Citat:
Ursprungligen postat av
Nattedogg
Exakt det här hände med mitt favoritgodis Basset Winegum för massa år sedan. Har inte köpt en enda påse sedan dess. Finns såklart kopior som kör på originalreceptet men inte så lätt att hitta. Finns dock ibland som lösvikt.
Bassets förändring är helt sjuk. Alla jag pratat med har slutat köpa dem, och har t.o.m. hört folk i kassakön på ICA prata om hur dåliga de nya är och då har personen gått och hängt tillbaka påsen och köpt något annat istället. Finns nog ingen ätbar produkt som hade en sådan särställning som Bassets, och sen förstörde de allting över en natt, snacka om självskadebeteende. ICAs egna märke (Treatville) kommer dock nära de gamla Bassets, både i smak och konsistens, så du kan prova dem!
Hittade en tråd där man redan 2017 klagade på försämring av frukt och mandel:
(FB) Marabou frukt och mandel - nu nästan ingen frukt och mandel?
Varför förstår inte företagen att folk är prisokänsliga när det gäller ”hörnstenar” i godisutbudet. Gillar man ett visst godis så ska det mycket till innan man överger det för något alternativ. Men i samma sekund som de försämrar receptet eller gör påsarna mindre så blir man sur och slutar köpa i ren protest. Jag har slutat köpa pringles sedan de gick från 200 till 165 gram på burken. Höj priset istället, men försök inte lura folk med mindre innehåll.
Har försökt undvika marabou pga deras Rysslandskopplingar, och köpt Fazer istället, men vissa smaker sitter i ryggraden hur man vill att de ska smaka, och då är Fazer inte samma sak när man inte ätit Fazer hela livet. Dessutom har Fazer också dåliga storlekar. Köpte en häromdagen som bara var 121 gram, men till ytan såg ut som 200 gram. Fan, Fazer, ni har världens chans här. Folk är skeptiska mot Marabou pga Ryssland, sen ändrar de receptet på sina klassiker. Det borde vara öppet mål för Fazer att glida in och ta marknadsandelar, men istället kör de på med udda storlekar och det känns som att de höjt priset mer än Marabou.