Citat:
Ursprungligen postat av
knotteknatt
Jeg har vært ganske sentimentalt og patriotisk tilhenger av monarkiet i Norge. Men tidene har forandret sec, utviklingen har vært så gjennomgripende. All mulig dr*** kommer frem nå. Mange i diverse kongehus fra tidligere tider skal nok være glade for at ikke de mange skjelettene i skapet ramlet ut i alles åsyn på sosiale medier og gjennom gravejournalister. Historisk sett har det skjedd mye verre ting i kongehus, men det ble holdt godt skjult, eller personer ble av sikkerhetsmessige årsaker for ex satt i husarrest livet ut. Eller til og med drept. Kongehus har en broket historie. Norge er i særklasse for at kongehuset har hatt en gedigen samlende virkning og holdt moralen sterkt oppe.
Jeg ville stemt republikk nå, men tror realiteten er at vi i mange år fremover kommer til å beholde monarkiet.
Jeg tror at en klok monark kan holde kongehuset samlet, men i vår tid - i vårt moderne samfunn, er det ikke lenger snakk om monarkiet rakner, men snarere om når.
Dronning Elizabeth sto i mange kriser i sin tid som monark. Da Diana døde, endret hun sin praksis med å tie, og holdt en tale til folket. Klokt! Det samme med Andrew og hans Epstein forbindelse; hun ordnet forlik og kunngjorde Andrews videre rolle.
Vårt kongehus har sagt lite i Marius-saken. Selvsagt skal politiet etterforske straffesaken mot ham uten at familien tar stilling til bevisene og domstolen skal dømme etter bevisene.
Det de derimot kunne latt være å gjøre er å ikke ta kontakt med offeret i en pågående straffesak slik som Mette Marit gjorde, og hun burde latt være å si at hun sto godt i kritikken. Arrogant sagt, og jeg tenker at ingen intelligente mennesker opptrer slik/svarer på den måten.
Så bør man ta fra Marius diplomatpasset og holde han vekk fra kongelige begivenheter så lenge saken pågår. Dette er noe kongehuset burde kunne si noe om.
Tenker også at det ville vært bra å si noe àla at som familie, så er dette vanskelig for oss; det handler om en vi er glad i, men han har erkjent en oppførsel som vi tar avstand fra og vi tenker på R hver eneste dag, og vi tar selvsagt avstand fra vold i alle dens former. Nå ligger saken hos politiet, og vi ber om forståelse for at vi ikke kan si noe mer.
Men vi ser ingen åpen og ydmyk oppførsel fra denne familien som lever et liv subsidiert av skattebetalerne. Det vi ser er glis og «ingen kommentar»