Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Kan ha fel, den som har koll får gärna rätta mig, men jag har något minne av att jag läst att ammoniumnitrat blandat med bensin eller diesel räcker för att det ska bli explosivt. Om skeppet har skadats på något vis kan det vara en läglig ursäkt för att lasten är kontaminerad med olja, och/eller att brand skulle kunna uppstå och utlösa en explosion (om man är konspiratoriskt lagd och misstänker ett försök till rysk asymmetrisk krigsföring.)
Själv känner jag mig lite skeptisk till att låta detta fartyg (bärande en last som har en ungefärlig, potentiell sprängkraft som kan tänkas ligga nära* den hos atombomben som jämnade Hiroshima med marken) gå igenom Öresund. Bara en explosion likt den i Libanon skulle få förödande konsekvenser. Hellre att man låter kustbevakningen borda fartyget och säkra lasten ordentligt, lämnar den på Grönland, sänka allt i havet eller nåt.
*Libanonexplosionen var 2 750 ton ammoniumnitrat som sprängdes med en kraft motsvarande 1000-1500 ton av TNT, vilket har beräknats vara ungefär en tiondel av Hiroshimabombens sprängkraft. Det här skeppet är lastat med 7.2 gånger mer konstgödsel än Libanonexplosionen. Obs: brasklapp, jag har ingen aning om sprängkraften ökar linjärt med mängden konstgödsel, så att sju gånger mer konstgödsel betyder sju gånger kraftigare pang, men ändå.
Jo du är på rätt spår.
Med diesel och lite till och en detonator av något slag så händer det du beskriver. Åtminstone diesel finns det i stora mängder på detta fartyg.
Om ryska FSB alt. GRU, (den militära grenen) varit inblandade finns det garanterat en detonator i lasten.
Lite svetsarbete för att fixa lite av de märkliga skadorna på fartyget kan också utlösa denna enorma explosion.
Luktar rysk modus lång väg.
En eskortering till Kanarieöarna med Kustbevakning från länder efter färdvägen bör genomföras. Fartyget är ett hot mot sjöfarten i Sverige, Danmark, England, Holland, Frankrike o Portugal för att inte tala om Spanien.
Sedan får Spanien göra en ordentlig koll till havs innan det ev. Släpps in till Kanarieöarna. Vilka finns ombord? Varför? Osv.