Citat:
Ursprungligen postat av
dart100
...
Det måste vara jätte jobbigt att försöka fokusera på det man ska lära ut när dom sitter och visar brösten hela tiden.
Jag skulle aldrig klara av ett sånt jobb man är väl inte mer än man däremot skulle jag givetvis aldrig ha sex med nån minderårig men ögon har man att se med och det är inte olagligt att titta.
...
Sitter och visar brösten hela tiden? Det är nog möjligt i en porrfilm att "elever" gör sexuella anspelningar mot "läraren", men det är inte så verkligheten. Det hände mig några gånger att tjejer i högstadiet kände sig obekväma och försökte att skyla sig när jag kom för att hjälpa dem. I sådana fall behöver man prata med dem lite diskret att det inte var så bra val av klädsel för skoldagen om de inte känner sig bekväma när en lärare behöver sätta sig bredvid och hjälpa/förklara/gå igenom en gång till o.s.v. Även om det kan vara jobbigt att ta ett sådant samtal så har det aldrig varit något problem och kanske uppskattades.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Det finns såsom jag ser det två huvudströmningar här om man läser och tyder tråden och de är att:
1. I skolvärlden samlas de mest dygdiga av människor som världen skådat, lärarna. De kan utan problem slå av den evolutionära ådran och den fysiologiska aspekten på varandet. ...
För att jobba i skolan ska man visa ett utdrag ur polisens belastningsregister. Man får nog inte vara dömd för våldsbrott eller sexualbrott, tror jag.
Sedan kan man förlora lärarlegitimationen, bl.a. SVT har skrivit om det:
Sexuell kontakt mellan lärare och elev – vanligaste orsaken till återkallade legitimationer:
Citat:
Över hälften av de lärarlegitimationer som återkallats i Sverige handlar om att läraren haft någon form av sexuell kontakt med eleven. Oftast är det sexuellt ofredande, men det kan också vara våldtäkt eller i enstaka fall sex där båda gett samtycke.
I alla fall
måste det vara rätt ovanligt:
Citat:
Av de nio lärare som fått sina legitimationer indragna under 2023 har sex personer gjort sig skyldiga till olika former av sexualbrott.
Jämfört med
antalet lärare i Sverige, cirka 140 000, så är det väldigt låg andel och de olämpliga sorteras bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
...
Men sexuella intressen stänger man av när man går till jobbet.
Det sker nästan av sig självt: Man har ju fullt upp med ... jobb.
...
Lärarjobbet går inte ut på att flanera i skolans korridorer och åskåda tonåringar.
Förutom att man ska hålla i undervisningen så har man ett ansvar för ordning både i sitt klassrum och i skolan som helhet. En bit som jag är riktigt trött på - det är helt enkelt för mycket. Elever brottas på låtsas, slänger blöta pappershanddukar på varandra, skriker glåpord och mer.
Sedan ska du dokumentera, skriva kartläggningar på NPF-barn, tänka på dina anpassningar i undervisningen, kontakta föräldrar pga konflikter, bus, störningar, betygsvarningar m.m. Mitt på dagen har du 5-minuters "raster" mellan lektionerna och ska hinna med att flytta lektionsmateriel mellan klassrummen, byta från ett ämne och årskurs till ett annat ämne och årskurs, hinna svara på frågor från eleverna och ta en kisspaus.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
...
Nu drygt 40år senare så inser man vad den relationen innebär. När jag träffar på några av mina ungdommar så ser jag de fortfarande som mina ungdommar och skulle aldrig tänka en sexuell relation med dem. Trotts att idag är de älsta både mor och far föräldrar.
Så är man sund i huvudet och förstår sin yrkesroll så blir det inga bekymmer.
...
Fin beskrivning, verkligen. Jag möter elever som jag hade för 15 år sedan och de blir verkligen glada, kramas och frågar om jag kommer ihåg dem. Ärligt sagt så kommer jag inte ihåg alla, eller kanske inte känner inte igen. Det är en speciell relation och som för föräldrarna är barnen barn trots att de är över 40.
Citat:
Ursprungligen postat av
regnessem
För att de 9 av 10 fall sitter på en kropp vars ansikte är förvridet i ett gnälligt, missnöjt ansikte.
"Varför ska vi göra det här? Kommer det på provet?"
Följt av ett himlande med ögonen och en suck och sen det obligatoriska "Får vi sitta på valfri plats?" och fem minuter senare ett lika irriterande gällt "Får vi gå hem tidigare idag? Det här kan vi göra hemma."
Sammantaget blir det ganska oattraktivt.
Ja, man inser ganska snabbt att tonåringar är jobbiga. Man blir trött på sådant beteende ganska snabbt.
TS borde ta ett par dagar som lärarvikarie, då hade alla frågor fått sitt svar. Man blir inte sexuellt påtänd om man behandlas som en kökstrasa. Alla pedofiler borde få samhällstjänst på en termin i en högstadieskola - det skulle nog fungera mycket bättre än kemisk sterilisering.
Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
...
jag tror väl det faktum att lärare oftast är lite äldre hjälper. jag som snart 40 skulle ju aldrig kunna vara med en 18-åring, det hade känts fel. och därav finns inte attraktionen.
jag tror det jobbiga är när lärare är unga i gymnasiet bara, annars märker man skillnaden i ålder.
och man vet ju åldern med, till skillnad från på krogen där man kan få för sig en 18-åring är 25..
Citat:
Ursprungligen postat av
Virala
För att människor i allmänhet inte har din hjärna. Lättklädda lärare kan däremot vara sjukt distraherande.
Tonåringar var öppnar sin mun säger aldrig något som får en att tänka wow.
Exakt så. "Vad vet du inte vem XXX är på Tiktok?" är bland det dummaste man kan höra. Nej, jag vet inte och vill inte veta. Men förstår direkt att de inte är mogna, ser upp för sina TikTok-idoler med 15 sek-reels. Någon gång tänkte jag att jag borde kolla upp TikTok och installerade appen. Den tog jag bort typ en halvtimme senare, så mycket värdelöst skräp.
Åldersskillnaden visar sig väldigt snabbt när man pratar med dem. Jag har sett ett fåtal "mogna" tonåringar. Jag kan inte tro att en relation mellan 15-åring och t.ex. 40-åring skulle fungera. Det är så vitt skilda världar, det finns inget gemensamt.
Lite från verkligheten.
En 15-16-årig elev ville kramas efter sommarlovet. Även om det kändes lite konstigt så är det inget speciellt och några elever ville ha en kram också och sa att de hade saknat mig och undrade om jag saknat dem. Det såg ganska ok ut. Sedan blev samma elev lite för kramig och sa någon gång att han tyckte om mig (något dubbeltydigt). Där började jag ana oråd och undvek alla kramar. När det var undervisning i halvklasser och lite friare lektionsupplägg sa han något senare att han älskade mig. Jag förlorade sömnen, på riktigt. Hur skulle jag hantera det? Avvisa utan att såra? Ignorera och låtsas som ingenting hade hänt? Jag var ju knappt tre gånger äldre än eleven! Jag valde att inte göra någon större grej av det, men försökte att distansera mig från eleven. Jag tror att han förstod att jag var obekväm med det och det inte skulle bli någon fortsättning. Det var en väldigt jobbig situation för mig.
Det finns också elever som vill bara jobbiga och att anspela på sexualiteten är roligt i den åldern. Jag kommer ihåg att jag hade en lektion och en av killarna störde och tittade i datorn, så jag ställde mig bredvid hans skolbänk och la min hand på "hans" dator. Sedan fortsatte jag bara med genomgången utan att säga något om datorn och pratet. Och så upptäckte jag att ett gäng elever sitter och garvar så jag började undra vad det var. Då kände jag något på min hand - han satt där och smekte min hand. Jag bara tittade på honom vänligt och med ett leende... Skratt i klassen igen, men det blev nog jobbigt för killen och inte mig. Förstås var det bara ett försök att störa lektionen, en liten provokation. Man blir bara trött på sådant beteende och glömmer det till nästa lektion.
Nej, som lärare blir man inte attraherad av barn i puberteten. Relationen elev-lärare förutsätter en viss distans - relationen ska vara bra med ömsesidig tillit och aldrig närma sig en kompisrelation. Åldersskillnaden, den psykosociala mognaden och arbetsuppgifterna utesluter kärleks- eller sexuella relationer.