2024-09-19, 09:29
Medlem
Kan rekommendera Tony’s choklad som finns bl a på apotea.se. Mörk choklad med massor med mandel och en gnutta salt. 33kr för 180 g, dessutom får du den i brevlådan. När det är rea kostar den 26!
Citera
2024-09-19, 09:47
Medlem
Känns som det mesta i snacks och godisväg genomgår en slags Theseus skepps-omvandling där det till slut föga liknar det ursprungliga varan.
Citera
2024-09-19, 10:29
Medlem
Per Feckts avatar
Håller helt med! Frukt och mandel har varit min favorit i många år, och jag köpte faktiskt en för ett par veckor sedan. Inte alls lika mycket fruktochmandel-smak, inget motstånd, smak och sting liksom. Russinen smakade liksom lite romrussin-aktigt förut. Nu är smaken och tuggmotståndet helt obefintligt. Riktigt riktigt uselt!

Kan någon rekommendera vilken choklad man ska köpa nu för tiden? Jag har alltså gubbsmak, och gillar Bridgeblandning och (den gamla modellen av) frukt och mandel.
Citera
2024-09-19, 10:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Den är inte värd 10 kr ens. Lågpris-chokladen på Lidl är tom bättre.
Håller med. Lidls choklad är godare. Men den kostar 15 kr per 100 gram. Det var väl inte länge sedan den låg på runt 5 kr? Fast Marabous original har väl fortfarande ungefär samma smak som den alltid haft?
Citera
2024-09-19, 10:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Håller helt med! Frukt och mandel har varit min favorit i många år, och jag köpte faktiskt en för ett par veckor sedan. Inte alls lika mycket fruktochmandel-smak, inget motstånd, smak och sting liksom. Russinen smakade liksom lite romrussin-aktigt förut. Nu är smaken och tuggmotståndet helt obefintligt. Riktigt riktigt uselt!

Kan någon rekommendera vilken choklad man ska köpa nu för tiden? Jag har alltså gubbsmak, och gillar Bridgeblandning och (den gamla modellen av) frukt och mandel.
Botanisera lite i Lidls sortiment. De har en "billig" variant och lite mer lyxiga med mer kakao för runt 25 kr (?). Olika smaker med nötter och även vit choklad etc.
Citera
2024-09-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Exakt det här hände med mitt favoritgodis Basset Winegum för massa år sedan. Har inte köpt en enda påse sedan dess. Finns såklart kopior som kör på originalreceptet men inte så lätt att hitta. Finns dock ibland som lösvikt.
Bassets förändring är helt sjuk. Alla jag pratat med har slutat köpa dem, och har t.o.m. hört folk i kassakön på ICA prata om hur dåliga de nya är och då har personen gått och hängt tillbaka påsen och köpt något annat istället. Finns nog ingen ätbar produkt som hade en sådan särställning som Bassets, och sen förstörde de allting över en natt, snacka om självskadebeteende. ICAs egna märke (Treatville) kommer dock nära de gamla Bassets, både i smak och konsistens, så du kan prova dem!

Hittade en tråd där man redan 2017 klagade på försämring av frukt och mandel:

(FB) Marabou frukt och mandel - nu nästan ingen frukt och mandel?

Varför förstår inte företagen att folk är prisokänsliga när det gäller ”hörnstenar” i godisutbudet. Gillar man ett visst godis så ska det mycket till innan man överger det för något alternativ. Men i samma sekund som de försämrar receptet eller gör påsarna mindre så blir man sur och slutar köpa i ren protest. Jag har slutat köpa pringles sedan de gick från 200 till 165 gram på burken. Höj priset istället, men försök inte lura folk med mindre innehåll.

Har försökt undvika marabou pga deras Rysslandskopplingar, och köpt Fazer istället, men vissa smaker sitter i ryggraden hur man vill att de ska smaka, och då är Fazer inte samma sak när man inte ätit Fazer hela livet. Dessutom har Fazer också dåliga storlekar. Köpte en häromdagen som bara var 121 gram, men till ytan såg ut som 200 gram. Fan, Fazer, ni har världens chans här. Folk är skeptiska mot Marabou pga Ryssland, sen ändrar de receptet på sina klassiker. Det borde vara öppet mål för Fazer att glida in och ta marknadsandelar, men istället kör de på med udda storlekar och det känns som att de höjt priset mer än Marabou.
Citera
2024-09-19, 10:41
Medlem
Helt ok choklad men det var länge sen jag köpte den pga de hutlösa priserna. Stör mig också på namnet då den endast innehåller russin och mandel. Helnöt och schwezernöt tycker jag är bättre.
Citera
2024-09-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har tappat stinget, köper aldrig den chokladkakan mera..
Marabou har nog alltid varit en usel choklad men utan riktigt konkurrens på marknaden så är det svårt att veta bättre.
Citera
2024-09-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Fazer är bäst, välbalanserad smak och inte för söt.

Finnarna är ett klokt och återhållsamt folk som inte låter sig köpas av giriga sabotörer.
Om ni ska ha choklad så är Valrhona att rekommendera. Är det för dyrt för era plånböcker så ät mindre.
Citera
2024-09-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Aha, ljuset går upp även för mig tillslut. Exakt det här hände med mitt favoritgodis Basset Winegum för massa år sedan. Har inte köpt en enda påse sedan dess. Finns såklart kopior som kör på originalreceptet men inte så lätt att hitta. Finns dock ibland som lösvikt. Var ligger vinsten med allt detta? Måste ju tappa oerhört mycket kunder, eller? Märklig affärsidé. Hade förstått om innehållet ändrats till sämre ingredienser men att textur och smak fortfarande var samma men nu är allt borta. Det kan inte vara billigt att köpa alla dessa kända märken, så att ändra produkten så kunderna försvinner måste vara ren förlustaffär...
Oftast är det inte finsmakande kunder. De flesta människor är dumma i huvudet generellt och många som är dumma i huvudet har inte utvecklade smaklökar. Jag skulle tro det finns en stark korrelation mellan smaksinne och IQ. Så blir det för den gråa massan en vanesak att köpa, man har alltid köpt och märker inte kokta-grodan-försämringen. Folk reagerar inte alls på den generella försämringen av hela samhället heller. Skräp överallt, inflationen är extrem, ingen välfärd, förnedringsrån med kiss i munnen osv, folk bara tycker det är som vanligt.
Citera
2024-09-19, 11:03
Medlem
Audimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Du har en sofistikerad smak eller som jag skulle beskriva den jäkligt äcklig. Gillar du romrussin glass också?!

Romrussin glass kan vara det godaste människan har skapat, punkt!
Citera
2024-09-19, 11:06
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Har ni också märkt av förändringen? Har någon ett scoop...?

Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Alla Marabous chokladkakor smakar skit numera. Riktigt tråkigt. Givetvis märker konsumenterna när bra råvaror byts ut mot sämre. Men jag antar att det trots allt lönar sig att göra det eftersom det verkar vara något som många godis- och matproducenter ägnar sig åt. Jag har helt slutat köpa Marabous chokladkakor. Köper inte heller Aladdin/Paradis till jul vilket jag alltid gjorde förr.
Ja, det var längesen Marabou ändrade sitt recept till det sämre. All deras choklad är idag oätlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Hej8atta
Marabou har förvandlats till något amerikanare hade gillat.
Alldeles för sött nuförtiden.

Tack och lov finns det andra som tex Fazer om man nu ska ha något liknande som tidigare Marabou.

Fast Fazer slår Marabou med hästlängder.
När jag bodde i Usa så tyckte jag allt smakade bättre där. Jag brukade köpa Peanut M&Ms där och var en favorit. Inte här hemma alls för det är för stor skillnad i smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Kan du rekommendera ett alternativ?
Gillar man Marabou som förr så rekommendrar jag Coops Änglamarks choklad. Dyrar, men helt klart värt det. Om inte annat är ju så många här miljonärer så ni har nog råd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in