Blir så trött på folk som tror att alla överlevare blir bittra och misslyckas i livet pga övergrepp. De människor som inte orkat gå vidare i livet utan fortsätter bygga upp sin persona efter sitt trauma och vara offer hade misslyckats oavsett. Dessa människor hade hittat något att skylla sina pissiga liv på. Såsom Patrik och Sara gör. Dom bygger upp hela sin karaktär på att vara offer och vägrar gå vidare i livet. Drivs bara av hämnd och ilska och resultatet är väl sådär. Sluta vara såna offer! Att älta är sjukligt. Att försöka hitta en lösning och acceptera sina problem är rätt väg framåt för alla typer av överlevare. Det Dumpen säger med sin verksamhet är lite som att säga att man ska bearbeta tsunamikatastrofen med att motarbeta alla orkaner. Möjligen ska man exponeras för sitt trauma men att bygga upp hela sin tillvaro på att hata och skada kan aldrig vara rätt väg i något terapeutiskt syfte. Jag är överlevare från sexuellt utnyttjande. Jag blev utsatt från det att jag var 6 tills jag var 8 år. Det var någon som stod familjen nära och som inte lever idag. Jag skulle aldrig vilja hänga ut den personen. Och då pratar vi om en person som faktiskt gjort skada. Dom som Dumpen hänger ut har en det en väldigt liten del varit renodlade pedofiler och de vet Dumpenförespråkarna men är bara ute efter spektaklet. En uthängning av personen i mitt fall skulle orsaka alldeles för mycket skada på närstående och helt oskyldiga individer. Det finns sätt att gå vidare på utan bitterhet och hat men det gäller bara att bestämma sig för att gå rätt väg.