2024-09-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tycker inte det är så svårt att tänka sig att fartyget kan ha skrapat i bottnen under färd, och därvidlag rivit upp sten och grus m.m. och skadat skrov, propeller och roder.
Du missade orden "till ankars" men i övrigt håller jag inte med med dig.

Folk på stora fartyg är inte idioter - de kan tex tidvatten - och att volymer expander när vi levererar till Cuba...

enkla grejer
Senast redigerad av Bismaerkt 2024-09-20 kl. 19:41.
Citera
2024-09-20, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Nej det krävs inte lots för detta fartyg
Finns det någonstans jag kan läsa om att det inte krävs lots för detta fartyg på den aktuella sträckan?
Har fartyget en egen lotsstyrman som är bemyndigad att agera lots och har praktisk erfarenhet av sträckan och går på regelbunden simulatorträning för aktuell sträcka och fartygstyp? Ungefär som lotsstyrmän på finlandsfärjor i linjetrafik.

Inte för att jag misstror dig, jag har själv abetat som sjöman i +20 år, men du kan kanske har mer erfarenhet av lasthantering och sjölagstiftning än jag
Citera
2024-09-20, 19:40
Medlem
Tok-Franss avatar
Nu blev det ett jävla liv om den här "flytande atombomben"

Men är det vanligt att frakta 20k ton i våra hamnar?

Beirut smällen var enligt uppgift på 2.7k ton ammoniumnitrat.
https://youtu.be/20iB09b7Ycc?si=dGs32P7-uC3xVUed

Tråd finns.
(FB) Kraftig explosion i Beirut (2020-08-04)

Skeppet borde sänkas snarast möjligt.
Citera
2024-09-20, 19:41
Medlem
Smällen i Libanon var på bara 2750 ton ammoniumnitrat, aktuell båt har 10X mer sprängkraft.

Förutsatt att det inte finns något värre gömt i den mycket specifikt svårinspekterade lasten, med längre räckvidd.
Citera
2024-09-20, 19:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Behövs inget lågvatten enligt de uppgifter du själv angav ovan.

Men du har nog rätt, tidvattnet är minst en meter i den hamnen.

Nej, du har helt rätt i det, det behövs inte ens lågvatten. Man kan undra hur de tänkte.
Jag tänkte att de tänkte lite på det och inte lastade fullt.
Men de var nog för fulla för det allihopa.
Citera
2024-09-20, 19:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Du missade orden "till ankars" men i övrigt håller jag inte med med dig.

Folk på stora fartyg är inte idioter - de kan tex tidvatten - och att volymer expander när vi levererar till Cuba...

enkla grejer

Jösses. Jo, det finns tyvärr gott om idioter på stora fartyg. Fulla idioter, till och med.

Att det är idioter på detta fartyg vet vi redan, de gav sig av på den här färden med last om bord och ett fartyg med skadat skrov, propeller och roder.
Citera
2024-09-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, du har helt rätt i det, det behövs inte ens lågvatten. Man kan undra hur de tänkte.
Jag tänkte att de tänkte lite på det och inte lastade fullt.
Men de var nog för fulla för det allihopa.
Det är sjukare än så.

Om det nu var så att fartyget skadades i hamnen, varför lämnade de hamnen?

Upptäckte de att båten var svår att styra och skadad efter flera dagar till sjöss?

"Fullt" möjligt med tanke på alla alkoholiserade ryska sjökaptener och styrmän, men jag tror inte på någon av dessa hypoteser.
Citera
2024-09-20, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Rubys kapten har ansökt om lotsning genom Stora Bält och piloter kommer ombord från Skagen:

https://nordjyske.dk/nyheder/frederikshavn/paa-kurs-mod-nordjylland-nu-har-spraengfarligt-skib-bedt-om-hjaelp/5240844
Ok, tack för info, jag läser ikapp tråden nu. Den infon visar att avändaren kolbiten inte vet vad han snackar om.
Citera
2024-09-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Finns det någonstans jag kan läsa om att det inte krävs lots för detta fartyg på den aktuella sträckan?
Har fartyget en egen lotsstyrman som är bemyndigad att agera lots och har praktisk erfarenhet av sträckan och går på regelbunden simulatorträning för aktuell sträcka och fartygstyp? Ungefär som lotsstyrmän på finlandsfärjor i linjetrafik.

Inte för att jag misstror dig, jag har själv abetat som sjöman i +20 år, men du kan kanske har mer erfarenhet av lasthantering och sjölagstiftning än jag

här får du en länk kompis där du kan läsa om detta https://www.soefartsstyrelsen.dk/sikkerhed-til-soes/sejladssikkerhed/lodstilsyn/hvornaar-skal-jeg-have-lods
Citera
2024-09-20, 19:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Du följde kanske inte länken i mitt inlägg:
https://m.youtube.com/watch?v=vRClbgBaYko

Kursändringen söderut sammanfaller fint med detta beslut:
https://www.politico.eu/article/meps-want-eu-countries-to-lift-block-on-ukraine-using-donated-missiles-against-russian-targets/

Vet vi om det enbart är ammoniumnitrat på båten?

Smart sätt att hålla borta inspektörer...
Fast nu håller hon 98°. Rodret kanske verkligen är skadat...
Amber II ligger kvar i kölvattnet.
Citera
2024-09-20, 19:51
Medlem
Citat:
Här finns tillfälle att köpa billigt gödningsmedel - om man har en hamn som ligger öde så att man kan lossa utan risk, det är ju en nödsituation eftersom fartyget inte funkar.

Öde hamnar i Sverige? - Slite såg rätt så öde ut sist jag var där.

Fartyget Ruby lastades i typ Murmansk - och pajade och gick i nödhamn i No, tills norrbaggarna fattade vad det var för last.

Skall till en baltstat för reparation. Men de tar inte emot fullastat fartyg - dvs ngn stans på vägen måste det lossas.

Wallhamn på Tjörn är rätt så öde om ingen bilbåt ligger inne. Som sagt här finns tillfälle att tjäna stora pengar.

Stor brist på gödningsmedel i väst pga Ukraina kriget

Wallhamn på tjörn tror jag är för nära Stenungsunds industri för att få ha en sådan last i sin hamn. Säger det pang kan det orsaka en sådan skada att hela Sveriges ekonomi hamnar på sparlåga. (För att inte tala om de 100-tals miljoner i bilar som hade gått upp i rök)
Citera
2024-09-20, 19:53
Avslutad
Citat:
här får du en länk kompis där du kan läsa om detta https://www.soefartsstyrelsen.dk/sikkerhed-til-soes/sejladssikkerhed/lodstilsyn/hvornaar-skal-jeg-have-lods
Jag tackar och bockar, jag ska läsa igenom din länk när jag kommit ikapp tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in