2024-09-20, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jag bad chatgpt att förklara vad som händer om fartyget skulle explodera... Jösses...

"Ammoniumnitrat är en kemisk förening som används både som gödselmedel och i sprängämnen. Under specifika omständigheter kan det explodera kraftigt, särskilt när det utsätts för extrema temperaturer eller föroreningar.

För att sätta en explosion med 27 000 ton ammoniumnitrat i perspektiv kan vi jämföra den med andra kända explosioner, till exempel olyckan i Beirut 2020, där cirka 2 750 ton ammoniumnitrat exploderade. Explosionen där hade en styrka motsvarande 1–1,5 kiloton TNT (trinitrotoluen), som är en standardmåttstock för sprängkraft.

**Explosionsberäkning**
Ammoniumnitrat har en energiutlösning på ungefär 60 % av TNT. Om 27 000 ton ammoniumnitrat exploderar skulle det ge en sprängkraft motsvarande ungefär:

\[
27 000 \, \text{ton ammoniumnitrat} \times 0,6 = 16 200 \, \text{ton TNT}
\]

Det motsvarar en sprängkraft på 16,2 kiloton TNT. Som jämförelse var atombomben som släpptes över Hiroshima 1945 ungefär 15 kiloton TNT.

### Effekter av en sådan explosion

1. **Tryckvåg och förstörelse**: Den direkta tryckvågen från explosionen skulle kunna orsaka total förstörelse inom flera kilometers radie, med skador och fönster som går sönder ännu längre bort. Beroende på omgivningen och terrängen skulle explosionen kunna orsaka stora skador på byggnader och infrastruktur i en stad.

2. **Skador på människor**: Alla människor inom explosionsradien skulle riskera att omedelbart dödas eller skadas allvarligt. Glas och bråte som flyger kan leda till många sekundära skador även på längre avstånd.

3. **Eld och rök**: Efter explosionen skulle det sannolikt uppstå omfattande bränder. De giftiga gaser som frigörs kan skapa farliga moln av kväveoxider som kan påverka människor på lång sikt.

### Verklig inverkan beror på omständigheterna
Om fartyget exploderar i en hamn nära en stad skulle effekterna bli förödande för både människor och byggnader. Om explosionen inträffar till havs kan den skapa massiva vågor (likt en mindre tsunami), och de efterföljande tryckvågorna skulle påverka fartyg och infrastruktur på långdistans.

Sammanfattningsvis skulle en explosion av 27 000 ton ammoniumnitrat kunna ha katastrofala effekter motsvarande en mindre kärnvapenexplosion, med enorma förstörelser på marknivå, omfattande skador, och potentiella långsiktiga miljöpåverkningar."
Ammoniumnitratet skulle kräva enorma resurser till att få att explodera, det skulle vara extremt osannolikt att det skulle explodera.
Citera
2024-09-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast nu håller hon 98°. Rodret kanske verkligen är skadat...
Amber II ligger kvar i kölvattnet.

Amber || ligger nog med som en livbåt till de som bestämmer ombord.
Det blir kanske till att snabbt evakuera?
För vissa.
Citera
2024-09-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nu blev det ett jävla liv om den här "flytande atombomben"

Men är det vanligt att frakta 20k ton i våra hamnar?

Beirut smällen var enligt uppgift på 2.7k ton ammoniumnitrat.
https://youtu.be/20iB09b7Ycc?si=dGs32P7-uC3xVUed

Tråd finns.
(FB) Kraftig explosion i Beirut (2020-08-04)

Skeppet borde sänkas snarast möjligt.
Smällen i Beirut uppskattas till 1.8e-3 Mt TNT,
så denna båt bör morsvara 1.8e-2 Mt TNT.

Alltså motsvarande lillpojken i Hiroshima på ca 15kt.
Citera
2024-09-20, 19:58
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Ammoniumnitratet skulle kräva enorma resurser till att få att explodera, det skulle vara extremt osannolikt att det skulle explodera.

Förra veckan trodde jag personsökare var ofarliga.
Citera
2024-09-20, 19:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det är sjukare än så.

Om det nu var så att fartyget skadades i hamnen, varför lämnade de hamnen?

Upptäckte de att båten var svår att styra och skadad efter flera dagar till sjöss?

"Fullt" möjligt med tanke på alla alkoholiserade ryska sjökaptener och styrmän, men jag tror inte på någon av dessa hypoteser.

Ja jag tänkte också att det var märkligt, därför tror jag att skadan skett efter att de kastat loss, vilket var vad som påstods i artikeln jag läste. De gick väl i och tänkte att det var nog ingen fara, lite lulliga som de antagligen var, åsså körde de vidare, bara för att tids nog upptäcka att saker inte funkar som de ska. Men i vilket fall som helst så har de ju nu tagit sig mer än halva vägen i alla fall.
Citera
2024-09-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Jag tror att du förväxlar en fritidsbåt som du är kapten på med ett fartyg

Det är förekommande i det gråa bolaget 60 talet
Citera
2024-09-20, 20:00
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Smällen i Beirut uppskattas till 1.8e-3 Mt TNT,
så denna båt bör morsvara 1.8e-2 Mt TNT.

Alltså motsvarande lillpojken i Hiroshima på ca 15kt.

Förstår inte riktigt vad du skriver här.

Är smällen i Beirut kraftigare, än vad vi kan förväntas, om aktuella båten går åt helvete?
Citera
2024-09-20, 20:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

Det räcker med en brand ombord. Eller att det ligger lite dynamit underst, om man nu skall vara sån
Citera
2024-09-20, 20:01
Medlem
Varför har de lastat allt på samma skepp? Borde man inte dela upp mängden så de är på olika skepp ur säkerhetssynpunkt?
Citera
2024-09-20, 20:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Förstår inte riktigt vad du skriver här.

Är smällen i Beirut kraftigare, än vad vi kan förväntas om aktuella båten går åt helvete?

Nej, tvärtom ca 10 gånger kraftigare, vilket också är vad som står, om än något kryptiskt. Det är minustecknet som vänder på en siffras signifikans
Citera
2024-09-20, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Fragtskib har skader på ror, skrue og skrog. ovanlig kombination.
Hur kan detta på riktigt ske under lastning? Något är ganska fishy i den här soppan! Jag har aldrig hört om nåt liknande.
Citera
2024-09-20, 20:05
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, tvärtom ca 10 gånger kraftigare, vilket också är vad som står, om än något kryptiskt. Det är minustecknet som vänder på en siffras signifikans

Okej, var som jag trodde.
Jävlar vilken smäll.

Någon från Göteborg i tråden som kommer sova dåligt inatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in