Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Vad som egentligen står i JS instruktioner gällande hur assistenterna ska skydda Essie från As våldsamheter vet vi inte. Vad som framkommit är tvetydigt. Både att de skulle ta undan hunden och att de skulle skicka in henne.
JS skulle ansvara för utbildningen av assistenterna, men med tanke på omsättningen av personal undrar jag hur det hunnits med. Det finns uppgifter om 30 personal på ett år. Även om det är överdrivet vet vi att folk har sparkats och slutat av fri vilja i parti och minut.
P har uppfattningen att det är assistenternas fel om A får våldsutbrott, att det förhindras med lågaffektivt bemötande. Han har också sagt det funkade bra när hon bodde i Järna. Antroposoferna är dock stenhårda, de stoppar autistiskt beteende som att vifta genom att brotta ner personen. Det ska uppfattas som en kram och ge trygghet. Det är vad som framkommit tidigare i tråden. Håller helt med om att A borde få en neutral person som förvaltare så hon kan få adekvat hjälp. PA borde vara äldre och erfarna, men hur man ska kunna få tag i någon sådan som vill vara där är inte lätt.
Om man ger äldre erfarna PA minst 10 tusen mer i lön så kanske de kan tänka sig att stanna.
En gång i tiden jobbade jag på psykakuten (även kallad Stormen). Vad jag minns var patienterna inte särskilt lömska, utbrotten gick nästan alltid att förutse och vi alla visste vad vi skulle göra då. Vi visste om vilka diagnoser patienterna hade.
Vissa patienter lades i bälte för både våran och deras egen skull. Vissa t.o.m
bad om att bli bältade.
Visst, många av dessa patienter/klienter har det svårt men det betyder inte att alla inblandade mår bra av lågaffektivt bemötande.
Antroposofernas metod verkar framgångsrik, för att brotta ner en patient betyder inte våld och förnedring, inte alls, inte för proffsen. Beror på hur de själva ser på det och upplever det. Just därför är utbildning och erfarenhet otroligt viktigt i såna yrken.
Undrar hur pass mycket Överförmyndaren vet om fallet med A och hennes familj. Inte mycket, skulle jag tro.
Det allra viktigaste just nu är att ingen ny hund eller katt tvingas bo med A.