2024-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Det som er skremmende, er at MM og HM, livvakttjenesten, Slottsforvaltningen, PST, Politiet i Asker og Bærum - alle må ha visst om mye av det som nå er avdekket. Uten å ha evnet/villet gjøre tilstr til å stanse en Marius ute av kontroll.

Med den vennekretsen med noen av de tyngste kriminelle i Norge, må jo de nevnte ha forstått at hans miljø representerer en sikkerhetstrussel.

Og skremmende at den samlede fjerde statsmakt også må ha visst om mye av dette i årevis.
Men «noen» har bedt om/instruert disse om å ikke skrive om det.

Det er vel mer snakk om en felles forståelse om at pressen ønsker å vise respekt for kongefamilien og kongehuset. Jeg tror ikke det finnes en "noen" som kan bestemme hva pressen skal skrive om og ikke.

Det er nok mange som har visst om problemene Marius har hatt. Og det har helt sikkert vært forsøkt på alle mulige måter, over mange år, å få Marius til å endre livsstil og holde seg vekke fra illegale rusmidler.

Men, det er ingen som kan bestemme hva andre mennesker skal gjøre. Å få bukt med rusproblemer krever frivillighet. Marius, i likhet med andre som har utviklet rusavhengighet, må ta tak i problemene sine selv.

Det er politi og rettsvesen som forvalter tvangsmidlene som samfunnet kan ta i bruk overfor rusmisbrukere og de ulovlige handlinger som følger med misbruket.

Og det er litt bob-bob når tidspunktet for politiets og rettsvesenets inntreden skal skje. Det har nå skjedd for Marius. På lik måte som det har skjedd for andre rusmisbrukere. Før eller senere drar misbruket med seg kriminelle handlinger som politiet må reagere på.
Citera
2024-09-17, 13:26
Avslutad
Citat:
Det som er skremmende, er at MM og HM, livvakttjenesten, Slottsforvaltningen, PST, Politiet i Asker og Bærum - alle må ha visst om mye av det som nå er avdekket. Uten å ha evnet/villet gjøre tilstr til å stanse en Marius ute av kontroll.

Med den vennekretsen med noen av de tyngste kriminelle i Norge, må jo de nevnte ha forstått at hans miljø representerer en sikkerhetstrussel.

Og skremmende at den samlede fjerde statsmakt også må ha visst om mye av dette i årevis.
Men «noen» har bedt om/instruert disse om å ikke skrive om det.

Godt poengtert. Denne saken viser hvor mye makt kongefamilien har. Mange mener de kun har seremoniell makt, men Marius-saken viser til fulle den uformelle makten de har.
Det er ikke til å tro at både politi, presse og slottsadministeasjonen har knelt for kronprinsens kriminelle stesønn i årevis.
Våre skattepenger går med til å holde denne familien oppe - en familie som knapt jobber, men dummer oss ut for hele verden med kriminalitet relatert til narkotika, partnervold, trusler og skadeverk - i tillegg til overtro, salg av helbredelse og Netflix bryllup. Jeg ønsker ikke å være med på å betale for dette
Citera
2024-09-17, 13:31
Avslutad
– Den pågrepne mannen er ukjent for henne, men hun er glad for en kontant reaksjon og for pågripelsen. Hun ble forsøkt truet til å trekke sin politiforklaring, sier Hauklands bistandsadvokat John Christian Elden til Nettavisen.

I hvem sin interesse er det at Noras politiforklaring blir trukket?

https://www.nettavisen.no/kjendis/mann-pagrepet-for-trussel-mot-nora-haukland/s/5-95-2021401
Citera
2024-09-17, 13:32
Medlem
Advokaten til fornærmede-på-Frogner kontaktet slottet for å få dekket skadene på leiligheten.

Aftenposten i dag, 17. sep 2024
Kontaktet Slottet for å hente ut eiendeler og få erstatning for skadeverk
Marius Borg Høiby ødela deler av leiligheten som ekskjæresten leide. Før helgen så kvinnens advokat seg nødt til å kontakte Slottet. Nå har de fått svar fra Høibys forsvarer.
Ifølge kvinnens bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen skal Marius Borg Høiby fra første dag etter hendelsen ha lovet å gjøre opp for skadene. Det hadde han hittil ikke gjort mandag denne uken, ifølge Larsen.

– Hvorfor haster det for din klient å få disse pengene?

– Fordi hun er i en økonomisk situasjon hvor hun ikke kan gi skadevolder henstand. Hun trenger pengene sine, og gårdeier holder depositumet tilbake, noe han har full rett til, sier Larsen til Aftenposten.
Den fornærmede-på-Frogner har tidligere bodd sammen med Marius i en av boligene på Skaugum.
Kvinnen bodde i flere måneder sammen med Høiby i hans hus på Skaugum. Der har også kronprinsparet sin residens. Hun har ønsket å få utlevert sine personlige eiendeler derfra. Det har vært forsøkt en dialog over flere uker for å få til dette. Men uten hell, ifølge Larsen.

For å få fortgang i prosessen med å få utbetalt erstatningen for skadene, som hun hevder det har vært dialog om en lang stund, så bistandsadvokaten seg fredag nødt til å kontakte Slottet direkte.
Eiendelene ble hentet ut allerede dagen etter Larsens henvendelse.

Forsvarer til Marius sier i dag at Larsens krav for reparasjoner i leiligheten ikke har vært dokumentert.
– Jeg har hele tiden bedt Larsen om dokumentasjon på kravet, som er et minimum å forvente. Det har vi ikke fått. Istedenfor har Larsen prøvd ulike snarveier, blant annet ved å legge urimelig press på Høiby ved å kontakte Slottet. Det er alvorlig og har ikke fungert, sier Bratlien til Aftenposten.

Han sier at den etterspurte dokumentasjon ble mottatt hos dem i går, og at kravet ble gjennomgått tirsdag.

– Det er akseptert av Høiby, sier Bratlien.
Citera
2024-09-17, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hadde vært interessant å vite hvor stor økning i klikk på Se og Hør har hatt i forbindelse med Marius-saken. Jeg tror det er snakk om store tall her. Mye penger.

Se og Hør fyller et tomrom som den mer anstendige og stuerene pressen ikke vil tråkke for dypt inn i. Mens Se og Hør nå skriver rett ut om de i pressekretser allerede kjente "hemmelighetene" om Lilleprinsen, og som pressen har unnlatt å rapportere om i lang tid.

Også Dagbladet har vært veldig tett på. Med mange artikler. Spesielt når det gjelder kritiske artikler om vennekretsen til Marius, har Dagbladet vært ledende.

Det blir nok et godt år for Aller Media, som eier både Se og Hør og Dagbladet.
Ja, må innrømme at det ikke er til alle jeg skryter til at jeg leser Se og hør. Men jeg synes de har en del god gravejournalistikk. Ikke alt de blåser opp stort som jeg synes er så essensielt, men akkurat med disse tunge kriminelle kontakter tett innpå kongefamilien synes jeg har blitt for ignorert av flere instanser.

Hvis man vil lave kaos i monarkiet som institusjon, er det et poeng i å infiltrere på denne måten. Til en viss grad tenker jeg Marius har blitt brukt. For all del, hans oppførsel har vært meget kritikkverdig for å bruke et sivilisert uttrykk. Men her er det flere som har tråkket feil når det ikke ble tatt tak i. Opptil flere måtte vel forstå at det ville komme ut, i og med vold, hærverk, trusler og stort narkotika forbruk flere år tilbake, samt de tungt kriminelle kontakter.
Akkurat her heier jeg på Se og hør, Edit: og Dagbladet, som tør ta bladet fra munnen.
Om ikke annet er det jo en stående trussel mot kongefamilien som personer i og med forbindelse til karteller.
Og dobbeltmoralen mht Politisk eksponert person er skingrende, når man ser folk i UD som mister jobben av de minste feiltrinn eller på grunn av partner fra et land som ikke kan aksepteres pga de strenge regler.
Citera
2024-09-17, 13:57
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Det er vel mer snakk om en felles forståelse om at pressen ønsker å vise respekt for kongefamilien og kongehuset. Jeg tror ikke det finnes en "noen" som kan bestemme hva pressen skal skrive om og ikke.

Det er nok mange som har visst om problemene Marius har hatt. Og det har helt sikkert vært forsøkt på alle mulige måter, over mange år, å få Marius til å endre livsstil og holde seg vekke fra illegale rusmidler.

Men, det er ingen som kan bestemme hva andre mennesker skal gjøre. Å få bukt med rusproblemer krever frivillighet. Marius, i likhet med andre som har utviklet rusavhengighet, må ta tak i problemene sine selv.

Det er politi og rettsvesen som forvalter tvangsmidlene som samfunnet kan ta i bruk overfor rusmisbrukere og de ulovlige handlinger som følger med misbruket.

Og det er litt bob-bob når tidspunktet for politiets og rettsvesenets inntreden skal skje. Det har nå skjedd for Marius. På lik måte som det har skjedd for andre rusmisbrukere. Før eller senere drar misbruket med seg kriminelle handlinger som politiet må reagere på.
Det må være behagelig å leve i en så naiv verden.
Citera
2024-09-17, 14:07
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Godt poengtert. Denne saken viser hvor mye makt kongefamilien har. Mange mener de kun har seremoniell makt, men Marius-saken viser til fulle den uformelle makten de har.
Det er ikke til å tro at både politi, presse og slottsadministeasjonen har knelt for kronprinsens kriminelle stesønn i årevis.
Våre skattepenger går med til å holde denne familien oppe - en familie som knapt jobber, men dummer oss ut for hele verden med kriminalitet relatert til narkotika, partnervold, trusler og skadeverk - i tillegg til overtro, salg av helbredelse og Netflix bryllup. Jeg ønsker ikke å være med på å betale for dette
Nettopp!

Jeg kan ikke komme på noen annen institusjon eller gruppe i samfunnet som greier kunststykket å få den samlede fjerde statsmakt til å tie om alvorlige forhold i årevis.

For tjenestemennene og -kvinnene i PST og livvakttjenesten må det ha vært en stor belastning å måtte leve med situasjonen, uten å kunne gjøre noe med den. Tror nok også det var innad i politiet noen til slutt sa stopp - nå kan vi ikke fortsette å tie og feie alt under teppet lenger.
Vips - pågripelsen av Marius for 5 uker siden og bladet fra munnen.

Kongefamilens (manglende) håndtering etter pågripelsen indikerer også at de ikke hadde noen strategi for å møte stormen. De var sikre på at alt kunne skjules for offentligheten til evig tid - «av respekt for Kongehuset» som noen ville ha uttrykt det.
Senast redigerad av Vossevangen 2024-09-17 kl. 14:15.
Citera
2024-09-17, 14:31
Avslutad
Citat:
Nettopp!

Jeg kan ikke komme på noen annen institusjon eller gruppe i samfunnet som greier kunststykket å få den samlede fjerde statsmakt til å tie om alvorlige forhold i årevis.

For tjenestemennene og -kvinnene i PST og livvakttjenesten må det ha vært en stor belastning å måtte leve med situasjonen, uten å kunne gjøre noe med den. Tror nok også det var innad i politiet noen til slutt sa stopp - nå kan vi fortsette å tie og feie alt under teppet lenger. Vips - pågripelsen av Marius for 5 uker siden og bladet fra munnen.

Kongefamilens (manglende) håndtering etter pågripelsen indikerer også at de ikke hadde noen strategi for å møte stormen. De var sikre på at alt kunne skjules for offentligheten til evig tid - «av respekt for Kongehuset» som noen ville ha uttrykt det.

Jeg tror at vi kan takke moren til Rebeccas venninne for at hun hadde guts til å kontakte politiet - da hadde ikke politiet lenger noe valg. De måtte anmelde. Alternativt ville saken vokst seg stor i SoMe og hoder ville rullet.

Ellers enig i det du skriver. Mye fornuftig her. Nok av naive mennesker både i samfunnet og i SoMe som ønsker å beskytte kongehuset på en slik måte at det står i fare for å kollapse på en uverdig måte, framfor åpenhet og debatt, samt en eventuell verdig avvikling.
Haakon valgte feil partner, jeg tror det er mange år siden han forsto konturene av valget sitt den gang da.
MM sørget for at forholdet skred fram så fort som mulig ved å peke på at hun hadde en sønn. Jeg tror at det gjorde at han tok et valg han kanskje ikke ville gjort om han hadde hatt bedre tid.
MM kan ikke noe for at hun har blitt syk, men hun jobbet lite fra dag én dessverre. Virket mer opptatt av italiensk design og mote, framfor å klippe snorer på gamlehjem og i barnehager.

Jeg tror dessverre at det ikke har gått opp for Komgehuset hva som er i ferd med å skje. Folk er lei hemmelighold og beskyttelse av en familie som på mange måter er mer trashy enn gjennomsnittsfamilien. Hvorfor skal man være med på å finansiere en families luksuriøse livsstil når det man får tilbake er lite representasjon, men ekstremt dårlig PR?
Citera
2024-09-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knotteknatt
Ja, må innrømme at det ikke er til alle jeg skryter til at jeg leser Se og hør. Men jeg synes de har en del god gravejournalistikk. Ikke alt de blåser opp stort som jeg synes er så essensielt, men akkurat med disse tunge kriminelle kontakter tett innpå kongefamilien synes jeg har blitt for ignorert av flere instanser.

Hvis man vil lave kaos i monarkiet som institusjon, er det et poeng i å infiltrere på denne måten. Til en viss grad tenker jeg Marius har blitt brukt. For all del, hans oppførsel har vært meget kritikkverdig for å bruke et sivilisert uttrykk. Men her er det flere som har tråkket feil når det ikke ble tatt tak i. Opptil flere måtte vel forstå at det ville komme ut, i og med vold, hærverk, trusler og stort narkotika forbruk flere år tilbake, samt de tungt kriminelle kontakter.
Akkurat her heier jeg på Se og hør, Edit: og Dagbladet, som tør ta bladet fra munnen.
Om ikke annet er det jo en stående trussel mot kongefamilien som personer i og med forbindelse til karteller.
Og dobbeltmoralen mht Politisk eksponert person er skingrende, når man ser folk i UD som mister jobben av de minste feiltrinn eller på grunn av partner fra et land som ikke kan aksepteres pga de strenge regler.

Dette må jo komme frem.

Det ville ha vært bedre om Marius hadde fått livet sitt på rett kjøl, før alle disse halvt begravede og ubehagelige sannhetene om livsførselen hans når førstesiden i avisene.

Når det gjelder PEP-personer, så har ikke Marius noen offisiell rolle og dermed ingen sjef som kan sørge for at regelverket etterleves. Men du har jo rett, når vennene hans tilhører delvis tungt belastede kriminelle miljøer, så utgjør det en fare for kongefamilien og kongehuset.

Så at Trygve Hegnar i Finansavisen har kommentert i dag. Han mener Marius er frekk fordi han ikke ligger helt flat og unngår nye skandaleoppslag. Og han antydet at Marius kan ha blitt utnyttet av "vennene" sine.
Citera
2024-09-17, 15:01
Avslutad
Citat:
Dette må jo komme frem.

Det ville ha vært bedre om Marius hadde fått livet sitt på rett kjøl, før alle disse halvt begravede og ubehagelige sannhetene om livsførselen hans når førstesiden i avisene.

Når det gjelder PEP-personer, så har ikke Marius noen offisiell rolle og dermed ingen sjef som kan sørge for at regelverket etterleves. Men du har jo rett, når vennene hans tilhører delvis tungt belastede kriminelle miljøer, så utgjør det en fare for kongefamilien og kongehuset.

Så at Trygve Hegnar i Finansavisen har kommentert i dag. Han mener Marius er frekk fordi han ikke ligger helt flat og unngår nye skandaleoppslag. Og han antydet at Marius kan ha blitt utnyttet av "vennene" sine.
Du mener kanskje dette klippet her: https://tv.finansavisen.no/m/RqFCk3Hp/skremmende-at-han-er-s-frekk?r=e9khv1kq
Angående dødstrussel så er vel det det han sa i den første lydfilen.

«- Hvorfor skal han være livredd? spør den fornærmede kvinnen. - Fordi jeg skal drepe ham, svarer Høiby. Dagbladet er kjent med at lydopptakene har vært en del av politiets etterforskning mot Høiby, og får opplyst at personen det snakkes om i lydopptaket er fornærmet i trusselsiktelsen mot ham.«

https://www.dagbladet.no/nyheter/drapstrussel-siktet-etter-telefonsamtale/81943348
Citera
2024-09-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knotteknatt
Du mener kanskje dette klippet her: https://tv.finansavisen.no/m/RqFCk3Hp/skremmende-at-han-er-s-frekk?r=e9khv1kq
Angående dødstrussel så er vel det det han sa i den første lydfilen.

«- Hvorfor skal han være livredd? spør den fornærmede kvinnen. - Fordi jeg skal drepe ham, svarer Høiby. Dagbladet er kjent med at lydopptakene har vært en del av politiets etterforskning mot Høiby, og får opplyst at personen det snakkes om i lydopptaket er fornærmet i trusselsiktelsen mot ham.«

https://www.dagbladet.no/nyheter/drapstrussel-siktet-etter-telefonsamtale/81943348

Hvis Marius fremover nå bare fortsetter med hyppig festning og drugs, tror jeg at han risikerer å bli sittende en stund i varetekt. Neste gang han blir pågrepet.

Her vil det komme flere pågripelser. Det skjønner vi.
Citera
2024-09-17, 15:49
Avslutad
Citat:
Dette må jo komme frem.

Mht PEP, hadde jeg i tankene et innlegg i Dagbladet. Jeg synes det hun skriver er veldig interessant.

«Det er et sikkerhetsproblem av nasjonal betydning fordi Marius Borg Høiby er del av kongefamilien. De er selve definisjonen på en såkalt PEP, politisk eksponerte personer. Dette er en liten gruppe mennesker, som statsråder, parlamentarikere og dommere, som er spesielt sårbare for korrupsjon, hvitevasking og utpressing. Denne gruppa får ekstra oppmerksomhet fra Politiets sikkerhetstjeneste og oftere beskyttelsestiltak enn oss andre. Derfor kjøres statsråder i svarte biler, derfor følges de av livvakter når det anses nødvendig. Derfor har politiet samtaler med PEP-ene der de advarer mot uforsiktig oppførsel. Og derfor er det flott at politiet kontaktet Marius. Enda flere burde oppsøkes av politiet.«
https://www.dagbladet.no/meninger/flott-at-politiet-tok-kontakt/81936648

Så er det denne:
«Hvilken risiko har Høibys kontakt med kriminelle miljøer utgjort?

Hvor lenge har politiet visst om Høibys potensielt risikable adferd?

Hvordan har det påvirket politiets arbeid med kongehusets sikkerhet?

Hva har Slottet visst, og hva har de gjort for å redusere eventuell risiko?

I beste fall har alt vært under kontroll. Men disse spørsmålene trenger svar.»
https://www.vg.no/nyheter/i/259RQq/marius-borg-hoeibys-kontakt-med-politiet-er-urovekkende-og-betryggende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in