2024-09-20, 21:41
Medlem
Bertillas avatar
Vänligen sluta tramsa!

Citat:
Lasten betecknas som farligt gods, men risken för en detonation eller antändning är ”väldigt låg”, enligt Lindholm på Kustbevakningen, som betonar att ämnet dagligen transporteras på land, sjöväg och järnväg i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzmBoJ/skadat-fartyg-med-farlig-last-pa-vag-mot-sverige
Citera
2024-09-20, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Hur skal någon kunna hjälpa skiten då ansvarig skeppare inte har verkar någon plan för lossning av last före reparation, inget bokat reparationsvarv, ingen plan alls. Finns det ens betalnings garantier för lossning av lasten, omfattande reparationer, lagring av lasten, lastning efter reparationerna? Fattar du hur stor volym 20 000 ton Ammoniumnitrat är? Vem ska pröjsa för detta?

Det enda raka är att ryska myndigheter bogserar pissjiggen till Kaliningrad under övervakning från danska och svenska sjöfartsmyndigheter och kaliningrad får äga probemet. De får göra som de vill med båten där! Inte vårat problem alltså!

Kostar väl runt 4 kr kg, med 20 000 ton blir det 60 miljoner i vä'rde i den lasten. Då förstår man att både svenska och danska myndigheter vill åt värdena
Citera
2024-09-20, 21:42
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Borda fartyget, skicka besättningen till Malta, inspektera godset, lotsa in det till hamn i Sverige med svensk besättning. Säg till köparen/ägare att de kan kvittera ut lasten vid gränsen gentemot marknadsvärdet av lasten plus fraktkostnad annars auktioneras det ut till köpare i Sverige.
Vad du föreslår är alltså sjöröveri? För det var exakt så piraterna gick till väga.
Citera
2024-09-20, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YouCantHandleMe
Kalingrad verkar som en bra plan. Den stor frågan är vem kom på att fartyget var ryskt.
Inte vet jag. Jag är inte insatt i kedjan av ägarförhållandena. Ryssland får tillbaks sitt gödningsmedel iaf.
Hoppas att skiten exploderar i kaliningrads hamn.
Citera
2024-09-20, 21:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Om man skulle helt enkelt detonera det på någotvis (vet inte riktigt hur, men krävs väl något mer än bara ammoniumnitrat) där det är just nu.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:1605/mmsi:229041000/imo:9626390/vessel:RUBY

Hade den explosionen skadat ex. Kristiansand? någon som vet? :-)

Verkar vara något litet mindre än Hiroshima bomben...

Kan ha fel, den som har koll får gärna rätta mig, men jag har något minne av att jag läst att ammoniumnitrat blandat med bensin eller diesel räcker för att det ska bli explosivt. Om skeppet har skadats på något vis kan det vara en läglig ursäkt för att lasten är kontaminerad med olja, och/eller att brand skulle kunna uppstå och utlösa en explosion (om man är konspiratoriskt lagd och misstänker ett försök till rysk asymmetrisk krigsföring.)

Själv känner jag mig lite skeptisk till att låta detta fartyg (bärande en last som har en ungefärlig, potentiell sprängkraft som kan tänkas ligga nära* den hos atombomben som jämnade Hiroshima med marken) gå igenom Öresund. Bara en explosion likt den i Libanon skulle få förödande konsekvenser. Hellre att man låter kustbevakningen borda fartyget och säkra lasten ordentligt, lämnar den på Grönland, sänka allt i havet eller nåt.

*Libanonexplosionen var 2 750 ton ammoniumnitrat som sprängdes med en kraft motsvarande 1000-1500 ton av TNT, vilket har beräknats vara ungefär en tiondel av Hiroshimabombens sprängkraft. Det här skeppet är lastat med 7.2 gånger mer konstgödsel än Libanonexplosionen. Obs: brasklapp, jag har ingen aning om sprängkraften ökar linjärt med mängden konstgödsel, så att sju gånger mer konstgödsel betyder sju gånger kraftigare pang, men ändå.
Senast redigerad av anomalign 2024-09-20 kl. 21:49.
Citera
2024-09-20, 21:48
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vänligen sluta tramsa!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzmBoJ/skadat-fartyg-med-farlig-last-pa-vag-mot-sverige

Jojo, så länge ingen vill att skiten ska detonera.
Citera
2024-09-20, 21:48
Medlem
GustavAnders avatar
Krävs det en brand eller nåt " tändmedel " för att rn explosion ska inträffa?
värme?
Citera
2024-09-20, 21:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vart tror Du Ruby går till, i rådande situation?
Hon ligger still nu. Amber ligger någon distansminut sydväst om henne.
Ingen aning om vad som händer. De kanske inte får vettiga besked om vart de kan gå för att lossa?
Citera
2024-09-20, 21:53
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Inte vet jag. Jag är inte insatt i kedjan av ägarförhållandena. Ryssland får tillbaks sitt gödningsmedel iaf.
Hoppas att skiten exploderar i kaliningrads hamn.

Fartyget är inte ryskt.
Citera
2024-09-20, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Fartyget är inte ryskt.
Jag har aldrig påstått det. Läs mitt inlägg som du citerade.
Citera
2024-09-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kan ha fel, den som har koll får gärna rätta mig, men jag har något minne av att jag läst att ammoniumnitrat blandat med bensin eller diesel räcker för att det ska bli explosivt. Om skeppet har skadats på något vis kan det vara en läglig ursäkt för att lasten är kontaminerad med olja, och/eller att brand skulle kunna uppstå och utlösa en explosion (om man är konspiratoriskt lagd och misstänker ett försök till rysk asymmetrisk krigsföring.)

Själv känner jag mig lite skeptisk till att låta detta fartyg (bärande en last som har en ungefärlig, potentiell sprängkraft som kan tänkas ligga nära* den hos atombomben som jämnade Hiroshima med marken) gå igenom Öresund. Bara en explosion likt den i Libanon skulle få förödande konsekvenser. Hellre att man låter kustbevakningen borda fartyget och säkra lasten ordentligt, lämnar den på Grönland, sänka allt i havet eller nåt.

*Libanonexplosionen var 2 750 ton ammoniumnitrat som sprängdes med en kraft motsvarande 1000-1500 ton av TNT, vilket har beräknats vara ungefär en tiondel av Hiroshimabombens sprängkraft. Det här skeppet är lastat med 7.2 gånger mer konstgödsel än Libanonexplosionen. Obs: brasklapp, jag har ingen aning om sprängkraften ökar linjärt med mängden konstgödsel, så att sju gånger mer konstgödsel betyder sju gånger kraftigare pang, men ändå.
Är kustbevakningen verkligen så tekniskt kunniga? Tror du de klarar uppgiften med en så enorm last?
Oavsett vad håller jag med ditt inlägg. Skulle varit kul att veta exakt vad problemet är.

Så... vem ringer dem, du eller jag? xD
Citera
2024-09-20, 22:04
Medlem
Något säger mig att dessa gulliga båtar kan hjälpa till:
https://lotsarnastockholm.se/index.php/stalbatarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem