• 1
  • 2
2024-09-17, 03:53
Medlem
Cineastens avatar
Som rubriken lyder. Vad gör man när en nära anhörig trasslat till det för sig med kriminella? I det här fallet handlar det om skulder.

Den anhörige är inte själv kriminell, jobbar och står i, betalar skatt osv, bor i en hyresrätt mm.
Pga ovanligt mycket trassel med ekonomin senaste året har h#n halkat efter med flera hyror men hyresvärden har varit schysst och låtit vederbörande bo kvar.

Personen ifråga har alltid varit speltorsk. Spelat, kritat, lånat, tagit ut förskott på lönen, lånat pengar av nära anhöriga (inte mig) etc. H#n har inga tillgångar (inte jag heller), inga värdesaker värda att sälja, ingen samling av något slag. Nu har det dessvärre gått såpass långt att h#n börjat bli ordentligt desperat efter pengar.

Om/när personen ifråga blir av med bostaden har h#n ingenstans att bo. Ingen annan släkting (finns bara en kvar utöver mig) kommer ha personen som inneboende (inte jag heller).

Efter ett minst sagt kaotiskt år i familjen, på jobbet, hälsomässigt och känslomässigt börjar energin ta slut. Oron över vad som kommer hända börja tära på mig. Jag sover uselt, grubblar ständigt och börjar få klara, påfrestande stressymptom utöver det.

Jag är orolig för flera saker.
1: Släktingen blir så överväldigad av problem som h#n inte kan lösa på ett rimligt sätt så h#n tar livet av sig.

2: Släktingen blir så desperat att h#n känner sig tvingad att begå brott för att få ihop pengar till sina privata skulder.

3: Borgenären ledsnar på att vänta på pengar som inte återbetalas och ger gäldenären ett ultimatum, "utför de här kriminella tjänsterna för mig/oss så kvittar vi skulden".

4: Borgenären eller någon torped skickas för att lösa problemet och visa för andra strulande gäldenärer vad som händer när man inte pröjsar.

5: Borgenären eller någon torped hotar eller ger sig på mig i hopp om att jag ska skaka fram pengarna.

Jag vet mycket väl att det finns olika sorters kriminella som lånar ut stålar. En del väntar tålmodigt, andra har stenhårda principer och väntar inte. Får de inte pengarna så skadar eller dödar de den som är skyldig, alternativt ger de sig på anhöriga för att visa att ingen kommer undan.

Vad fan gör man i det här läget?
Senast redigerad av Cineasten 2024-09-17 kl. 04:12.
Citera
2024-09-17, 04:21
Medlem
kalkryggars avatar
Vad för kriminella är det som hen har trasslat in sig med? Hur stora är skulderna?

Hur går samtalen med den skuldsatta. Vad för kontakt har ni och hur talar ni om det?
Citera
2024-09-17, 04:30
Medlem
sebastian66s avatar
Varför är det dina problem att lösa en släktings pengaproblem? Hur kommer detta att drabba dig?
En släkting är ju ingen direkt familj.
Familjen då är det annorlunda såklart. Men en släkting som slarvat med sitt liv bör INTE vara dina problem direkt.
Du säger han haft ekonomiska problem tagit förskott spelat etc.
Ska du rädda hela världen?
Citera
2024-09-17, 04:43
Bannlyst
Der blir nog en kall vintrr så vardör intr leta upp en husvagnsplats redan o ordna så där finns värme. Förslagsvis gas , o förslagsvis ska den få stå åå ett srälle där internetukoppling saknas.

Kanake än viktigare att där finns arbete och annat stt tänna på än spel.
Citera
2024-09-17, 05:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad för kriminella är det som hen har trasslat in sig med? Hur stora är skulderna?

Hur går samtalen med den skuldsatta. Vad för kontakt har ni och hur talar ni om det?
Jag vet inte vad det är för sorts kriminella.
Summorna är svåra att uttala sig om då personen ifråga ljugit och ändrar sig hela tiden. Först är det en summa, sen en annan. Först har h#n tagit lån av någon som inte är farlig, sen visar det sig såjlart att det förhåller sig annorlunda, därav den stora desperationen.

Jag får inte veta vem som stått för lånet men det handlar om såpass stora skulder att h#n inte kan betala hyra, el och övriga räkningar samtidigt som gäh#n reglerar skulden. Det är dessutom ränta på skulden vilket h#n förnekade förut. Då lät det "äh men det är en schysst snubbe jag känt i 15 år. Det är lugnt".
Det var förstås lögn från början till slut.

Jag uttryckte oro för situationen för några dagar sen. Det är mycket förnekelse, lögner mm och desperationen blir värre och värre.
Citera
2024-09-17, 05:33
Medlem
Aafans avatar
Den kalla, hårda verkligheten är följande: en missbrukare är en missbrukare. Den enda skillnaden är vad personen är beroende av. De kommer inte att förändras förrän de själva vill eller tills något (oftast) hemskt, traumatiskt eller livshotande inträffar. Personen måste nå den absoluta botten innan de kan eller bör påbörja den långa och smärtsamma processen att ta sig upp. Välmenande människor kan i många fall förhindra denna utveckling och förlänga processen. Naturligtvis finns det de som aldrig kommer att förändras, oavsett vad som händer.

Varje löfte är tomt, och hälften av orden är lögner. Du vet inte sanningen om hur mycket personen spelar, och du kommer aldrig att vara säker på om personen verkligen har slutat.

Vad kan man göra?

Ingenting. Det är inte ditt ansvar. Om du fungerar som ett stöd kommer personen att förstöra din ekonomiska framtid och fortsätta spela tills du själv når samma botten som personen befinner sig på.
Citera
2024-09-17, 05:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför är det dina problem att lösa en släktings pengaproblem? Hur kommer detta att drabba dig?
En släkting är ju ingen direkt familj.
Familjen då är det annorlunda såklart. Men en släkting som slarvat med sitt liv bör INTE vara dina problem direkt.
Du säger han haft ekonomiska problem tagit förskott spelat etc.
Ska du rädda hela världen?
Är du idiot? Det är en nära familjemedlem. Den enda nära familjemedlem som är i livet.

Det påverkar såklart mig eftersom jag är orolig. Läste du ens inlägget? Polisen har uttalat sig om att det blir mer och mer vanligt att släktingar och familjemedlemmar tvingas ta över skulder från anhöriga som har skulder till kriminella. Skulden ärvs helt enkelt.

Saxat från Sveriges radio:
Citat:
DOKUMENTÄR MINISERIE

Polisen: Allt fler anhöriga ”ärver” skulder till kriminella
2:13 min
Publicerat tisdag 29 augusti 2023 kl 05.31
Det blir allt vanligare, enligt polisen, att skulder i den undre världen flyttas från kriminella till deras anhöriga.

Det säger polisen Torsten Alm vid grova brott i en ny P1 dokumentär miniserie som har premiär på tisdagen.

”De kom på nätterna, han frågade efter min son och sa att han är skyldig pengar. Jag gick till banken och betalade 40 000 till en person”, säger Elias vars namn och röst vi bytt ut.

Emma Ikekwe och Evalisa Wallin, P1 Dokumentär miniserie
p1miniserie@sverigesradio.se
Citera
2024-09-17, 05:42
Bannlyst
Det är skillnad på att vara kriminell o speltorsk

En stor anledning till att inte ta "suspekta" lån är att inte låta dem få en hållhake på en. Sen är det väl typ "livets hårda skola" som wn del får lära sig att gräset visst var surare "på andra sidan".

Mwn har de inte hållhaken ang att man sj blivit kriminell, aå ligger man steget före. Eller åtminstone om man omvänt aig o stannar på rättfärdig väg i Herren Jesus Kristus Namn
Senast redigerad av DetskaDySkitaI 2024-09-17 kl. 05:45.
Citera
2024-09-17, 05:45
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är du idiot? Det är en nära familjemedlem. Den enda nära familjemedlem som är i livet.

Det påverkar såklart mig eftersom jag är orolig. Läste du ens inlägget? Polisen har uttalat sig om att det blir mer och mer vanligt att släktingar och familjemedlemmar tvingas ta över skulder från anhöriga som har skulder till kriminella. Skulden ärvs helt enkelt.

Saxat från Sveriges radio:
Jag tycker att du får ta kontakt med swedbank eller Handelsbanken. Det innebär att du kan ta ett personligt lån för att skydda dig själv.
Det måste vara den enkla varianten. Jag tycker väl att anhöriga inte ska behöva ta ansvar för varandra gör eller hur.
Hur skulle samhället se ut då? Du får samla ihop dina familjemedlemmar och kompisar och ta ett familjelån.

Med tanke på att din släkting inte kan ta hand om pengar och ljuger så kan det bli en häftig soppa.
Man kanske bara berätta halva sanningen. Då kanske vi får ta ett lån på 800.000 på samma gång.
Citera
2024-09-17, 05:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aafan
Den kalla, hårda verkligheten är följande: en missbrukare är en missbrukare. Den enda skillnaden är vad personen är beroende av. De kommer inte att förändras förrän de själva vill eller tills något (oftast) hemskt, traumatiskt eller livshotande inträffar. Personen måste nå den absoluta botten innan de kan eller bör påbörja den långa och smärtsamma processen att ta sig upp. Välmenande människor kan i många fall förhindra denna utveckling och förlänga processen. Naturligtvis finns det de som aldrig kommer att förändras, oavsett vad som händer.

Varje löfte är tomt, och hälften av orden är lögner. Du vet inte sanningen om hur mycket personen spelar, och du kommer aldrig att vara säker på om personen verkligen har slutat.

Vad kan man göra?

Ingenting. Det är inte ditt ansvar. Om du fungerar som ett stöd kommer personen att förstöra din ekonomiska framtid och fortsätta spela tills du själv når samma botten som personen befinner sig på.
Så är det och jag har tagit upp det med vederbörande men min empati är inte såpass skadad att jag bara kan strunta i allt och glämma bort det. Det går inte.

Jag kommer dock inte försöka lösa skulden då jag inte har möjlighet till det. Jag har inga pengar att låna ut och kan inte ta egna lån för att lösa problemet. Vederbörande kommer inte få bo hos mig oavsett vad som än händer men det måste ju finnas något att göra.

Behandling för spelmissbruk är ju bra för framtiden (om h#n inte blir klippt eller tar livet av sig ) men knappast för det akuta läget.

Döskallar som säger "ska du rädda hela världen" saknar uppenbarligen grundläggande empatisk förmåga och kan hålla sig borta från tråden.
Citera
2024-09-17, 05:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetskaDySkitaI
Det är skillnad på att vara kriminell o speltorsk

En stor anledning till att inte ta "suspekta" lån är att inte låta dem få en hållhake på en. Sen är det väl typ "livets hårda skola" som wn del får lära sig att gräset visst var surare "på andra sidan".

Mwn har de inte hållhaken ang att man sj blivit kriminell, aå ligger man steget före. Eller åtminstone om man omvänt aig o stannar på rättfärdig väg i Herren Jesus Kristus Namn
Absolut. Men för omfattande skuldberg kan driva de flesta till desperata handlingar. Det finns ju t.o.m snutar som rånat banker pga ekonomiska problem. Finns en svensk fd snut som gjort det.

Läste du hela inlägget i trådstarten såg du att personen INTE är kriminellt belastad men det finns en rimlig oro för att h#n ska tvingas begå brott för att skaffa fram pengar till skulden. Det vore ju inte första gången det skedde.

Idag tvingas ju t.o.m barn och ungdomar att begå mycket grova brott för att de är lätta offer och de får vanligtvis inte lika hårda straff som vuxna gm.
Senast redigerad av Cineasten 2024-09-17 kl. 05:55.
Citera
2024-09-17, 05:53
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker att du får ta kontakt med swedbank eller Handelsbanken. Det innebär att du kan ta ett personligt lån för att skydda dig själv.
Det måste vara den enkla varianten. Jag tycker väl att anhöriga inte ska behöva ta ansvar för varandra gör eller hur.
Hur skulle samhället se ut då? Du får samla ihop dina familjemedlemmar och kompisar och ta ett familjelån.

Med tanke på att din släkting inte kan ta hand om pengar och ljuger så kan det bli en häftig soppa.
Man kanske bara berätta halva sanningen. Då kanske vi får ta ett lån på 800.000 på samma gång.
Finns inga andra familjemedlemmar. Den sista dog föt några månader sen. Jag varken kan eller vill ta några banklån för att lösa problemet. Det har jag ju skrivit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in