2024-09-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja, jag har följt tråden från start och det enda jag vet är att PÖ har sagt att pengarna skulle återbetalas, men har det skett? Jag uttryckte mig inte som var avsett, men det är just om swisharna har fått sina pengar eller ej som är min fråga.
Jag fick då tillbaka mina 1000kr jag swishat...
Citera
2024-09-16, 20:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad som egentligen står i JS instruktioner gällande hur assistenterna ska skydda Essie från As våldsamheter vet vi inte. Vad som framkommit är tvetydigt. Både att de skulle ta undan hunden och att de skulle skicka in henne.

JS skulle ansvara för utbildningen av assistenterna, men med tanke på omsättningen av personal undrar jag hur det hunnits med. Det finns uppgifter om 30 personal på ett år. Även om det är överdrivet vet vi att folk har sparkats och slutat av fri vilja i parti och minut.

P har uppfattningen att det är assistenternas fel om A får våldsutbrott, att det förhindras med lågaffektivt bemötande. Han har också sagt det funkade bra när hon bodde i Järna. Antroposoferna är dock stenhårda, de stoppar autistiskt beteende som att vifta genom att brotta ner personen. Det ska uppfattas som en kram och ge trygghet. Det är vad som framkommit tidigare i tråden. Håller helt med om att A borde få en neutral person som förvaltare så hon kan få adekvat hjälp. PA borde vara äldre och erfarna, men hur man ska kunna få tag i någon sådan som vill vara där är inte lätt.

Om man ger äldre erfarna PA minst 10 tusen mer i lön så kanske de kan tänka sig att stanna.

En gång i tiden jobbade jag på psykakuten (även kallad Stormen). Vad jag minns var patienterna inte särskilt lömska, utbrotten gick nästan alltid att förutse och vi alla visste vad vi skulle göra då. Vi visste om vilka diagnoser patienterna hade.

Vissa patienter lades i bälte för både våran och deras egen skull. Vissa t.o.m bad om att bli bältade.

Visst, många av dessa patienter/klienter har det svårt men det betyder inte att alla inblandade mår bra av lågaffektivt bemötande.

Antroposofernas metod verkar framgångsrik, för att brotta ner en patient betyder inte våld och förnedring, inte alls, inte för proffsen. Beror på hur de själva ser på det och upplever det. Just därför är utbildning och erfarenhet otroligt viktigt i såna yrken.

Undrar hur pass mycket Överförmyndaren vet om fallet med A och hennes familj. Inte mycket, skulle jag tro.

Det allra viktigaste just nu är att ingen ny hund eller katt tvingas bo med A.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-09-16 kl. 20:17.
Citera
2024-09-16, 20:18
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
ja, när fick du tillbaka dessa pengar då?
Citera
2024-09-16, 20:41
Bannlyst
Citat:
Jo, hjärteströsslarna reagerade men det raderades och de som ifrågasatte bara lite hövligt och försiktigt blockades.

Familjen har härjat på en hel del i bakgrunden också. Skrivit ursäkter på Messenger och till och med ringt upp folk.

Blir bara värre och värre detta här, håller de på så här blir det nog fördjupning av dessa av flera myndigheter....
Citera
2024-09-16, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja här är det tydligt att vissa vänder på problemet och låtsas att AÖ måste ha Essie för att leva, men hon är 24 år och hade bara Essie i mindre än 2 år innan hon krossade henne, så de intalar sig själva att detta kan lösas utan hjälphund och om hon absolut ska se några djur så är din lösning mer än bra nog

Ursäkta mig lite om mig nu..
Jag får inte in det riktigt i mitt huvud att A skulle vara extremt våldsam mot Essie, då A har PA 24/7...Tror nog att dessa har förhindrat mycket, men PA har koll på A men inte någon annan i huset..
Är en sak som jag funderat på en del bara.
Citera
2024-09-16, 20:57
Bannlyst
Citat:
Om man ger äldre erfarna PA minst 10 tusen mer i lön så kanske de kan tänka sig att stanna.

En gång i tiden jobbade jag på psykakuten (även kallad Stormen). Vad jag minns var patienterna inte särskilt lömska, utbrotten gick nästan alltid att förutse och vi alla visste vad vi skulle göra då. Vi visste om vilka diagnoser patienterna hade.

Vissa patienter lades i bälte för både våran och deras egen skull. Vissa t.o.m bad om att bli bältade.

Visst, många av dessa patienter/klienter har det svårt men det betyder inte att alla inblandade mår bra av lågaffektivt bemötande.

Antroposofernas metod verkar framgångsrik, för att brotta ner en patient betyder inte våld och förnedring, inte alls, inte för proffsen. Beror på hur de själva ser på det och upplever det. Just därför är utbildning och erfarenhet otroligt viktigt i såna yrken.

Undrar hur pass mycket Överförmyndaren vet om fallet med A och hennes familj. Inte mycket, skulle jag tro.

Du har en bra poäng här..
Om A är så våldsam så måste hon medicinernas med kraftiga doningar, vilka medicinerna är säger jag inte, men du har jobbat på stormen o där förekommer även injektioner för att de ska komma ner i varv..
Är precis likadant på RPK när de börjar bli oroliga med olika psykiska sjukdomar...
Citera
2024-09-16, 20:58
Bannlyst
Citat:
Som jag förstått saken är assistanshundar tränade till att vara i tjänst när de har selen på sig. Då har de fokus på brukarens behov till 100 %. Men när de är lediga är de som vilken hund som helst. Lugnare i sinnet men inget man skulle märka av om en hypotetisk "kidnappare" går på promenad.

Vad gäller ledarhundar måste de väl också få vara lediga och slappna av? Kan inte se några hinder att ex vis leka dragkamp och apport om man är blind.

Detta är redan avslutat så sluta med tramset
Citera
2024-09-16, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det stämmer ju inte. Hundsalongen har ju bekräftat att han varit där och klippt klorna på Essie varannan vecka. Han provade bara 1 gång.

LÄS DOKUMENTET ISTÄLLET FÖR ATT CITERA TRAMS SOM INTE ENS FINNS...
Citera
2024-09-16, 21:08
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag får inte in det riktigt i mitt huvud att A skulle vara extremt våldsam mot Essie, då A har PA 24/7...Tror nog att dessa har förhindrat mycket, men PA har koll på A men inte någon annan i huset..
ja, visst har PA förhindrat det de har haft möjlighet att göra, men så har det hänt saker som de inte har fått förhindrat, tänk bara på bettmärket på låret på en PA, 7X7cm säger lite, och det har varit andra attacker mot PA' s...
Citera
2024-09-16, 21:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami

Eftersom du ensidigt stödjer P ser jag dig inte som trovärdig.

Citat:

Vill inte förringa ditt arbete på Stormen, men de som är där medicineras ju, med tvång och injektioner om så behövs. A nekas både utredning och medicinering av P.

Enköping är liten stad där alla känner alla, så jag gissar att Överförmyndarnämnden känner till omständigheterna. P har misskött dotterns ekonomi också, två år i rad har han dragit på henne betalningsanmärkningar.

Citat:

Assistenterna har ju vänt sig till JS eftersom direktiven hon gett för att skydda Essie inte fungerar. Det finns beskrivet i bl a IVO dokumenten, att hon attackerar blixtsnabbt. Hon använder tillhyggen, bits så köttet lossnar, tar stryptag osv. Det är så väl dokumenterat och finns i handlingar som pappan använt sig av vid sina överklaganden, så vi kan lugnt utgå från att det stämmer.

Men kanske du antyder att någon annan skadat Essie?
Citera
2024-09-16, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, visst har PA förhindrat det de har haft möjlighet att göra, men så har det hänt saker som de inte har fått förhindrat, tänk bara på bettmärket på låret på en PA, 7X7cm säger lite, och det har varit andra attacker mot PA' s...

Du menar att A har bitit PA eller ??
Håller A på med sånt ska hon i på slutenvård omedelbart på obestämd tid.
Med sådant våldskapital ska de inte vara i närheten av vanliga människor eller djur..
Citera
2024-09-16, 21:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Du menar att A har bitit PA eller ??
Håller A på med sånt ska hon i på slutenvård omedelbart på obestämd tid.
Med sådant våldskapital ska de inte vara i närheten av vanliga människor eller djur..

Ja, det har hon gjort. En episod finns beskriven i anmälan till Arbetsmiljöverket. A ville handla godis när hon och två PA var ute på stan, men nekades. Hon fick utbrott och bl a bet hon sig fast i låret på ena PA. 7 cm stort bett så köttet lossnade.

Det var andra liknande episoder och hon skulle även ta livet av sig genom att kasta sig ut i gatan. Hon hämtades med polisen till akutpsykmottagningen. Hon fick inte vara kvar på boendet för de mäktade inte med henne.

Det är såna här händelser som gör att folk reagerar så starkt, att stackars djur inte ska finnas i hennes närhet när två PA inte rår på henne. Du ser ju hur lång tråden är, här har du anledning till att Essie INTE ska hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in