2024-09-20, 22:07
Medlem
Låt de som seglar en rysk båt drunkna.
Citera
2024-09-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kan ha fel, den som har koll får gärna rätta mig, men jag har något minne av att jag läst att ammoniumnitrat blandat med bensin eller diesel räcker för att det ska bli explosivt. Om skeppet har skadats på något vis kan det vara en läglig ursäkt för att lasten är kontaminerad med olja, och/eller att brand skulle kunna uppstå och utlösa en explosion (om man är konspiratoriskt lagd och misstänker ett försök till rysk asymmetrisk krigsföring.)

Själv känner jag mig lite skeptisk till att låta detta fartyg (bärande en last som har en ungefärlig, potentiell sprängkraft som kan tänkas ligga nära* den hos atombomben som jämnade Hiroshima med marken) gå igenom Öresund. Bara en explosion likt den i Libanon skulle få förödande konsekvenser. Hellre att man låter kustbevakningen borda fartyget och säkra lasten ordentligt, lämnar den på Grönland, sänka allt i havet eller nåt.

*Libanonexplosionen var 2 750 ton ammoniumnitrat som sprängdes med en kraft motsvarande 1000-1500 ton av TNT, vilket har beräknats vara ungefär en tiondel av Hiroshimabombens sprängkraft. Det här skeppet är lastat med 7.2 gånger mer konstgödsel än Libanonexplosionen. Obs: brasklapp, jag har ingen aning om sprängkraften ökar linjärt med mängden konstgödsel, så att sju gånger mer konstgödsel betyder sju gånger kraftigare pang, men ändå.

Jo du är på rätt spår.
Med diesel och lite till och en detonator av något slag så händer det du beskriver. Åtminstone diesel finns det i stora mängder på detta fartyg.
Om ryska FSB alt. GRU, (den militära grenen) varit inblandade finns det garanterat en detonator i lasten.
Lite svetsarbete för att fixa lite av de märkliga skadorna på fartyget kan också utlösa denna enorma explosion.
Luktar rysk modus lång väg.
En eskortering till Kanarieöarna med Kustbevakning från länder efter färdvägen bör genomföras. Fartyget är ett hot mot sjöfarten i Sverige, Danmark, England, Holland, Frankrike o Portugal för att inte tala om Spanien.
Sedan får Spanien göra en ordentlig koll till havs innan det ev. Släpps in till Kanarieöarna. Vilka finns ombord? Varför? Osv.
Senast redigerad av Antistalk 2024-09-20 kl. 22:12.
Citera
2024-09-20, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Krävs det en brand eller nåt " tändmedel " för att rn explosion ska inträffa?
värme?
I port of beyroth räckte det med vanligt fyrverkeri för att detonera ammoniumnitratet. Fyrverkeriet antändes av svetsloppor vid en reparation av en dörr till lagret. Ingen diesel eller dylikt behövdes för att få Ammoniumnitratet att explodera. Blev 3.3 på richterskalan. Det handlar om 10 ggr mer ammoniumnitratdos i denna batch.
Citera
2024-09-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ammoniumnitrat, fyrverkerier och en brand, vad har jag missat?

Svetsarbete i silon.
Vi har den klassiska eldtriangeln - syre, bränsle och värme. Nu är jag inte kemist. Men man kan kanske tänka sig ett med den enorma värme som blev fallet pga fyrvekerilagret, behövs inte ytterligare organiska tillägg, dvs dieseln.
Citera
2024-09-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det där skeppet låter väldigt shady. Varför cruisar de härikring?
Som sagt, sänk skiten. Det luktar trojansk häst.
Ja man blir lite konspiratorisk. Vad fan skall den in i Östersjön att göra.

Skulle också rekommendera att neka båten tillträde av säkerhetsskäl.
Senast redigerad av Dolesn 2024-09-20 kl. 22:27.
Citera
2024-09-20, 22:32
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Är detta rätt tolkning: fartyget har lämnat ryskhamn fullt med explosivt material i lasten, trots att skrovet blivit skadat i ryskhamn och ändå valt att segla iväg?
Citera
2024-09-20, 22:34
Medlem
flugornass avatar
Kort fråga från en som bara läser rubriker, hur farligt är detta fartyg för Sverige?
Citera
2024-09-20, 22:41
Medlem
Sunimods avatar
Skänk det till Ukraina och de kommer göra om skeppet till en drönare mot ryssen.
Citera
2024-09-20, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Du tror att det var en kinapuff.

Foliehattens okrönte kung
Läs i en.wikipedia om detta. Googla 2020 Beirut explosion om du kan läsa engelska.
Återkom sen.
Citera
2024-09-20, 22:45
Medlem
Bertillas avatar
Forfarande så är det en transport av konstgödsel. Vad är det ni inte förstår?

Citat:
Koncentrerad gödsel med kväve som lätt tas upp av växter passar alla jordtyper och grödor. Ammoniumnitrat används för att gödsla växter under hela vegetationsperioden. Ammoniumnitrat förser växten med en nödvändig mängd kväve som är speciellt viktigt under den intensiva växtperioden. Gödsel som innehåller ammoniumnitrat gör att växterna växer och utvecklas snabbare och förhindrar bladen från att färgas gula
Citera
2024-09-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Är detta rätt tolkning: fartyget har lämnat ryskhamn fullt med explosivt material i lasten, trots att skrovet blivit skadat i ryskhamn och ändå valt att segla iväg?

Fartyget har lämnat rysk hamn med en last av gödningsmedel som i vissa sammanhang kan vara explosivt. Enligt uppgifter i tråden har fartyget därefter anlöpt en norsk hamn och fått diverse ej definierade skador. Om hon gick till norsk hamn på grund av skadorna eller om de uppkom vid ank/avg hamn är okänt.
Citera
2024-09-20, 22:49
Medlem
flugornass avatar
Upprepning:
Kort fråga från en som bara läser rubriker, hur farligt är detta fartyg för Sverige?
Alla är inte insatta i era teorier, men lite orolig är jag.
Så gör mig lugnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in