2024-09-16, 10:39
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Jag har suttit nu och läst alla sms mellan vännerna.
Jag vet inte vart jag ska börja. Man förstår ju det finns ett ”handikapp” här… eller vet.
Jag själv är mamma till en dotter i början av tonåren och jag kollar av telefonen då och då så allt sköts med sociala medier.
Men föräldrarna till dessa ”kompisar”. Om en klasskompis försvinner …. De pratar väldigt mycket om detta …. Granskar man ibte telefonerna till sina barn då? I smyg så att säga ….. de har ju inte kapaciteten själv till att agera. Att det skall gå så lång tid innan hon hittas ….
Min 15 åriga dotter har högfunktionell Autism och särbegåvad, för att undvika att bli hemmasittare så gick hon på NPF skola åk 6-8, flertalet av skolkompisarna har en intellektuell funktionsnedsättning och verkar påminna en del om dessa tjejer i detta fall.
Tonårstjejer överlag kan ju vara väldigt elaka mot varandra och jag antar att det ihop med en NPF eller IF intensifierar känslorna enormt och hat blir HAT och kärlek blir KÄRLEK.
Som förälder till NPF barn kan jag tycka att det är extra viktigt att ha koll på sitt barns kompisrelationer och redan från tidig ålder förklara och lära dom hur man är med andra människor och vad som är rätt eller fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Krianna
Ja, det var väldigt obehagligt att läsa! Och i samma aktbilaga (120) sidan 1166) Står det:

- Tänk om Tim lurade in henne någonstans och mördade henne
- Det tror jag inte
- Nä men jag har den känslan
- Förstår de jag har känslan att hon ligger typ medvetslös eller nåt
- Ja fast då hade det stått på nyheterna kom jag på för det är ksk många som tar en promenad vid vattnet och så. Och då ksk dom skulle sett en människa ligga nere i vattnet död

Det skrevs den 17/3, hon borde inte ha vetat vart Maja låg!
Ja mest troligt visste de innerst inne men inte ville tro det.
Att de känner sig medskyldiga visar i alla fall att de förstår vad som hänt och att deras hat mot Maja kan vara orsaken, förhoppningsvis lär de sig av det här och inser att ord kan skada mer än psykiskt.
Sen kan de ju såklart inte veta att Tim "hade det inom sig" att göra slag i saken men jag tror absolut på att deras hat blev orsaken till att just Maja dog.
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigakarlar
Finns det förhör av pappan någonstans i FUP'en?
Jag kan endast hitta förhören när det gäller vapenbrottet, då med mamman, pappan och Tim.
Annars hittar jag bara Tims förhör men det borde ju rimligtvis finnas en bilaga med vittnesförhör?
Möjligt det är i aktb 19 i så fall som är helt maskad men förhör brukar ju inte maskas mer än namn.
Citera
2024-09-16, 11:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Min 15 åriga dotter har högfunktionell Autism och särbegåvad, för att undvika att bli hemmasittare så gick hon på NPF skola åk 6-8, flertalet av skolkompisarna har en intellektuell funktionsnedsättning och verkar påminna en del om dessa tjejer i detta fall.
Tonårstjejer överlag kan ju vara väldigt elaka mot varandra och jag antar att det ihop med en NPF eller IF intensifierar känslorna enormt och hat blir HAT och kärlek blir KÄRLEK.
Som förälder till NPF barn kan jag tycka att det är extra viktigt att ha koll på sitt barns kompisrelationer och redan från tidig ålder förklara och lära dom hur man är med andra människor och vad som är rätt eller fel.

Ja mest troligt visste de innerst inne men inte ville tro det.
Att de känner sig medskyldiga visar i alla fall att de förstår vad som hänt och att deras hat mot Maja kan vara orsaken, förhoppningsvis lär de sig av det här och inser att ord kan skada mer än psykiskt.
Sen kan de ju såklart inte veta att Tim "hade det inom sig" att göra slag i saken men jag tror absolut på att deras hat blev orsaken till att just Maja dog.

Jag kan endast hitta förhören när det gäller vapenbrottet, då med mamman, pappan och Tim.
Annars hittar jag bara Tims förhör men det borde ju rimligtvis finnas en bilaga med vittnesförhör?
Möjligt det är i aktb 19 i så fall som är helt maskad men förhör brukar ju inte maskas mer än namn.

Det fetade: Åklagaren har ju uppenbarligen valt att inte gå vidare med misstanken om skyddande av brottsling och i så fall kanske förhören med föräldrarna och systern inte gav något som i sig påverkade åtalet mot Tim. I så fall finns de förhören troligen i "slasken", alltså de delar av utredningen som inte tas med till domstolen i FUP. Kanske finns där också informationen om "allergimedicinen" men inte heller det antas i så fall påverka åtalet.

Jag misstänker att bilaga 19 kan vara §7-utredningen av Tim? Ett alternativ är förstås att det är vittnesförhören med föräldrarna och med A*drea och Ti*dra. Men frågan är varför de skulle maska de förhören när flickornas SMS-konversation finns för alla att läsa?

Jag funderar också på vad detta kommer att innebära för T och A när detta blir känt i skolan och i byn.
Citera
2024-09-16, 11:27
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han hade väl sagt innan att han skulle putta/slänga henne över någon bro - så de kanske utgick från det och inte exakt var hon låg.

Sjukt att de inte pratar med lärare eller polis när de inser att Maja är försvunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det fetade: Åklagaren har ju uppenbarligen valt att inte gå vidare med misstanken om skyddande av brottsling och i så fall kanske förhören med föräldrarna och systern inte gav något som i sig påverkade åtalet mot Tim. I så fall finns de förhören troligen i "slasken", alltså de delar av utredningen som inte tas med till domstolen i FUP. Kanske finns där också informationen om "allergimedicinen" men inte heller det antas i så fall påverka åtalet.

Jag misstänker att bilaga 19 kan vara §7-utredningen av Tim? Ett alternativ är förstås att det är vittnesförhören med föräldrarna och med A*drea och Ti*dra. Men frågan är varför de skulle maska de förhören när flickornas SMS-konversation finns för alla att läsa?

Jag funderar också på vad detta kommer att innebära för T och A när detta blir känt i skolan och i byn.
Att de inte berättar för någon om deras misstankar får dem bara att se mer skyldiga ut. Men de ville väl inte ta till sig att Maja kunde vara död kanske.
Jag ska precis påbörja förhören med Tim så vet inte än vad som kommer fram.

Hade varit intressant att få läsa förhören med A*drea och Ti*dra, med tanke på allt hat de skrev om Maja så vågar jag knappt tänka mig hur mycket hat mot Maja de pratade med Tim om när de umgicks face to face så att säga, och hur involverade de verkligen var i mordet.

Var hemskt att läsa allt hat även när hon var försvunnen, för att sen efter Maja hade hittats död blev till:
"- Även fast Maja va jobbig och elak och hon inte va
så snäll så va hon ändå rolig.
- Ja jag saknar henne så mk"

Lite intressant med att det tydligen var As ide att kasta Maja från en bro:
" Kan du komma ihåg att jag skoja att jag ville att han
skulle kasta ner henne från en bro "

Dagen efter Maja hittats den 20e mådde A i alla fall lite bättre!

"Förstår men jag mår också sådär men just nu mår
jag bra för de är min 18 årsdag idag
"

Jag vet en som aldrig kommer att få fira sin 18 års dag
Citera
2024-09-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han hade väl sagt innan att han skulle putta/slänga henne över någon bro - så de kanske utgick från det och inte exakt var hon låg.

Sjukt att de inte pratar med lärare eller polis när de inser att Maja är försvunnen.

Jo, så kan det förstås vara...

Polisen fick in nya uppgifter samma kväll (17/3), vilka ledde till brottsrubriceringen människorov. Så det kan ju ha varit tjejerna som berättat till slut vad de visste. Alldeles för sent, men ändå...
Citera
2024-09-16, 12:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Ja , jisses ! Tänkte samma .
Nästan parodiskt när man vet om resten av deras socioekonomiska förhållanden också!
Stör mig lite onödigt på att farfar Roy-Jonny inte döpte sonen till Ronny-Jonny.
P.s
Det saknas dock schäfrar 😉

Läste i FUP att hans farfar tillverkade knivskaft.
Till tjuringen eller...?
Citera
2024-09-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigakarlar
Finns det förhör av pappan någonstans i FUP'en?

Det finns med i filerna men är ren huvudvärk att läsa både pappans och systerns förhör för att dem pratar så jäkla dåligt och virrar i sig i sina egna lögner..
Citera
2024-09-16, 13:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomtingwong
Det finns med i filerna men är ren huvudvärk att läsa både pappans och systerns förhör för att dem pratar så jäkla dåligt och virrar i sig i sina egna lögner..
I vilken fup finns dom?
Citera
2024-09-16, 14:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomtingwong

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
I vilken fup finns dom?

Jag undrar om Zomtingwong möjligen blandar ihop mamman och systern i förhöret kring vapenbrott? För förhör med systern hittar jag ingenstans...
Citera
2024-09-16, 20:59
Medlem
BrunoReinfeldts avatar
Citat:
Har precis läst igenom filen med alla SMS.
Det är otäckt att läsa tjejkompisarna Tindr* och Andre* (*:A) chatthistorik månaderna innan och även dagarna Maja försvann.
Jag börjar tro att det faktiskt är deras fel att Tim mördade Maja.

Månad efter månad skriver de till varandra hur mycket de hatar Maja, runt tiden innan Maja försvinner så pratar de om sin oro att Maja ska sno Tim ifrån dom.
Hatet mot Maja var enormt, riktigt ledsamt att läsa.

Jag ska citera en del meddelanden de skickar till varandra (fup aktbilaga 120 sid 1127->)
Se särskilt de jag fetat!

12/3:

"-Tänk om han inte har blockat Maja.
-Vill du att jag ska skriva t han och frågar eller?
- Ja gärna
- Han har blockat Maja."

"-Nej och jag förstår att han inte är kär i Maja det är
för att Maja är så elak
- Ja säg det till Tim att Maja är elak så han ska inte
bli ihop med henne
"

13/3:

"-Aa Maja är så falsk
-Hatar henne så mycket"

14/3 (Dagen Maja mördades)ca kl 14:20-14:25:

"- Jag hatar henne så sjukt mycket.
- Jag med"

"-Maja ljuger om allt
-Ja
-Det är därför Tim ska göra det där
-Jaaaa!!!!!"

kl 15:24 (Då är redan Maja död)

"- Jag hoppas dom inte är ihop för då blir jag sur
-Aa jag med"

15/3 Dagen efter mordet på morgonen:

"-Maja har inte kommit hem hon är försvunnen
-Min busschaufför sa det
-Tänk om Tim har puttat ner henne från bron
-Tänk om Tim faktiskt gjorde de igår?!
(en emoji med ett stort leende)"

-Jag är rädd
- Samma här
-Det kommer vara vårat fel också
-Jaa

- Men jag tror inte han har gjort det
-Det tror inte jag heller
-Men man vet ju aldrig JAG SKAKAR JÄTTEMYCKET"

"-Tänk om hon är död
-DET HOPPAS JAG INTE
- Då kommer jag bli väldigt arg på Tim…
-Fast du ville ju att han skulle göra det
-Men jag menade ju inte det"

Senare på kvällen 17:53:
"-Tim sa såhär om hon inte kommer i morgon alltså
idag så är hon död
För han ville kasta ner henne från en bro

-Ojdååååååååååååå men jag tror faktiskt inte att han
har gjort det"

Det jag citerat är bara ett litet axplock av alla hatmeddelanden om Maja.
Speciellt detta gav mig kalla kårar:

"-Tänk om hon är död
-DET HOPPAS JAG INTE
- Då kommer jag bli väldigt arg på Tim…
-Fast du ville ju att han skulle göra det
-Men jag menade ju inte det"

Edit: Efter att Maja hittats den 20/3

"-Usch jag är också en mördare
-Nej de är du ej❤❤❤❤❤
-Jo för jag sa att han skulle göra det men jag skojade bara"
Hur kan de inte blivit anhållna för misstanke om anstiftan till mord? Hade konversationen varit mellan två gängkriminella, i stället för mellan två efterblivna särskoleelever tror jag utgången blivit en annan…
Senast redigerad av BrunoReinfeldt 2024-09-16 kl. 21:02.
Citera
2024-09-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
Hur kan de inte blivit anhållna för misstanke om anstiftan till mord? Hade konversationen varit mellan två gängkriminella, i stället för mellan två efterblivna särskoleelever tror jag utgången blivit en annan…

Håller så sjukt mycket med dig. Mordet på Therese 2009, hade inprincip samma handling och då fick båda samma straff! Hon sa också efteråt "men trodde ju inte att han skulle göra det"
Citera
2024-09-16, 23:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
Suttit och läst igenom Tims förhör idag (snart klar) och letade mig tillbaka till detta jag hittade tidigare idag: (s 118 i filen med Tims förhör)

"FL: Okej. Tindra och Andréa, som jag sade så har de också varit här på förhör, för att
vi misstänker att de kanske också har någonting med det här att göra.
TA: Mm.
FL: Med Majas död.
FL: Det kallas för… Eller vad vi kallar det för är anstiftan till mord. Vilket innebär att
vi tror att de kan ha någonting med Majas död att göra också.
"

Tänkte direkt så som du gör att det hade sett bra mycket annorlunda ut om det var gängkriminella..
Bevisen finns ju svart på vitt i deras mobilchattar..
Citera
2024-09-16, 23:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Suttit och läst igenom Tims förhör idag (snart klar) och letade mig tillbaka till detta jag hittade tidigare idag: (s 118 i filen med Tims förhör)

"FL: Okej. Tindra och Andréa, som jag sade så har de också varit här på förhör, för att
vi misstänker att de kanske också har någonting med det här att göra.
FL: Med Majas död.
FL: Det kallas för… Eller vad vi kallar det för är anstiftan till mord. Vilket innebär att
vi tror att de kan ha någonting med Majas död att göra också.
"

Tänkte direkt så som du gör att det hade sett bra mycket annorlunda ut om det var gängkriminella..
Bevisen finns ju svart på vitt i deras mobilchattar..

De hade nog inte ens behövt vara gängkriminella, det hade nog räckt om T och A inte hade haft diagnoser? Frågan är om åklagaren kommer att behöva svara för hur resonemanget har gått och vad svaret i så fall blir?

Och frågan är som tidigare nämnts vad konsekvenserna blir för T och A efter detta. Kommer de och deras familjer kunna bo kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in