Citat:
Ursprungligen postat av
DoNotGetItTwisted
Måste säga så konstiga regler, om mannen inte ens vet (pratar inte om A's fall som till en början trodde han var det men senare tvivla) att han är pappa?🤷♀️
Fråga, var du och pappan till ditt barn tillsammans eller på något vis oense och du inte ville att han träffa ert barn?
Vad jag vet är att A fick inget veta om när och var dottern föddes av N? Han fick veta efter några dagar med resten av nätet via vänner då han var blockad av N och familj.
N's egna ord att han inte kontaktat henne säger hon nöjt efter anmält honom för stalking för att tysta honom varje tillstymelse av kontakt.
Så jag undrar på vilket vis skulle han få C's personnr som hen påstår? Hon har ju inte angivit någon fader. Tror ju knappast myndighet ger ut det till vem som helst som påstår de är pappan utan uppgifter på barnet om du förstår min poäng.
Sedan vet vi inte om han försökt eller inte men stött på patrull pga ovannämnda bara för att hen säger det med övertygelse utan bevis.
Min situation spelar absolut ingen roll, bekräftelsen görs på detta vis oavsett om man bor ihop eller ej. Men går också att göra på gamla hederliga sättet, men sen 2022 kan man göra digitalt (smidigt) 😊
Men läste också:
"Vid en digital bekräftelse fyller den som inte fött barnet i en e-tjänst på Skatteverkets hemsida och signerar den med e-legitimation. Därefter godkänner den som fött barnet bekräftelsen genom att signera e-tjänsten med e-legitimation. När den förälder som ska bekräfta sitt föräldraskap har signerat bekräftelsen och den förälder som har fött barnet har godkänt bekräftelsen genom att också signera är föräldraskapet fastställt.
Finns det tveksamheter kring de uppgifter som ska lämnas i e-tjänsten ska en digital bekräftelse inte göras. Parterna ska då istället vända sig till socialnämnden för utredning och bekräftelse av föräldraskapet.
Om ni inte lämnat någon föräldraskapsbekräftelse via tjänsten inom 14 dagar från barnets födsel meddelar Skatteverket socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört att det finns ett nyfött barn där det saknas uppgift om barnets andre förälder.
Ni kan också själva kontakta socialnämnden i den kommun där ni är bosatta för att göra en föräldraskapsbekräftelse."
Och som jag skrev i tidigare frågeställning, vet inte ens om han har gjort detta eller kunnat för personnr alternativt kontaktat socialnämnden. Oavsett går det vidare för utredning dag 15 om ej tidigare.