2024-09-20, 12:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Borgmästaren i Springfield tvingas nu införa undantagstillstånd för att kunna hantera situationen som uppstått i staden efter Trump´s och J.D Vance vrickade uttalanden och hatretorik som bland annat resulterat i över 30 bombhot och otaliga mordhot mot politiker och tjänstemän i Springfield:

https://www.theguardian.com/us-news/2024/sep/19/springfield-ohio-emergency-proclamation-migrant-rumors

https://thehill.com/homenews/state-watch/4888505-springfield-emergency-proclamation-public-safety/
Det är inget undantagstillstånd. Läs artikeln och använd google translate vid behov. Emergency powers - nödbefogenheter. Det grundar sig på alla falska bombhot från "one particular country overseas"
Citera
2024-09-20, 12:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Frågan är väl om Springfieldborna själva gillar all uppmärksamhet. Det är inte utan orsak man bor i en liten sovande ort.

Men funderar på om inte denna frågan redan är massmedialt död? Det är andra frågor som tar massmedias uppmärksamhet nu? Såsom sig bör i en valkampanj, att det hela tiden rullar olika frågor och diskussionsämnen.

Att klamra sig fast i månader på en och samma uppätna hund/katt är väl även för en presidentkandidat lite overkill?
Fast Trump vann i Ohio både 2016 och 2020. Kommer husdjurslögnerna och det som följt göra att Trump förlorar delstaten?
Citera
2024-09-20, 12:55
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Frågan är väl om Springfieldborna själva gillar all uppmärksamhet. Det är inte utan orsak man bor i en liten sovande ort.

Men funderar på om inte denna frågan redan är massmedialt död? Det är andra frågor som tar massmedias uppmärksamhet nu? Såsom sig bör i en valkampanj, att det hela tiden rullar olika frågor och diskussionsämnen.

Att klamra sig fast i månader på en och samma uppätna hund/katt är väl även för en presidentkandidat lite overkill?
Jag upplever verkligen inte att Trump klamrar sig fast. Det är väl mest TDSkulten på flashback som ältar saken.
Citera
2024-09-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag upplever verkligen inte att Trump klamrar sig fast. Det är väl mest TDSkulten på flashback som ältar saken.

Kan vara så. Vi får se vad Trump pratar om framöver och de som pratar här i Flashback är såklart enskilda personer som mycket väl kanske ännu pratar om Springfield i denna tråden även år 2037.

Min förväntning på en presidentkandidat är att kunna prata om olika saker och vara insatt i frågorna och kunna ge någorlunda detaljerade svar på vad man vill uppnå inom olika områden.
Citera
2024-09-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast Trump vann i Ohio både 2016 och 2020. Kommer husdjurslögnerna och det som följt göra att Trump förlorar delstaten?

Jag tror ärligt inte att väljarna ens bryr sig om sakfrågorna utan de följer sin ledare och sitt parti, alltså jag menar att ytterst få byter från republikanerna till demokraterna eller tvärtom. Det ser vi även i Sverige där det går väldigt trögt att något parti tappar väljare eller vinner väljare.

Det finns oftast en liten andel som i jämna val kan ha betydelse och politikerna försöker identifiera vilka de är och vilka frågor som de tycker är viktiga nog att byta parti för.
Citera
2024-09-20, 13:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag tror ärligt inte att väljarna ens bryr sig om sakfrågorna utan de följer sin ledare och sitt parti, alltså jag menar att ytterst få byter från republikanerna till demokraterna eller tvärtom. Det ser vi även i Sverige där det går väldigt trögt att något parti tappar väljare eller vinner väljare.

Det finns oftast en liten andel som i jämna val kan ha betydelse och politikerna försöker identifiera vilka de är och vilka frågor som de tycker är viktiga nog att byta parti för.
Menar du att väljarna i Springfield och övriga Ohio inte ens bryr sig om det som följt på husdjurslögnerna? Lögnerna har ju fått konsekvenser för Springfieldbornas dagliga liv. Dessutom är republikanerna splittrade i delstaten då både Springfields borgmästare och guvernören tillhör partiet. Jag är inte alls lika säker som du på att väljarna i Ohio inte kommer att påverkas.
Citera
2024-09-20, 13:51
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Menar du att väljarna i Springfield och övriga Ohio inte ens bryr sig om det som följt på husdjurslögnerna? Lögnerna har ju fått konsekvenser för Springfieldbornas dagliga liv. Dessutom är republikanerna splittrade i delstaten då både Springfields borgmästare och guvernören tillhör partiet. Jag är inte alls lika säker som du på att väljarna i Ohio inte kommer att påverkas.
Jag är säker på att Springfieldborna uppskattar att det haitiska problemet lyfts av Trump. Deras liv har försämrats på alla nivåer av inflyttningen och de börjar bli desperata. De upplever problemen med egna ögon på plats och inte genom TDSfilter på flashback. Skola, sjukvård, säkerhet - allt har försämrats.

Kolla på några av de många ofiltrerade intervjuerna med Springfieldbor som finns på Youtube så får du en mer korrekt bild än genom msm.

Om ett par veckor kommer du sannolikt få läsa om att vi måste ha förståelse för olika kulturers matvanor.
Citera
2024-09-20, 13:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag är säker på att Springfieldborna uppskattar att det haitiska problemet lyfts av Trump. Deras liv har försämrats på alla nivåer av inflyttningen och de börjar bli desperata. De upplever problemen med egna ögon på plats och inte genom TDSfilter på flashback. Skola, sjukvård, säkerhet - allt har försämrats.

Kolla på några av de många ofiltrerade intervjuerna med Springfieldbor som finns på Youtube så får du en mer korrekt bild än genom msm.

Om ett par veckor kommer du sannolikt få läsa om att vi måste ha förståelse för olika kulturers matvanor.
Jo, men både den republikanske borgmästaren och den republikanske guvernören säger ju att det inte är sant att husdjuren i Springfield stjäls och äts upp av haitier. Menar du att de ljuger?
Citera
2024-09-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ja, just det. Det går att vinna val med stora medvetna lögner också 😊
Ett fåtal personer med bakgrund från Haiti har gjort videoinlägg och kommenterat det hela med följande:

1. Ja, man äter det man i västvärlden kallar för husdjur på Haiti, d.v.s. hundar och katter.
2. Skälet till att så sker är dels att öns västra sida, d.v.s. Haiti är överbefolkad, massiv kriminalitet, en failed state och djur blir därmed en "enkel" måltid och sedan så
3. förekommer det man kallar för "voodoo" där ritualer där man avlivar djur och äter dem.

4. Betänk då ovanstående och lägg till att det förekommer 20 000 haitier i Springfield, en stad med 60 000 invånare och att många haitier inte har någon inkomst, lever på kriminalitet och blir tvungna att äta det de får tag på och inte har några betänkligheter att äta djur.
5. De videos som förekommer som visar personer med "svart" bakgrund som har dödat djur, oklart om de avsåg att äta dem, även oklart om alla av sagda svarta personer är haitier eller ej, inte alla videos var från Springfield, en del var från andra delar i Ohio. s
6. Det är kanske inte så konstigt om en del haitier faktiskt äter djur givet omständigheterna.
Citera
2024-09-20, 14:06
Medlem
Citat:
Jo, men både den republikanske borgmästaren och den republikanske guvernören säger ju att det inte är sant att husdjuren i Springfield stjäls och äts upp av haitier. Menar du att de ljuger?
Om du själv är politiskt ansvarig för ett samhälle där en del människor hotar med att lämna området, så är det väl inte så konstigt att ansvariga politiker desperat försöker lägga locket på för att inte den ekonomiskt bidragande befolkningen i staden ska lämna området.

Problemet med "locket på"-strategin är att det är tecken på desperation och att det faktiskt finns problem. Trodde du på allvar själv på BRÅ när det påstod att invandrare inte är överrepresenterade inom brottslighet när de motiverade detta med att de inte hade några studier som påvisade detta samtidigt som de själva vägrade utföra några sådana studier under hela 00-talet?
Citera
2024-09-20, 14:17
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag litar mer på befolkningen än politiker som vill bli omvalda och göra karriär. Jag litar inte på de som i utbyte mot statsbidrag saboterat ett samhälle. Jag föreslår att du slutar lita blint på auktoriteter och lyssnar mer på vanliga människors upplevelser.

Dessutom drabbas jag inte av äckel inför främmande matkulturer och skulle äta katt på Haiti om det bjöds.

Ett exempel: Jag bor i Malmö. Jag vet att en viss grupp ibland fångar harar och äter dem. Jag vet att vår "borgmästare" och vår polischef skulle förneka detta och att sydsvenskan skulle kalla detta för lögn och rasism. Det skulle dock inte förändra verkligheten eller få mig att byta uppfattning.
Senast redigerad av Japhy 2024-09-20 kl. 14:21.
Citera
2024-09-20, 14:42
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ett fåtal personer med bakgrund från Haiti har gjort videoinlägg och kommenterat det hela med följande:

1. Ja, man äter det man i västvärlden kallar för husdjur på Haiti, d.v.s. hundar och katter.
2. Skälet till att så sker är dels att öns västra sida, d.v.s. Haiti är överbefolkad, massiv kriminalitet, en failed state och djur blir därmed en "enkel" måltid och sedan så
3. förekommer det man kallar för "voodoo" där ritualer där man avlivar djur och äter dem.
Jaha, men det bevisar fortfarande inte att haitiska immigranter i Springfield stjäl Springfieldbornas egendom.
Var är polisanmälningar, åtalen och rättegångarna mot haitierna?
Citat:
4. Betänk då ovanstående och lägg till att det förekommer 20 000 haitier i Springfield, en stad med 60 000 invånare och att många haitier inte har någon inkomst, lever på kriminalitet och blir tvungna att äta det de får tag på och inte har några betänkligheter att äta djur.
Nej, det bor mellan 12 000 och 15 000 haitiska immigranter med TPS I Springfield. Det motsvarar ca 20% av befolkningen. Enligt republikanske guvernören Mike DeWinehar haitierna kommit till Springfield för att arbeta och han säger att arbetsgivarna är nöjda med dem.
Citat:
5. De videos som förekommer som visar personer med "svart" bakgrund som har dödat djur, oklart om de avsåg att äta dem, även oklart om alla av sagda svarta personer är haitier eller ej, inte alla videos var från Springfield, en del var från andra delar i Ohio. s
6. Det är kanske inte så konstigt om en del haitier faktiskt äter djur givet omständigheterna
Jaha. Alla svarta ser likadana ut, typ. Du kanske ska fundera lite över din källkritik 🤔?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in