Citat:
Min 15 åriga dotter har högfunktionell Autism och särbegåvad, för att undvika att bli hemmasittare så gick hon på NPF skola åk 6-8, flertalet av skolkompisarna har en intellektuell funktionsnedsättning och verkar påminna en del om dessa tjejer i detta fall. Jag har suttit nu och läst alla sms mellan vännerna.
Jag vet inte vart jag ska börja. Man förstår ju det finns ett ”handikapp” här… eller vet.
Jag själv är mamma till en dotter i början av tonåren och jag kollar av telefonen då och då så allt sköts med sociala medier.
Men föräldrarna till dessa ”kompisar”. Om en klasskompis försvinner …. De pratar väldigt mycket om detta …. Granskar man ibte telefonerna till sina barn då? I smyg så att säga ….. de har ju inte kapaciteten själv till att agera. Att det skall gå så lång tid innan hon hittas ….
Jag vet inte vart jag ska börja. Man förstår ju det finns ett ”handikapp” här… eller vet.
Jag själv är mamma till en dotter i början av tonåren och jag kollar av telefonen då och då så allt sköts med sociala medier.
Men föräldrarna till dessa ”kompisar”. Om en klasskompis försvinner …. De pratar väldigt mycket om detta …. Granskar man ibte telefonerna till sina barn då? I smyg så att säga ….. de har ju inte kapaciteten själv till att agera. Att det skall gå så lång tid innan hon hittas ….
Tonårstjejer överlag kan ju vara väldigt elaka mot varandra och jag antar att det ihop med en NPF eller IF intensifierar känslorna enormt och hat blir HAT och kärlek blir KÄRLEK.
Som förälder till NPF barn kan jag tycka att det är extra viktigt att ha koll på sitt barns kompisrelationer och redan från tidig ålder förklara och lära dom hur man är med andra människor och vad som är rätt eller fel.
Citat:
Ja mest troligt visste de innerst inne men inte ville tro det.Ja, det var väldigt obehagligt att läsa! Och i samma aktbilaga (120) sidan 1166) Står det:
- Tänk om Tim lurade in henne någonstans och mördade henne
- Det tror jag inte
- Nä men jag har den känslan
- Förstår de jag har känslan att hon ligger typ medvetslös eller nåt
- Ja fast då hade det stått på nyheterna kom jag på för det är ksk många som tar en promenad vid vattnet och så. Och då ksk dom skulle sett en människa ligga nere i vattnet död
Det skrevs den 17/3, hon borde inte ha vetat vart Maja låg!
- Tänk om Tim lurade in henne någonstans och mördade henne
- Det tror jag inte
- Nä men jag har den känslan
- Förstår de jag har känslan att hon ligger typ medvetslös eller nåt
- Ja fast då hade det stått på nyheterna kom jag på för det är ksk många som tar en promenad vid vattnet och så. Och då ksk dom skulle sett en människa ligga nere i vattnet död
Det skrevs den 17/3, hon borde inte ha vetat vart Maja låg!
Att de känner sig medskyldiga visar i alla fall att de förstår vad som hänt och att deras hat mot Maja kan vara orsaken, förhoppningsvis lär de sig av det här och inser att ord kan skada mer än psykiskt.
Sen kan de ju såklart inte veta att Tim "hade det inom sig" att göra slag i saken men jag tror absolut på att deras hat blev orsaken till att just Maja dog.
Jag kan endast hitta förhören när det gäller vapenbrottet, då med mamman, pappan och Tim.
Annars hittar jag bara Tims förhör men det borde ju rimligtvis finnas en bilaga med vittnesförhör?
Möjligt det är i aktb 19 i så fall som är helt maskad men förhör brukar ju inte maskas mer än namn.