2024-09-18, 22:38
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag håller med. Det är också för mycket socker. Bra choklad till någotsånär vettigt pris är svårt att numera få tag i.

Med globala elitens intåg i västvärldens länder så får vi dålig kvalitet till höga priser eftersom stora företag har gått samman. När korrurensen är minimal eller obefintlig så har de skapat monopol, då kan de dela upp marknaden sinsemellan och sätta höga priser.

Ja, det är mycket socker. Men det har inte stört mig så mycket när mandeln fanns där som ett mer genomgående inslag. Och jag är heller inget fetto (faktiskt inte ) så jag äter några rutor så sen får det vara bra.

Ja, det är en väldigt sorglig företeelse! Böter utfärdas men verkar knappast lösa problematiken.
Senast redigerad av ArtificialElegance 2024-09-18 kl. 22:44.
Citera
2024-09-18, 22:43
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Mondeles är ju skitchokolad rakt igenom. Deras affärsverksamhet går ut på att köpa upp kända märken och sänka kvalitén på råvarorna radikalt och därmed tyvärr fördärva det som fanns och hoppas på att folk köper produkten av gammal vana. Chokoladen i Marabou och fettkvalitén är oätlig. Man känner hur fel det är i munnen. Så att de sänker andelen mandlar förvånar mig inte det minsta.

Kan du rekommendera ett alternativ?
Citera
2024-09-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Tjena älskling, vet inte? Brukade folk köpa den??? Gubbigt choklad. Ska köpa, tänk så ÄR det gott!

Ingen aning du, men den där med popcorn var jävligt god. Och crunchy corn. Jeeeesus den var fan god. Köp den istället!

Är fortfarande inte lesbisk, älskling.
Men jaa du har rätt...pensionärer brukar gilla Fukt och Mangel. Och andra.

Ska testa! Återkommer om jag uppfattar storhet.
Citera
2024-09-18, 23:05
Medlem
solstrålars avatar
Allt som Mondelez och Orkla rör blir till skit.
Citera
2024-09-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenFindus
Har inte testat just den, men mjölkchokladen har ändrats. Vill minnas att de uppdaterade receptet för kanske ett halvår eller ett år sedan eller så? Det smakar mest socker nu. Antar att det har med priset på kakao att göra.

Jag tror faktiskt att chokladreceptet är i det närmsta oförändrat. Men min känslighet inför socker är större idag än för ca 10 år sedan. Däremot märker jag att mandelinnehållet har minskat, solklart.

En representant för Marabou skrev "svar" till mig idag: (på frågan om de har minskat mängden mandel i 200-grammaren)...

" [...]Medan chokladkakan har samma recept och vikt, och därmed lika mycket choklad som tidigare, är varje ruta tjockare samtidigt som chokladkakan blivit kortare, vilket ger en mer generös smakupplevelse. Vi hoppas att det förklarar saken och önskar dig en trevlig dag!"

Representanten förklarade iaf. det jag tror på litegrann på...
Citera
2024-09-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra
Lika bra att den försvann, det bästa var / är Oreo.
Inte lika ofta man träffar på dessa i mataffärer, innan fanns de överallt när det var en "Hype" kring de, men nu försvunnit helt vilket är synd.

Finns absolut kvar - men med micklat recept.

Oreo känns fel för mig, den är så långt ifrån classic Marabou.
Glad att du har din smak du gillar, trots att den är mer ovanlig nu.
Citera
2024-09-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, det förklarar ju ingenting. Eller, jag utgår ifrån att de minskat mängden mandel, men inte vågade svara det. Mandeln är säkert den dyraste ingrediensen i chokladkakan, så de snålar helt enkelt.

Precis, duckar ämnet totalt. Jag blir triggad av sån't. De försöker snåla i SMYG. Funderar på riktigt att höra av mig till nån ovanför fotfolksledet och kräva riktigt svar nu.
Senast redigerad av ArtificialElegance 2024-09-18 kl. 23:26.
Citera
2024-09-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är ju pga invandringen till sverige.
Eftersom dom snart i majoritet minskar antalet mandlar i chokladen. Eftersom många invandrare inte gillar smaken

Haha..."oookej".
Citera
2024-09-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
När man trodde att något ändå skulle tillåtas vara en konstant, verkar Marabou/Mondelez nu ha micklat med Frukt & Mandel-receptet. Andelen mandel har minskat radikalt i 200-grammaren och slår inte längre igenom smakmässigt. Balansen är rubbad, tugget är borta, smaken är off och oinspirerande.

Jag är på riktigt lite förkrossad. Frukt & Mandel har alltid varit min go-to bland 200-grammarna, juvelen i Marabous chokladkakebestånd och gourmandernas favorit däribland.

Har ni också märkt av förändringen? Har någon ett scoop...?
Jag håller helt med. Tuggmotståndet är borta och smaken är fadd. Den är bara söt och totalt förändrad.
Jag fick en smärre chock när jag köpte den för någon månad sedan. Jag minns barndomens Frukt & Mandel och den nuvarande är helt värdelös. Jag kommer aldrig mer att köpa den.
Senast redigerad av Sorgensvart 2024-09-18 kl. 23:38.
Citera
2024-09-18, 23:47
Medlem
https://irecommend.ru/sites/default/files/user-images/2310885/QrRKolGcgJKFyLczyifywQ.jpg

När man har köpt lidles Salted and honey coated almonds så går man aldrig tillbaka. I varje ruta gömmer sig en mandel, med honung, salt och gräddpulver. Får orgasm när jag tuggar eller låter den bara smälta i munnen.

Marabou kan dra åt helvete! Köpte pistash limited edition för 16kr på utrea. Det var 0 % pistash i. Med smak av menas syntetisk smak som ska likna pistash. Smakade som deras äckliga polka variant. De som jobbar för marabou, fuck off. Falsk marknadsföring, falska priser. Vilka är de grisiga fjortisarna som jobbar på marabou och som kommer på såna här smaker som inte ens lever upp? OLW och estrella har lite liknande problem.
Senast redigerad av fonzen 2024-09-18 kl. 23:53.
Citera
2024-09-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Kan du rekommendera ett alternativ?
Fazer är bättre, och till och med Lidl är bättre imo.
Citera
2024-09-19, 00:05
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Fazer är bäst, välbalanserad smak och inte för söt.

Finnarna är ett klokt och återhållsamt folk som inte låter sig köpas av giriga sabotörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in