2024-09-16, 23:44
Medlem
Återigen. Kan någon få fram ett dokument som bekräftar att hon inom två veckor angav A som fader??

I ”aktuella brott och kriminalfall” som jag normalt befinner mig i, plockas dokument fram illa kvickt. De som skriver utan att uppge källa, avvisas direkt. Antingen som troll eller blir de avstängda. Men här? Får man skriva vad som helst eller t.o.m. psyka eller mobba folk.

Skriv i stället ”du” som vet. Vad vet du och hur vet du? Sitter stackars N nu och gråter för att A inte bekräftar?? Tror inte det. Då vill vi se bevis på detta. Det är N som aldrig uppgav honom…därmed kan han inte bekräfta något och det får gå vidare. Stackars A. Pest eller kolera. Inte roligt att vara i denna familjen heller men så klart vill han ha sin dotter. Men det vill inte dom… så är det nog tyvärr.
2024-09-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shattered
Jag försökte komma ihåg själv och är ganska säker att pappan logga in på skatteverket, skrev både barnets personnr och mitt, sen fick jag sen i min tur meddelande att jag måste logga in och bekräfta att det stämmer. Nån får väl rätta mig 😊

Från skatteverket:

"Den förälder som inte har fött barnet ska först bekräfta att hen är barnets förälder och kan samtidigt anmäla gemensam vårdnad om barnet. Därefter ska hen meddela den förälder som har fött barnet att logga in och godkänna bekräftelsen och uppge om hen också vill anmäla gemensam vårdnad.

När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har signerat och godkänt bekräftelsen är föräldraskapet fastställt. Om den förälder som har fött barnet inte godkänner bekräftelsen kommer inget föräldraskap att bli fastställt för den andra föräldern."

Så fråga 1, är om A har gjort detta, 2, har han Cs personnr för att kunna det? Om så är fallet så ska N bekräfta, annars fastnar det redan vid steg 1.

Det är så det funkar !!
Tar det stopp för att modern inte bekräftar eller uppger vem fadern är så får fadern ändå möjligheten att bekräfta faderskapet när socialtjänsten utrett vem fadern är.
I detta fall är det larvigt enkelt att få fram vem det är.
Och nu är vi alltså framme vid punkten där pappan inte vill bekräfta.
2024-09-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isisea
Det är ju ett jävla tjat i tråden om att A inte skriver på, från en viss person. Men han kan ju alltså inte skriva på något som inte N har uppgett. Har jag fattat fel men det är väl så att inte N har uppgett A? Då kan ju den stackaren inte bekräfta något. Han är ju maktlös redan där. Eller har jag fattat totalt fel?
Läs mitt inlägg till Shattered
2024-09-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
Låter som en mamma kan uppge vem som helst som pappa då till barnmorskan/läkaren?
På skatteverkets sida via e-leg skriver var och en i och där har ju inte A fyllt i och då finns inget att godkänna där för N

Ja men det kan man nog faktiskt rent tekniskt. Men jag tror då att fadern nog har lite koll… vore ju konstigt annars. Så visst kan väl mamman i princip hitta på vem som. Men jag tror ändå att du nog fattar att det inte funkar så. Du vill nog bara röra om lite i grytan här som alltid. Svara hellre lite normalt och med respekt till alla här tack. Det ser helt sjukt ut när man går in och läser.
Senast redigerad av Isisea 2024-09-17 kl. 00:00.
2024-09-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ja men det kan man nog faktiskt rent tekniskt. Men jag tror då att fadern nog har lite koll… vore ju konstigt annars. Så visst kan väl mamman i princip hitta på vem som. Men jag tror ändå att du nog fattar att det inte funkar så. Du vill nog bara röra om lite i grytan här som alltid. Svara hellre lite normalt och med respekt till alla här tack.
Helt korrekt, i detta fall har fadern stenkoll 👍
2024-09-17, 00:11
Medlem
Citat:
Du har helt fel precis som du hade med att A hade kontaktförbud.
Nej, attans, det var ju inte du som skrev det. Man blandar lätt ihop er!!
Dock söker man om underhållsstöd.

Godegud vilken låg ton det är här. Och märka ord hit o dit. Stöd eller bidrag… trött blir jag… Det jag vet är att om man inte skriver en fader så får man ingenting. Varken stöd eller bidrag. Det SKA stå en fader. Vägrar man skriva på det så får man ingenting. Jag har själv gått igenom detta. Jag fick underhåll för mitt barn. Ordmärkelse bidrag eller stöd lägger jag mig inte i. Men jag fick underhåll pga att det ansågs olämpligt i mitt fall att fadern stod med. I annat fall hade jag fått 0 kr för så blir det om man inte uppge fader. Man får inte bidraget eller stödet bara så utan vidare.
2024-09-17, 00:18
Medlem
Citat:
Låter som en mamma kan uppge vem som helst som pappa då till barnmorskan/läkaren?
På skatteverkets sida via e-leg skriver var och en i och där har ju inte A fyllt i och då finns inget att godkänna där för N

På 1800-talet som jag fick mitt tredje barn (nej 2008 menade jag) så sköttes allt fortfarande via vanliga papper som vi skickade via post. Är säkert annat nu.
2024-09-17, 00:21
Medlem
Citat:
På 1800-talet som jag fick mitt tredje barn (nej 2008 menade jag) så sköttes allt fortfarande via vanliga papper som vi skickade via post. Är säkert annat nu.
Ja tiden går fort 😁
Det finns papper ännu men till 99% används tjänsten digitalt sen några år tillbaka .
2024-09-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shattered
Jag försökte komma ihåg själv och är ganska säker att pappan logga in på skatteverket, skrev både barnets personnr och mitt, sen fick jag sen i min tur meddelande att jag måste logga in och bekräfta att det stämmer. Nån får väl rätta mig 😊

Från skatteverket:

"Den förälder som inte har fött barnet ska först bekräfta att hen är barnets förälder och kan samtidigt anmäla gemensam vårdnad om barnet. Därefter ska hen meddela den förälder som har fött barnet att logga in och godkänna bekräftelsen och uppge om hen också vill anmäla gemensam vårdnad.

När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har signerat och godkänt bekräftelsen är föräldraskapet fastställt. Om den förälder som har fött barnet inte godkänner bekräftelsen kommer inget föräldraskap att bli fastställt för den andra föräldern."

Så fråga 1, är om A har gjort detta, 2, har han Cs personnr för att kunna det? Om så är fallet så ska N bekräfta, annars fastnar det redan vid steg 1.

Måste säga så konstiga regler, om mannen inte ens vet (pratar inte om A's fall som till en början trodde han var det men senare tvivla) att han är pappa?🤷‍♀️

Fråga, var du och pappan till ditt barn tillsammans eller på något vis oense och du inte ville att han träffa ert barn?

Vad jag vet är att A fick inget veta om när och var dottern föddes av N? Han fick veta efter några dagar med resten av nätet via vänner då han var blockad av N och familj.

N's egna ord att han inte kontaktat henne säger hon nöjt efter anmält honom för stalking för att tysta honom varje tillstymelse av kontakt.

Så jag undrar på vilket vis skulle han få C's personnr som hen påstår? Hon har ju inte angivit någon fader. Tror ju knappast myndighet ger ut det till vem som helst som påstår de är pappan utan uppgifter på barnet om du förstår min poäng.

Sedan vet vi inte om han försökt eller inte men stött på patrull pga ovannämnda bara för att hen säger det med övertygelse utan bevis.
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2024-09-17 kl. 00:37.
2024-09-17, 00:44
Medlem
Citat:

Det var det där med bevis, hur vet personen att A inte skrivit på till en början? Eller ens hade möjlighet till det? (var inte förrän efter födseln han börja tvivla när hon inte ville skriva på).

Det vi vet precis som du säger stöd/bidrag får du inte om du inte skriver på vem fadern är. (orkar inte hålla på och peta i det myrboet av byråkratiska ord)
2024-09-17, 00:48
Medlem
Citat:
Ja men det kan man nog faktiskt rent tekniskt. Men jag tror då att fadern nog har lite koll… vore ju konstigt annars. Så visst kan väl mamman i princip hitta på vem som. Men jag tror ändå att du nog fattar att det inte funkar så. Du vill nog bara röra om lite i grytan här som alltid. Svara hellre lite normalt och med respekt till alla här tack. Det ser helt sjukt ut när man går in och läser.

Tack för dina ord, svarar här 🤗✌️och tack för att du säger det många ser och upplever.

Är det inte märkligt att han vill ha faderskapstest när han inte bryr sig? Problemet är nog snarare att han kan inte ansöka om delad vårdnad från start då hon inte ville skriva på. Hon avstod från underhåll (sa hon med stolthet) och på så vis hade kommit undan och fått ensam vårdnad. Men eftersom han inte anser att utredning gått rätt till så får det gå vidare och hon kan inte köra sitt manipulativa spel. Här ligger en hund begraven tror jag
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2024-09-17 kl. 01:03.
2024-09-17, 07:44
Medlem
Shattereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Måste säga så konstiga regler, om mannen inte ens vet (pratar inte om A's fall som till en början trodde han var det men senare tvivla) att han är pappa?🤷‍♀️

Fråga, var du och pappan till ditt barn tillsammans eller på något vis oense och du inte ville att han träffa ert barn?

Vad jag vet är att A fick inget veta om när och var dottern föddes av N? Han fick veta efter några dagar med resten av nätet via vänner då han var blockad av N och familj.

N's egna ord att han inte kontaktat henne säger hon nöjt efter anmält honom för stalking för att tysta honom varje tillstymelse av kontakt.

Så jag undrar på vilket vis skulle han få C's personnr som hen påstår? Hon har ju inte angivit någon fader. Tror ju knappast myndighet ger ut det till vem som helst som påstår de är pappan utan uppgifter på barnet om du förstår min poäng.

Sedan vet vi inte om han försökt eller inte men stött på patrull pga ovannämnda bara för att hen säger det med övertygelse utan bevis.

Min situation spelar absolut ingen roll, bekräftelsen görs på detta vis oavsett om man bor ihop eller ej. Men går också att göra på gamla hederliga sättet, men sen 2022 kan man göra digitalt (smidigt) 😊

Men läste också:
"Vid en digital bekräftelse fyller den som inte fött barnet i en e-tjänst på Skatteverkets hemsida och signerar den med e-legitimation. Därefter godkänner den som fött barnet bekräftelsen genom att signera e-tjänsten med e-legitimation. När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har godkänt bekräftelsen genom att också signera är föräldraskapet fastställt.

Finns det tveksamheter kring de uppgifter som ska lämnas i e-tjänsten ska en digital bekräftelse inte göras. Parterna ska då istället vända sig till socialnämnden för utredning och bekräftelse av föräldraskapet.

Om ni inte lämnat någon föräldraskapsbekräftelse via tjänsten inom 14 dagar från barnets födsel meddelar Skatteverket socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört att det finns ett nyfött barn där det saknas uppgift om barnets andre förälder.

Ni kan också själva kontakta socialnämnden i den kommun där ni är bosatta för att göra en föräldraskapsbekräftelse."

Och som jag skrev i tidigare frågeställning, vet inte ens om han har gjort detta eller kunnat för personnr alternativt kontaktat socialnämnden. Oavsett går det vidare för utredning dag 15 om ej tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in