2024-09-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vi hade ju själva någonting som liknade "prohibition" lite grann. Vi hade ju motboken, som kraftigt begränsade svenskarnas rätt att köpa alkohol. Motboken var gällande i Sverige under perioden 1917-1955. Ändå såg man inte någon större tillväxt av kriminaliteten under den perioden.

Hur förklarar du det? Om du menar att samhällets försök att begränsa försäljningen av alkohol eller droger kommer att leda till att kriminaliteten exploderar?

Nja du vet på denna tiden så brände alla sitt eget brännvin och visst fanns det dom som smugglade sprit, finns ju någon legend från göteborg som det gjorts reportage om, hur han lurade snutarna i göteborgs skärgård och fick snuten att köra fast sin båt medans gubben visste vart man kunde ta sig fram med båten i göteborgs skärgård, kommer tyvärr inte ihåg vad gubben hette, men jag läste den roliga artikeln.

Borde inte vi svenskar få samma rättigheter som de har i tyskland att de får odla sin egna marijuana, va fan vi är ju med i eu och då ska vi ha samma rättigheter som tyskarna har.
Citera
2024-09-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men hur kopplas välfärdsbrott med mord?

Flera steg.

Det man har nämnt från nyhetsmedia är följande:

Strukturen inom den organiserade brottsligheten är sådan att man använder företag inom välfärdssektorn, eller likn, för att tvätta oskattade (svarta) pengar. De svarta pengarna kommer från verksamheter som t.ex drogförsäljning mm.
De grövre våldet kopplas till kriminella personer som på olika sätt agerar för att skydda dessa marknader med omsättning av t.ex svarta pengar.
Det finns säkert andra kopplingar men så är ett upplägg.

Du har rätt så tillvida att "vanliga" personer borde kunna minska omsättningen av pengar inom den organiserade brottsligheten, genom att faktisk också lägga av med droger. Pretto eller ej men det är ett faktum.
Citera
2024-09-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felsorterad
Flera steg.

Det man har nämnt från nyhetsmedia är följande:

Strukturen inom den organiserade brottsligheten är sådan att man använder företag inom välfärdssektorn, eller likn, för att tvätta oskattade (svarta) pengar. De svarta pengarna kommer från verksamheter som t.ex drogförsäljning mm.
De grövre våldet kopplas till kriminella personer som på olika sätt agerar för att skydda dessa marknader med omsättning av t.ex svarta pengar.
Det finns säkert andra kopplingar men så är ett upplägg.

Du har rätt så tillvida att "vanliga" personer borde kunna minska omsättningen av pengar inom den organiserade brottsligheten, genom att faktisk också lägga av med droger. Pretto eller ej men det är ett faktum.
Ta bort kontanterna så är mycket vunnit.
Citera
2024-09-19, 19:18
Medlem
Skyller är väl fel att säga, utan snarare ett rent krasst konstaterande.
Varför kan man fundera över, men som jag hört så beror det på att de har ont om pengar och är fattiga.
Men sedan varför man fortsätter att fylla på med fattiga som blir kriminella är den stora frågan, fast det beror väl på att de flytt krig och då måste man ju försöka rädda dem.
Sedan kommer de visserligen ändå att skjuta ihjäl varandra, men det beror på brist av kapital.
Kapitalet är problemet! Inte invandringen, folk eller alldeles för mycket vapen som cirkulerar i dagens Sverige.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-09-19 kl. 19:25.
Citera
2024-09-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ta bort kontanterna så är mycket vunnit.
Kontanter fyller en annan viktig funktion i samhället så det går inte.
Brukar också vara så att brottsligheten flyttar till andra marknader med andra betalmedel om man rubbar det hela.

Bättre att stävja brottsligheten, naturligtvis en stor "politiskt utmaning" (*), men det är politikernas förbannade uppgift att lösa.Det är deras förbannade ansvar.

(*) Söndertjatat uttryck som kopierats i trehundrafyrtionio exemplar och delats ut tillsammans med passerkortet till riksdagen.
Citera
2024-09-19, 20:15
Medlem
Citat:
Kontanter fyller en annan viktig funktion i samhället så det går inte.
Brukar också vara så att brottsligheten flyttar till andra marknader med andra betalmedel om man rubbar det hela.

Bättre att stävja brottsligheten, naturligtvis en stor "politiskt utmaning" (*), men det är politikernas förbannade uppgift att lösa.Det är deras förbannade ansvar.

(*) Söndertjatat uttryck som kopierats i trehundrafyrtionio exemplar och delats ut tillsammans med passerkortet till riksdagen.
Varenda bild jag sett på brottsligheten så är det kontanter som gäller med droger... Inget annat... all annan betalning är synlig.
Citera
2024-09-19, 21:09
Medlem
Citat:
Varenda bild jag sett på brottsligheten så är det kontanter som gäller med droger... Inget annat... all annan betalning är synlig.

Mmm, det blir mycket riktigt en målkonflikt.

Rättsväsendets uppgift är brottsbekämpning.
Bankväsendets (riksbanken) är att ha en fungerande valuta och samtidigt gångbara betalmedel.

Vi har trehundrafyrtionio representanter för Sveriges befolkning, samlade i riksdagen, som uppbär lön för att lösa samhällsproblem... Frågan har ställts där tidigare.
Citera
2024-09-19, 21:13
Medlem
Citat:
Mmm, det blir mycket riktigt en målkonflikt.

Rättsväsendets uppgift är brottsbekämpning.
Bankväsendets (riksbanken) är att ha en fungerande valuta och samtidigt gångbara betalmedel.

Vi har trehundrafyrtionio representanter för Sveriges befolkning, samlade i riksdagen, som uppbär lön för att lösa samhällsproblem... Frågan har ställts där tidigare.
Jag har ju frågat många här förut vad i samhället det är så nödvändigt med kontanter men aldrig fått ett vettigt svar.. Så är det.
Citera
2024-09-19, 21:28
Medlem
Citat:
Jag har ju frågat många här förut vad i samhället det är så nödvändigt med kontanter men aldrig fått ett vettigt svar.. Så är det.

Jag hittade en ganska aktuell tråd ang kontanthantering osv.
"Vilken effekt har det om vi inte längre får använda oss av kontanter?"
(FB) Vilken effekt har det om vi inte längre får använda oss av kontanter?

Den viktigaste anledningen, som jag ser det är relaterad till samhällsberedskap.
Citera
2024-09-19, 21:33
Medlem
Citat:
Jag hittade en ganska aktuell tråd ang kontanthantering osv.
"Vilken effekt har det om vi inte längre får använda oss av kontanter?"
(FB) Vilken effekt har det om vi inte längre får använda oss av kontanter?

Den viktigaste anledningen, som jag ser det är relaterad till samhällsberedskap.
Ja man kan ju ha lite i en låda om man vill. själv har jag inte nyttjat kontanter på säkert 40 år... Så bort med dom om vi skall stävja narkotikamarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in