2024-09-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
DEL 3/3:

Vi får se om IMY viker sig eller faktiskt påriktigt börjar göra sitt jobb. Om de väljer att lägga ner ditt klagomål så är det bästa att överklaga. Både förvaltningsrätten och kammarätten konstaterade ju att databaserna inte är journalistisk ändamål och lyder därmed under GDPR.

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Ny uppdatering om mitt fall i EU-domstolen:

Jag har fått ny information om vilka som har yttrat sig i mitt fall vid EU-domstolen. Förutom Sveriges tidigare kända yttrande har nu även Finland, Bulgarien, EU-kommissionen och Lexbase – som idag bytt namn till Legal Newsdesk Sweden AB – lämnat sina synpunkter. Jag kommer att gå igenom dessa yttranden under dagen och uppdatera er med mer detaljer inom kort.

Du skrev för ett tag sedan att alla medlemsländer har 2,5 mån på sig att yttra sig. Har inte den tiden passerat än? Trodde alla redan hade hunnit yttra sig.
Citera
2024-09-18, 17:25
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Vi får se om IMY viker sig eller faktiskt påriktigt börjar göra sitt jobb. Om de väljer att lägga ner ditt klagomål så är det bästa att överklaga. Både förvaltningsrätten och kammarätten konstaterade ju att databaserna inte är journalistisk ändamål och lyder därmed under GDPR.

Du skrev för ett tag sedan att alla medlemsländer har 2,5 mån på sig att yttra sig. Har inte den tiden passerat än? Trodde alla redan hade hunnit yttra sig.
Det stämmer och det har dem sen tar det tid för domstolen att översätta detta, Domstolen jobbar ju inte bara med mitt fall.
Citera
2024-09-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ny uppdatering om mitt fall i EU-domstolen:

Jag har fått ny information om vilka som har yttrat sig i mitt fall vid EU-domstolen. Förutom Sveriges tidigare kända yttrande har nu även Finland, Bulgarien, EU-kommissionen och Lexbase – som idag bytt namn till Legal Newsdesk Sweden AB – lämnat sina synpunkter. Jag kommer att gå igenom dessa yttranden under dagen och återkommer med fler detaljer snart.

För er som vill följa alla detaljer och få mer insikter, kommer jag att lägga upp djupare information på andra plattformar Patreon. På Flashback håller jag er uppdaterade med korta sammanfattningar om de viktigaste händelserna.

Vid första anblick, ser yttrandena positiva eller negativa ut för vår del?
Citera
2024-09-18, 18:01
Avslutad
Citat:
Det stämmer och det har dem sen tar det tid för domstolen att översätta detta, Domstolen jobbar ju inte bara med mitt fall.

Är det ens något annat land än Sverige som har yttrat sig?
Citera
2024-09-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Är det ens något annat land än Sverige som har yttrat sig?

Han skrev ju att Finland, Bulgarien, eu-kommissionen och lexbase hade yttrat sig
Citera
2024-09-18, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Han skrev ju att Finland, Bulgarien, eu-kommissionen och lexbase hade yttrat sig

Jaja, du tänker så
Citera
2024-09-18, 19:32
Medlem
GDPRWarriors avatar
Länder som i stort sett håller med mig i mitt fall mot Lexbase:

Finland:
Finland ifrågasätter om Lexbase kan betraktas som en verksamhet för journalistiska ändamål. De anser att publiceringen av fällande domar utan bearbetning eller redigering inte uppfyller kriterierna för undantag enligt GDPR. Finland betonar att skyddet för personuppgifter och individens rätt till privatliv måste respekteras, och att Lexbases verksamhet kan bryta mot dessa rättigheter. Därmed delar Finland min syn på att Lexbase inte ska kunna åberopa journalistiskt skydd.

Bulgarien:
Bulgarien har en liknande ståndpunkt och menar att personuppgifter i brottmålsdomar endast får behandlas under myndighetskontroll eller enligt specifik lagstiftning som säkerställer adekvat skydd. De ifrågasätter om Lexbase kan betraktas som en journalistisk verksamhet och anser att deras behandling av personuppgifter inte bör omfattas av undantagen enligt artikel 85 i GDPR. Bulgarien stöder därmed mina argument mot Lexbase.

EU-kommissionen:
EU-kommissionen är mycket kritisk till Lexbases verksamhet. De menar att publiceringen av fällande domar utan bearbetning inte ska skyddas under artikel 85 i GDPR. Kommissionen anser att Lexbase inte uppfyller kraven för att betraktas som journalistisk verksamhet och istället bedriver en kommersiell verksamhet. Detta ligger i linje med min kritik och stöder min uppfattning om att Lexbase bryter mot GDPR.

Länder som inte håller med mig:

Sverige:
Den svenska regeringen stöder Lexbase och argumenterar för att deras verksamhet är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och dataskyddslagen. Regeringen menar att Lexbase har rätt att publicera fällande domar som en del av yttrandefriheten.
Citera
2024-09-18, 19:32
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
1999 fick vissa digitala medier grundlagsskydd genom Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), men det gällde mest för traditionella medieaktörer som radio, TV och några webbsidor.

2003 utvidgades detta, så att även enskilda webbplatser och databaser kunde ansöka om utgivningsbevis och få samma grundlagsskydd som tryckta tidningar.

År 2003 styrde Socialdemokraterna Sverige med Göran Persson som statsminister, stödda av Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Ironiskt nog var det också en socialdemokratisk kommun som förstörde min skolgång och barndom.

Nu står jag här som vuxen, och det känns som att jag måste städa upp efter att politikerna lekt färdigt med våra liv och öden.

Den här kampen är personlig för mig. Även om jag kämpar för att hjälpa andra, handlar det också om att rätta till saker som påverkat mig själv djupt.

Visst var det den 5e november som beslutet skulle komma?
Citera
2024-09-18, 19:44
Avslutad
Citat:

Finland:
Finland ifrågasätter om Lexbase kan betraktas som en verksamhet för journalistiska ändamål. De anser att publiceringen av fällande domar utan bearbetning eller redigering inte uppfyller kriterierna för undantag enligt GDPR. Finland betonar att skyddet för personuppgifter och individens rätt till privatliv måste respekteras, och att Lexbases verksamhet kan bryta mot dessa rättigheter. Därmed delar Finland min syn på att Lexbase inte ska kunna åberopa journalistiskt skydd.

Bulgarien:
Bulgarien har en liknande ståndpunkt och menar att personuppgifter i brottmålsdomar endast får behandlas under myndighetskontroll eller enligt specifik lagstiftning som säkerställer adekvat skydd. De ifrågasätter om Lexbase kan betraktas som en journalistisk verksamhet och anser att deras behandling av personuppgifter inte bör omfattas av undantagen enligt artikel 85 i GDPR. Bulgarien stöder därmed mina argument mot Lexbase.

EU-kommissionen:
EU-kommissionen är mycket kritisk till Lexbases verksamhet. De menar att publiceringen av fällande domar utan bearbetning inte ska skyddas under artikel 85 i GDPR. Kommissionen anser att Lexbase inte uppfyller kraven för att betraktas som journalistisk verksamhet och istället bedriver en kommersiell verksamhet. Detta ligger i linje med min kritik och stöder min uppfattning om att Lexbase bryter mot GDPR.

Sverige:
Den svenska regeringen stöder Lexbase och argumenterar för att deras verksamhet är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen och dataskyddslagen. Regeringen menar att Lexbase har rätt att publicera fällande domar som en del av yttrandefriheten.

Glädjande. Då är den sista spiken slagen.
Citera
2024-09-18, 19:54
Medlem
Citat:

Finland:

Bulgarien:

EU-kommissionen:

Sverige:

Finns dessa yttrande tillgängligt någonstans? Det vore bra argument att skicka till exempelvis IMY!
Citera
2024-09-18, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Finns dessa yttrande tillgängligt någonstans? Det vore bra argument att skicka till exempelvis IMY!

Det är förmodligen inte nödvändigt. De håller såklart koll på rättsutveckligen och lär läsa det som händer i målet.
Citera
2024-09-18, 20:06
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Dessa handlingar kommer sannolikt att bli offentliga och publiceras på EU-domstolens hemsida, men när de blir tillgängliga är ännu oklart. När det gäller IMY är de väl medvetna om det rättsliga läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in