Citat:
Ursprungligen postat av
KomplexVandring
Här har vi en generell definition av vad en journalist borde och ska vara:
"Journalister måste förstå och följa de etiska regler som gäller för yrket, exempelvis när det gäller opartiskhet eller att bara publicera korrekt information, förhålla sig opartisk, respektera personlig integritet och visa gott omdöme när det gäller namnpublicering." (saco.se)
Låter detta som Patrick och Sara eller några av dumpens anställda? Knappast.
Dylika källor i all ära, men det där citatet utgör en normativ hållning. Som du själv anger, vad en journalist borde och ska vara. Journalistförbundet har yrkesetiska riktlinjer, det medieetiska systemet har medieetiska normer. Bägge är frivilliga att ansluta sig till och följa, så inget tvång för att vara journalist. Dumpen struntar exempelvis i den etablerade medieetiken.
Sakligt och formellt sett kan man vara journalist utan att ha genomgått en journalistutbildning, som
Gipsy-tears har påpekat, till exempel om man i systematisk, organiserad form bedriver journalistik, det vill säga i grunden insamlandet, bearbetandet, urvalet och publicerandet av information i syfte att undersöka, granska, rapportera, kritisera eller opinionsbilda. Det får nog Dumpen anses göra.
Historiskt och traditionellt har det inte heller krävts formell utbildning för att göra journalistisk karriär på rikets redaktioner (det kan mången ålderstigen murvel vittna om), även om det under 2000-talet i tilltagande grad har blivit så, att nyckeln till yrkets port hänger i journalistskolornas seminarierum.
Citat:
Ursprungligen postat av
KomplexVandring
Där måste jag nog kompromissa, artiklarna och krönikorna kan jag säga är journalistik, men att gå och gapskrika och repetera samma linjer vid uthängningarna är knappast intervju, journalistik eller något liknande.
Så vi kan nog säga att en liten del av dumpen är journalistik medans deras "bröd och vatten" aka uthängningar är inte journalistik.
Under konfrontationerna styr Sara och Patrik samtalet (#494 ett undantag, må jag säga). En intervju, den klassiska journalistiska metoden, är typiskt sett ett av intervjuaren styrt samtal, oftast via frågor. Emellanåt är det lite si och så med den saken och skrikandet/gapandet tar över, det håller jag med om. Andra gånger är det mer av frågor i lägre tonart.
Så överlag menar jag att konfrontationerna kan ses som intervjuer. Nå, tycker jag att det är bra intervjuer? Inte direkt, nej (så att säga).
Är det Dumpen gör före, under och efter konfrontationerna journalistik? Ja, som sagt: Information om gäddan samlas in, bearbetas, väljs ut (om nu inte exakt allt presenteras) och publiceras i syfte att rapportera (m.m.). Fiskandet är egentligen en variant på den klassiska dold research-metoden (undercover, wallraffande, dold kamera etc.). Nå, tycker jag att det är bra journalistik? Inte direkt, nej (så att säga).
Väldigt mycket kan göra anspråk på att vara journalistik. Sedan ett antal år talas det om medborgarjournalistik; enskilda medborgare som utför typiskt journalistiskt arbete.
Det intressanta är emellertid den kvalitativa halten i den verksamhet som seglar under journalistisk flagg - är det här bra, dåligt eller ingetdera? Beträffande Dumpens färd i journalistikens farled är därom meningarna delade. Se bara denna tråd.