjligt att göra något åt det då han i stort sätt är omöjlig att ersätta. även andra som klagat. men ska ta det en gång till med han.
Om han pratar med dig, håll bara tyst. Ge inte snackpåsen någon luft. Eller så kan du sucka djupt och säga "Är du klar nu?" inget annat. Du kan upprepa "Är du klar nu?" men låt det vara det enda du "ger" honom.

Efter att du följt mitt tips kommer han söka sig till andra offer.
Citera
2024-09-20, 19:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Allt ifrån att ständigt försöka prata med mig när jag sitter i olika möten till att dra ut sladden till skärmen och stänga av min dator medans jag jobbar. Är tur för hans skull att det mesta automatiskt sparas eller går att återställa. Finns många mer exempel men där har du några.

Men oj. Det där är ju allvarligt, Där borde du kunna gå till chefen och säga "Jag kan inte utföra mitt jobb på grund av den här pajsaren". Han behöver ju få en tillsägning! Han ser ju förmodligen dig som någon sorts hot, någon plats som han vill ta över.

Skaffa jobblaptop. Uteslut honom från ditt arbete om det går. Skriv en lista på allt sjukt han gjort och lämna till chefen - med datum och bevis om du har.
Citera
2024-09-20, 20:04
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder har jag ett problem på jobbet som kräver väldigt mycket koncentration jag har en kollega som inte gör något vettigt och hela tiden håller på att störa mig till den nivån att andra runt om börjat reagera. Ska lägga till att jag jobbar inom ett väldigt smalt område så att byta arbetsgivare är inget alternativ då det finns väldigt få tjänster som liknar det jag håller på med i Europa och då givetvis ännu färre tjänster här i Sverige. Någon som har någon bra ide på vad jag kan göra åt saken? Står snart inte ut längre.

Hörlurar och att säga till personen att den stör och du behöver jobba?
Citera
2024-09-20, 20:11
Medlem
NegernsDofts avatar
Ptja kalla mig sjuk i huvudet men rent spontant tänker jag.. säg till?
Citera
2024-09-20, 20:32
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Har pratat med han ett antal gånger om det samt meddelat chefen dock är det i stort sätt omöjligt att göra något åt det då han i stort sätt är omöjlig att ersätta. även andra som klagat. men ska ta det en gång till med han.

Sätt ned foten, prata med honom, ja det ledde ju inte till någon förbättring.
I dessa fall vet man ju inte vem det är fel på, men aggregera mot personen, och fortsätt att göra det!
Citera
2024-09-20, 21:13
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder har jag ett problem på jobbet som kräver väldigt mycket koncentration jag har en kollega som inte gör något vettigt och hela tiden håller på att störa mig till den nivån att andra runt om börjat reagera. Ska lägga till att jag jobbar inom ett väldigt smalt område så att byta arbetsgivare är inget alternativ då det finns väldigt få tjänster som liknar det jag håller på med i Europa och då givetvis ännu färre tjänster här i Sverige. Någon som har någon bra ide på vad jag kan göra åt saken? Står snart inte ut längre.

Var trevlig men kort. Ge beröm då och då och håll lång distans.

Detta är min standardmetod för att bemöta jobbiga medarbetare och det fungerar alltid.
Citera
2024-09-20, 21:20
Medlem
Säg som det är. Om inte det hjälper så sköt ditt så gott det går.

Skulle du sinkas av din medarbetare
så får du förklara det en gång till och om inte det hjälper så går du till din chef.
Citera
2024-09-20, 22:17
Medlem
Vill börja med att säga att din kollega ägnar sig åt ett destruktivt härskarbeteende som gränsar till/är mobbing, han känner förmodligen mindervärdeskomplex gentemot dig. Tyvärr inte helt ovanligt på arbetsplatser. En strategi kan vara att du släpper allt vad skam heter för hans beteende och ifrågasätter det direkt när det händer. Tex när han stör dig i ett möte, låt kameran vara på men stäng ljudet, säg åt honom ”vad håller du på med, ser du inte att jag är i ett möte?” med kameran på. Och låt dina ögon spegla dina känslor mot honom och omgivningen utan att skämmas. Om han rycker din sladd, ryck ut alla hans sladdar som om du fått djävulen i dig. Sen när han protesterar frågar du om det är kul, om han vill att du ska göra det igen eftersom han verkar uppskatta efterblivet beteende. Öva på att spela galen och skräm både honom och din chef med ett lika gränslöst beteende som han visar mot dig. Har tyvärr egna erfarenheter av sådana typer men det går att skrämma dem så det upphör då de gärna inriktar sig på enkla offer.
Citera
2024-09-21, 00:50
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag ska tänka på det tills nästa gång. Detta är min första tråd här så har nog mycket att förbättra. Dem håller på att se vad dem kan göra åt saken och har blivit lovad att få ett eget kontor. Problemet är att jag behöver prata jobba med honom ibland vilket gör att jag inte kan komma undan helt och hållet vilket både jag och alla runt om mig önskar. Jag har tidigare satt lite press på chef och hr men kanske borde sätta ytligare press dock lite osäker på hur då jag är den med kortast anställningstid har bara varit där i cirka 1,5 år. Facket har blivit inblandat förra veckan och håller på att jobba med det för fullt. Hoppas på att dem ska komma på en bra lösning på allt. Tack så jättemycket för feedbacken

Är det endast du som är utsatt?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om han pratar med dig, håll bara tyst. Ge inte snackpåsen någon luft. Eller så kan du sucka djupt och säga "Är du klar nu?" inget annat. Du kan upprepa "Är du klar nu?" men låt det vara det enda du "ger" honom.

Efter att du följt mitt tips kommer han söka sig till andra offer.

Är det inte mer konstruktivt att säga:

Vänligen. Lämna mig ifred!

Och upprepa det gång på gång tills han går sin väg. Papegojmetoden. Inte nästla sig in i konversation.
Senast redigerad av skoputs 2024-09-21 kl. 00:56.
Citera
2024-09-21, 08:48
Medlem
Proras avatar
Citat:

Citat:

Hur kan han inte göra något vettigt och samtidigt vara oersättlig? Med det sagt förstår jag din frustration. Om både du och din kollega har en spetskompetens som det är svårt att få jobb inom i Sverige borde din kollega vara rädd för att få sparken, såvida han inte är inflyttad och lätt kan flytta till ett annat land. Att han saboterar ditt arbete genom att dra ut sladdar och stänga av datorn vid upprepade tillfällen torde vara skäl till att ge en skriftlig varning, sedan löneavdrag och till sist avsked. Men jag är inte insatt i regelverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in