2024-09-16, 16:43
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Visst, det håller jag med om. Antagligen blev hon serverad lögner som hon trodde på, till en början. Sedan när det allt mer kom fram vad som pågick, blev nödlösningen att hitta på rutinerna.

Hur de tänkt sig det hela är inte lätt att föreställa sig.

Assistenterna ska ju också skyddas och behöver vara två när A får våldsutbrott enligt Ps överklagande. 2 st vaken assistans dygnet runt ska det vara. A har dessutom självskadebeteende att väga in.

Det säger sig självt att det inte är en miljö lämpad för djur.

Ska kolla med LS om det går att få ta del av de bilder och filmer som bifogades anmälan. Har inte läst om någon som försökt, det har bara varit det som finns i skrift. Man tycker ju att de ska vara allmän handling precis som den dokumentationen. Någon som har koll?

För att själva undgå skador och våld borde PA tagit med sig Essie ut och stängt dörren utifrån så att A fick härja klart, men ändå ha viss koll så att hon inte skadade sig själv.
Att även ha en hund med i spelet gör bara saken värre. A ska inte ha djur, så enkelt är det.
Men PÖ är övertygad om att det han själv tycker ska gälla, vad läkare tycker är egalt. "Jag är faktiskt As pappa och en förälder vet alltid vad som är bäst för ens barn och hundar är bra för alla barn".

Så tror han kanske men han har fel.

Det finns tyvärr massor av föräldrar som inte alls vet sina barns bästa.

A skulle behöva få en diagnos en gång för alla och medicineras så att hon förhoppningsvis mår bättre och blir hanterbar för personalen runt henne och att PÖ inte ska vara förvaltare, han strular bara till det med sina metoder.

Tänker en del på hur A har haft det som barn och tonåring. Hon bodde väl i Järna då? Hos antroposoferna? Hur hade hon det där? Nån som vet?

Såg förresten att det hängde en boxboll utomhus. Är den tänkt för att A skulle boxa på den för att avreagera sig så tror jag det är helt fel metod. Det var visst bättre att avreagera sig på hunden och PA, eller?

A borde i stället få en duktig terapeut eller psykolog som lär henne att på ett bättre sätt hantera sin utåtagerande vrede och ångest. Men framförallt borde hon få förutsägbarhet och trygghet.
Citera
2024-09-16, 16:45
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Fast hittelönen gäller ju inte längre och dom som swishat har fått sina pengar tillbaka..

Jasså har de? Nu blir jag nyfiken. Hur vet du det?
Citera
2024-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jasså har de? Nu blir jag nyfiken. Hur vet du det?
Har man följt det här från början så vet man det.
Citera
2024-09-16, 17:11
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så det existerar inga psykiska handikapp enligt dig?

Dottern har inget handikapp och en assitanshund som Essie kan därför inte göra någon skillnad?

Nej, det är inte jag som inte fattar skillnaden. Det är precis som jag skrev, du som inte fattar något.

Essie är på många sätt och vis precis för dotterna vad en rullstol är för en förlamad. Att du inte fattar det säger bara allt om dig och inget om vare sig Essie eller dottern.

Hela hundvärlden förstår det, och assistanshundvärlden i synnerhet. Myndigheterna förstår det också, det är därför som regeringen har uppdragit åt SBK att säkra kvaliteten på assistanshundutbildningen i Sverige och att certifiera ekipage som Essie och hennes brukare och förare. Det är nog bara du och ett gäng näthatare som dig, som aldrig kommer att förstå det.

Och visst var det bra att vi fick se en film på dottern och Essie i trädgården, på samma plats som pappan blev intervjuad, så vi kunde slå fast att bara dagar innan Essie försvann så var hon inte bara glad och lycklig och ute och motionerade, hon ser också fult frisk och hälsosam ut.

Faktum är att det finns inte en enda bild, inte en enda film, inte ett uns av nåt, som ens antyder att Essie skulle ha farit illa hos familjen. Det finns bara lögner och förtal från de som hatar. Såna som dig.

Du menar ett år innan. Inte dagar innan.

Du fattar väl skillnaden på någon som är ute ändå utan hund och någon som inte har några ben? Om inte är du lovligt dum.
Citera
2024-09-16, 17:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
För att själva undgå skador och våld borde PA tagit med sig Essie ut och stängt dörren utifrån så att A fick härja klart, men ändå ha viss koll så att hon inte skadade sig själv.
Att även ha en hund med i spelet gör bara saken värre. A ska inte ha djur, så enkelt är det.
Men PÖ är övertygad om att det han själv tycker ska gälla, vad läkare tycker är egalt. "Jag är faktiskt As pappa och en förälder vet alltid vad som är bäst för ens barn och hundar är bra för alla barn".

Så tror han kanske men han har fel.

Det finns tyvärr massor av föräldrar som inte alls vet sina barns bästa.

A skulle behöva få en diagnos en gång för alla och medicineras så att hon förhoppningsvis mår bättre och blir hanterbar för personalen runt henne och att PÖ inte ska vara förvaltare, han strular bara till det med sina metoder.

Tänker en del på hur A har haft det som barn och tonåring. Hon bodde väl i Järna då? Hos antroposoferna? Hur hade hon det där? Nån som vet?

Såg förresten att det hängde en boxboll utomhus. Är den tänkt för att A skulle boxa på den för att avreagera sig så tror jag det är helt fel metod. Det var visst bättre att avreagera sig på hunden och PA, eller?

A borde i stället få en duktig terapeut eller psykolog som lär henne att på ett bättre sätt hantera sin utåtagerande vrede och ångest. Men framförallt borde hon få förutsägbarhet och trygghet.

Vad som egentligen står i JS instruktioner gällande hur assistenterna ska skydda Essie från As våldsamheter vet vi inte. Vad som framkommit är tvetydigt. Både att de skulle ta undan hunden och att de skulle skicka in henne.

JS skulle ansvara för utbildningen av assistenterna, men med tanke på omsättningen av personal undrar jag hur det hunnits med. Det finns uppgifter om 30 personal på ett år. Även om det är överdrivet vet vi att folk har sparkats och slutat av fri vilja i parti och minut.

P har uppfattningen att det är assistenternas fel om A får våldsutbrott, att det förhindras med lågaffektivt bemötande. Han har också sagt det funkade bra när hon bodde i Järna. Antroposoferna är dock stenhårda, de stoppar autistiskt beteende som att vifta genom att brotta ner personen. Det ska uppfattas som en kram och ge trygghet. Det är vad som framkommit tidigare i tråden. Håller helt med om att A borde få en neutral person som förvaltare så hon kan få adekvat hjälp. PA borde vara äldre och erfarna, men hur man ska kunna få tag i någon sådan som vill vara där är inte lätt.
Citera
2024-09-16, 17:16
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Det är från läkarintyget som skickades till IVO. Det handlar om hur A brukar våld och då nämndes kniv, hammare och eltejp i samma mening. Det har tidigare framkommit att hon använt garn.

Det är en anledning till att vi vet A inte bara har våldsutbrott utan kan göra utstuderade saker.

Vad gäller filmerna behöver du inte fästa någon vikt vid dem eftersom de kan vara tagna precis när som helst. Polisen har varit tydlig med att det inte finns något som tyder på stöld, dvs de vet att de är fejkade bevis.

Det skrevs i den första alternativa Essie-gruppen, där assistenterna framträdde under eget namn. Det är borta nu. Strax efter skrev P en lång utläggning i sin fejjangrupp om kloklippning och att de lämnar bort det till en professionell.

För mig såg det ut som damage reduction, att man hittar på saker för att dölja något negativt som kommit fram. Allra helst som Essie inte var deras första hund.

.

Jo jag läste oxå det. Sen hade ju någon frågat mias hundtrim som bekräftade att Essie varit där varannan vecka. Men nu är allt borta i den gruppen för 3e gången.
Citera
2024-09-16, 17:20
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jaså, det får jag kolla upp när jag är ledig...
Hört bara om att de swishade pengarna skulle skickas tillbaka men inte bekräftat..
Hittelön oxå, har jag inte hört något om att den inte gäller längre...
Då är det isåfall rätt sjukt alltihop ifrån PÖ....

Hittelönen höjdes väldigt fort från 20tusen till 100tusen, som PÖ visste att han aldrig skulle behöva betala ut. Var inte swishpengarna ämnade för en ny hund? Det var inte länge PÖ väntade på att få tillbaks Essie innan han "gav upp" letandet. Vilken jäkla buffel! Men ingen i hjärteströsslargruppen tycktes reagera på det.
Citera
2024-09-16, 17:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Finns inget som tyder på att P skickat tillbaka pengarna förutom Ps ord. Och det är inte värt ett smack.

Kanske för dig som alltid tar familjens parti i oneliners som inte säger ett smack de heller.
Citera
2024-09-16, 17:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Hittelönen höjdes väldigt fort från 20tusen till 100tusen, som PÖ visste att han aldrig skulle behöva betala ut. Var inte swishpengarna ämnade för en ny hund? Det var inte länge PÖ väntade på att få tillbaks Essie innan han "gav upp" letandet. Vilken jäkla buffel! Men ingen i hjärteströsslargruppen tycktes reagera på det.

Jo, hjärteströsslarna reagerade men det raderades och de som ifrågasatte bara lite hövligt och försiktigt blockades.

Familjen har härjat på en hel del i bakgrunden också. Skrivit ursäkter på Messenger och till och med ringt upp folk.
Citera
2024-09-16, 17:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Ja, jag har följt tråden från start och det enda jag vet är att PÖ har sagt att pengarna skulle återbetalas, men har det skett? Jag uttryckte mig inte som var avsett, men det är just om swisharna har fått sina pengar eller ej som är min fråga.
Citera
2024-09-16, 18:03
Medlem
Citat:
Som jag förstått saken är assistanshundar tränade till att vara i tjänst när de har selen på sig. Då har de fokus på brukarens behov till 100 %. Men när de är lediga är de som vilken hund som helst. Lugnare i sinnet men inget man skulle märka av om en hypotetisk "kidnappare" går på promenad.

Vad gäller ledarhundar måste de väl också få vara lediga och slappna av? Kan inte se några hinder att ex vis leka dragkamp och apport om man är blind.
Assistanshunden är i tjänst när tecknet sitter på,också som ett tecken till allmänheten håll er på behörigt avstånd.
Sen finns det ju olika typer av Assistanshundar,..Alarmerande/signal/service odyl. Skulle någon strutta runt med Essie,så skulle det gå obemärkt förbi ..Såvida ingen kikar i munnen.
Ledarhundar,ja teoretiskt skulle man kunna ha dragkamp köra apport. Praktiskt så är det ju synen som saknas
Citera
2024-09-16, 18:54
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Stämmer. Har sett bilder på A utomhus från gymnasietiden och då var hon ute. Essie fanns inte då.

Det finns ju vårdhundar som kommer till äldreboenden och skolor, som bor hos sin förare. En sån kunde man tänka sig hon får träffa, under uppsikt.

Men egna djur ska A inte ha.
ja här är det tydligt att vissa vänder på problemet och låtsas att AÖ måste ha Essie för att leva, men hon är 24 år och hade bara Essie i mindre än 2 år innan hon krossade henne, så de intalar sig själva att detta kan lösas utan hjälphund och om hon absolut ska se några djur så är din lösning mer än bra nog
Senast redigerad av Notteliten 2024-09-16 kl. 19:02. Anledning: korrektion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in