2024-09-20, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jovisst, det får inte passera Öresund så det går ju inte.

En blast till havs vid bron innebära en tryckvåg som skulle kunna skada både Köpenhamn och Malmö.

Luktar rysk hybridkrigföring igen…
Får och får, men den går för djupt

hybridkrigföring Putin eller hur, fantisera inte mer nu det är inte ett ryskt fartyg!
Citera
2024-09-20, 18:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Får och får, men den går för djupt

hybridkrigföring Putin eller hur, fantisera inte mer nu

För djupt? 10 meter, såg jag, det kan väl inte var för djupt för öresund?

EDIT: JO, max 7 meter såg jag nu. Det var som fasiken. Då fick jag svar på mitt förra inlägg också
Citera
2024-09-20, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Stoppa skeppet och lossa lasten. Helt klart något skit I görningen här. Man låter inte ett skeppet med skadat skrov och 20000ton konstgödsel segla vidare om man inte har en plan att spränga skiten.

Förmodligen är Putte redo att trycka på knappen när skeppet seglar förbi Stora Belt eller nära svenska kusten.

Öresundsbron eller Stora bältbron är fina måltavlor.
Citera
2024-09-20, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För djupt? 10 meter, såg jag, det kan väl inte var för djupt för öresund?

EDIT: JO, max 7 meter såg jag nu. Det var som fasiken. Då fick jag svar på mitt förra inlägg också
7,2 meter är max djup där.
Citera
2024-09-20, 18:10
Medlem
Hallands hamnar verkar öppna för att ta emot den ryska jätte-bomben i Varbergs nyinvigda hamn. En bit söder om Bua och Ringhals KKV…

Från låst artikel:

Citat:
– Vi vet inte alls händelseförloppet just nu. I nuläget befinner sig fartyget utanför södra Norge och det rör sig väldigt långsamt. Det vi gör nu är att försöka skapa oss en bild över alla eventuella händelseförlopp som kan uppstå, säger Niklas Glans som är kommunikationschef på Länsstyrelsen i Halland.

Carl-Henrik Hägg, vd för Hallands Hamnar, berättar att de under fredagen fått frågan från länsstyrelsen över vilken kapacitet de har för att ta emot det trasiga fartyget.

– Vi har gett beskedet att vi har kapacitet att ta emot det i Varberg men inte i Halmstad, säger han.

Carl-Henrik Hägg vill dock betona att det i nuläget inte finns någon officiell förfrågan om att ta emot båten.

Om frågan skulle ställas om att gå i nödhamn i Halland kan ni då neka det?

– Det vet jag inte. Eftersom det här är en nationell fråga så är det länsstyrelsen som får hantera den, säger Carl-Henrik Hägg.

https://www.hn.se/nyheter/halland/skadat-fartyg-med-farlig-last-pa-vag-mot-sverige.4b3b5b5a-04a5-4247-8ef5-33f40c791963

Bättre att fartyget vänder hem till ryssland eller att det sprängs till havs är mina två cent..
Citera
2024-09-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Jag förstår inte riktigt det här med lots.

Flintrännan (Öresund) är ju utesluten på grund av djupgåendet, hon går inte igenom så varför skulle de beställa lots?

Stora Bält är djupt nog, men där krävs väl lots först vid 11 meters djupgående, Ruby anger så vitt jag kan se 10 meter.

Det är väl förvisso åt helvete att bogsera henne genom Stora Bält utan lots men kan danskarna stoppa det?

Det självklara hade ju annars varit att stanna i Ryssland där skadorna uppstod. Att söka nödhamn i Tromsö, där fartyget givetvis inte får uppehålla sig (hela jävla stan skulle blåsas ur om det händer något) och sen bege sig på något sorts turné längs norska kusten, nu riktning svenska västkusten (vilken hon säkert kommer gå inte alls onödigt nära), krångla sig genom danmark, följa svenska kusten upp (kan man anta)... Med ett ej sjödugligt fartyg och en jävla tsar bomba i lasten...

Uselt sjömanskap från början till slut (hej ryssjävlar!) och "någon" tar tillfället i akt att provocera lite.

Förslag till lösning:

Tio minuters förvarning, överge fartyget omdelbart. Sjömålsrobot. Klart. Hon ser ut att ligga hyfsat till nu, södra Norge, Göteborg och norra Danmark får sig en liten show. Greta städar.

OSA

Rubys kapten har ansökt om lotsning genom Stora Bält och piloter kommer ombord från Skagen:

https://nordjyske.dk/nyheder/frederikshavn/paa-kurs-mod-nordjylland-nu-har-spraengfarligt-skib-bedt-om-hjaelp/5240844
Citera
2024-09-20, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tror inte alls att hon var på väg till Klaipeda för "reparation". Hon skulle naturligtvis lossa där, men nu när det blev haveri och alltsammans uppdagats så vill litauerna helt enkelt inte erkänna att de handlar rysk växtgödning. Pinsamt värre för dem.

Rimlig teori. Här borde NATO göra en insats och stoppa båten samt lossa den på lämplig plats.

Samt att Litauen bör bötfällas.
Citera
2024-09-20, 18:15
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Öresundsbron eller Stora bältbron är fina måltavlor.
Inget kommer hända. Hade Ryssen velat spränga detta så hade vi inte fått någon förvarning.
Citera
2024-09-20, 18:22
Medlem
Vintergrisens avatar
Vill minnas att ammoniumnitrat drar åt sig fukt så det står härliga till, så ur det perspektivet är det väl ganska vettigt/säkert att frakta det till sjöss. Sjunker fartyget eller får man en läcka i någon behållare blir materialet värdelöst men inte så mycket mer. Värre är väl om det skulle ske någon annan explosion ombord som i sin tur får ammoniumnitratet att explodera.
Citera
2024-09-20, 18:25
Avslutad
Citat:
Åhh nej, alla foliehattar här vad ska dom nu kunna spy galla över för "rysk"

Du sa ju att det inte behövdes någon lots och att det redan var avhandlat.

Var vänlig sluta sprid dynga.
Citera
2024-09-20, 18:25
Avslutad
Citat:
Man tog in offerter från varv och ett varv i Litauen fick jobbet, dom ska bara lossa lasten först.
Var tror du att lasten ska lossas nånstans? Vem vill ta emot lasten?

Ska skorven lastas om igen efter reparationen och vem betalar lasthantering och temporär lagring? Lastägare? Rederiet? Eller försäkringsbolag, men eftersom skorven åkte på skador vid lastning och senare förklarades icke sjöduglig är det knappast ett alternativ.

Detta kommer att bli en j-vla soppa!
Citera
2024-09-20, 18:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Rimlig teori. Här borde NATO göra en insats och stoppa båten samt lossa den på lämplig plats.

Samt att Litauen bör bötfällas.
Fast jag tog fel. Las Palmas var tydligen ursprungliga destinationen.

Nu har förresten "Route forecast" ändrats till Stora Bält på Marine traffic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in