2024-09-16, 14:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Fast hittelönen gäller ju inte längre och dom som swishat har fått sina pengar tillbaka..
har någon någonstans bekräftat att pengarna faktiskt swishats tillbaka utan om PÖ?
Citera
2024-09-16, 14:34
Bannlyst
Citat:
Fast hittelönen gäller ju inte längre och dom som swishat har fått sina pengar tillbaka..

Jaså, det får jag kolla upp när jag är ledig...
Hört bara om att de swishade pengarna skulle skickas tillbaka men inte bekräftat..
Hittelön oxå, har jag inte hört något om att den inte gäller längre...
Då är det isåfall rätt sjukt alltihop ifrån PÖ....
Citera
2024-09-16, 14:41
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jaså, det får jag kolla upp när jag är ledig...
Hört bara om att de swishade pengarna skulle skickas tillbaka men inte bekräftat..
Hittelön oxå, har jag inte hört något om att den inte gäller längre...
Då är det isåfall rätt sjukt alltihop ifrån PÖ....
ja hittalönen gällde bara till 23.00 - 23.30 den 25 juli, för då fick PÖ berätta för AÖ att Essie var död eftersom Essie enligt honom själv var värdelös efter den tiden...
Citera
2024-09-16, 14:45
Medlem
Citat:
Vet de som har synfel och har sådana hundar, de är inte speciellt lekfulla vad jag kan uppfatta... Inte ens när de är hemma o hunden är så kallad ledig, dessa är alerta alltid.
Men lite mer avslappnad men inte någon att busa med leksaker som hundägare brukar ha med bitremmar osv..
Så jag kan tyvärr inte hålla med..
Med hundar med kommando som myndigheterna äger är något helt annat.
När de är lediga så är de stojiga o busiga, men starka när det blir för mycket
De med synfel/nedsatt syn/ blinda,då är vi inne på ledarhundar som blir/ är en annan kategori. annat upplägg i inlärningen.
När du nämner hundar med kommando som myndigheterna har, då tänker du på FM polis odyl. Tjänstehundar?
Senast redigerad av Knucklehead660 2024-09-16 kl. 14:54.
Citera
2024-09-16, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej, det har han väl ändå inte sagt? Han beskrev väl att hundjälpen skickat en video hur man klipper klorna och att det inte gör något om man råkar klippa i pulpan. Dom försökte och klippte såklart i pulpan och lämnade sen essie till hundaffären som klippte klorna.
Just det där förstår jag fullkomligt. Jag lämnar oxå bort min hund för kloklippning pga svarta klor och lite besvärlig.

Rullstolsuttalandet läste jag däremot. Han ändrade sig senare då han fick mkt skit och ändrade till ett hjälpmedel som en rullstol var för en förlamad, vilket jag iof inte håller med om. A klarar sig bevisligen utan hund medan en förlamad inte ens kommer ut utan rullstol.

Jag skrev innan vad som står i dokumentet angående när PÖ klippte klorna på Essie och det började blöda, då sa PÖ att Essie är som en rullstol och är som en rullstol och har inga känslor...
Håll dig till fakta än att hålla på med sagor..
Dokumentet och flera dokument florerar på nätet, är bara att läsa innantill där de finns...
Näää, jag länkar inte då det handlar om anonymitet här på flashback, fick jag veta av för några månader sedan...
Citera
2024-09-16, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja hittalönen gällde bara till 23.00 - 23.30 den 25 juli, för då fick PÖ berätta för AÖ att Essie var död eftersom Essie enligt honom själv var värdelös efter den tiden...

Jo det har jag läst att PÖ var "tvungen" att berätta för A att Essie var död ,då hon inte kommit tillbaka...
Men inte att hittelönen var indragen oxå.
Får snoka om detta ikväll..
Är det som du o andra säger här, så har väl PÖ verkligen gjort bort sig med sin Hybris...
Citera
2024-09-16, 15:19
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Intressant att du skulle göra just den jämförelsen. Den visar hur lite du förstår. Ingenting alls faktiskt.

En förlamad klarar sig utan rullstol, hen kommer bara inte ut.

En av de främsta anledningarna till att Essie införskaffades var just för att dottern skulle komma ut.

Så den jämförelsen är alldeles utmärkt för att bevisa exakt motsatsen till vad du tramsar om.

Och mycket riktigt så ser vi också på bilder och filmer att Essie och dottern är ute. De får frisk luft och motion bägge två. Och i träden växer det äpplen, kan vi också se

Poängen var väl att hon skulle komma ut på promenader med hunden och inte i trädgården.

Det är en väldigt stor skillnad på en som inte vill gå ut och en som inte kan gå ut. Den ena behöver motiveras och den andre tja behöver ben av något slag. Men jag är inte ett dugg förvånad över att du inte fattar den skillnaden.
Citera
2024-09-16, 15:25
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Jag skrev innan vad som står i dokumentet angående när PÖ klippte klorna på Essie och det började blöda, då sa PÖ att Essie är som en rullstol och är som en rullstol och har inga känslor...
Håll dig till fakta än att hålla på med sagor..
Dokumentet och flera dokument florerar på nätet, är bara att läsa innantill där de finns...
Näää, jag länkar inte då det handlar om anonymitet här på flashback, fick jag veta av för några månader sedan...

Det stämmer ju inte. Hundsalongen har ju bekräftat att han varit där och klippt klorna på Essie varannan vecka. Han provade bara 1 gång.
Citera
2024-09-16, 15:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Poängen var väl att hon skulle komma ut på promenader med hunden och inte i trädgården.

Det är en väldigt stor skillnad på en som inte vill gå ut och en som inte kan gå ut. Den ena behöver motiveras och den andre tja behöver ben av något slag. Men jag är inte ett dugg förvånad över att du inte fattar den skillnaden.

Så det existerar inga psykiska handikapp enligt dig?

Dottern har inget handikapp och en assitanshund som Essie kan därför inte göra någon skillnad?

Nej, det är inte jag som inte fattar skillnaden. Det är precis som jag skrev, du som inte fattar något.

Essie är på många sätt och vis precis för dotterna vad en rullstol är för en förlamad. Att du inte fattar det säger bara allt om dig och inget om vare sig Essie eller dottern.

Hela hundvärlden förstår det, och assistanshundvärlden i synnerhet. Myndigheterna förstår det också, det är därför som regeringen har uppdragit åt SBK att säkra kvaliteten på assistanshundutbildningen i Sverige och att certifiera ekipage som Essie och hennes brukare och förare. Det är nog bara du och ett gäng näthatare som dig, som aldrig kommer att förstå det.

Och visst var det bra att vi fick se en film på dottern och Essie i trädgården, på samma plats som pappan blev intervjuad, så vi kunde slå fast att bara dagar innan Essie försvann så var hon inte bara glad och lycklig och ute och motionerade, hon ser också fult frisk och hälsosam ut.

Faktum är att det finns inte en enda bild, inte en enda film, inte ett uns av nåt, som ens antyder att Essie skulle ha farit illa hos familjen. Det finns bara lögner och förtal från de som hatar. Såna som dig.
Citera
2024-09-16, 15:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Hemma, tror jag inte då det fattas 5min på filmen, och jag tror att något hände under den tiden då Essie var borta efter detta när filmning började igen...
A kanske höll på med någon bisyssla att sätta ihop något o använder tejp för att grejer skulle hålla ihop..

Det är från läkarintyget som skickades till IVO. Det handlar om hur A brukar våld och då nämndes kniv, hammare och eltejp i samma mening. Det har tidigare framkommit att hon använt garn.

Det är en anledning till att vi vet A inte bara har våldsutbrott utan kan göra utstuderade saker.

Vad gäller filmerna behöver du inte fästa någon vikt vid dem eftersom de kan vara tagna precis när som helst. Polisen har varit tydlig med att det inte finns något som tyder på stöld, dvs de vet att de är fejkade bevis.

Citat:
Nej, det har han väl ändå inte sagt? Han beskrev väl att hundjälpen skickat en video hur man klipper klorna och att det inte gör något om man råkar klippa i pulpan. Dom försökte och klippte såklart i pulpan och lämnade sen essie till hundaffären som klippte klorna.
Just det där förstår jag fullkomligt. Jag lämnar oxå bort min hund för kloklippning pga svarta klor och lite besvärlig.

Rullstolsuttalandet läste jag däremot. Han ändrade sig senare då han fick mkt skit och ändrade till ett hjälpmedel som en rullstol var för en förlamad, vilket jag iof inte håller med om. A klarar sig bevisligen utan hund medan en förlamad inte ens kommer ut utan rullstol.

Det skrevs i den första alternativa Essie-gruppen, där assistenterna framträdde under eget namn. Det är borta nu. Strax efter skrev P en lång utläggning i sin fejjangrupp om kloklippning och att de lämnar bort det till en professionell.

För mig såg det ut som damage reduction, att man hittar på saker för att dölja något negativt som kommit fram. Allra helst som Essie inte var deras första hund.

Vad gäller jämförelse med rullstol går det inte jämföra på så sätt. A behöver ingen hund för att kunna vara ute.

Citat:

Har inte läst en rad från någon som fått tillbaka pengarna. Och när det var aktuellt var gruppen öppen.

Belöningen drog de tillbaka efter 14 dagar eftersom Essie enligt P inte skulle kunna fungera som assistanshund efter det och man skulle sluta leta. Det motsägs av hundkunniga.

Dessutom: De hade sagt till A att Essie låg på sjukhus. Därför hade hon och C åkt iväg dagen efter hon försvann. Efter 14 dagar skulle de vara hemma igen och då skulle de säga Essie var död.

Det var många som protesterade. Familjen kom på det var märkligt och har svängt sig med diverse påståenden för att klara sig undan.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-09-16 kl. 16:24. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-16, 15:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag tror detsamma att Essie är avliden...
Att sitta med en hund som alla letar efter för 100000kr, skulle nog flesta inte vilja ha i sin närhet...
Dessutom att folk upptäcker den är enormt stort, då Essie inte är som vanliga hundar som viftar på svansen o tittar sig omkring..
Essie är mer dresserad än hundar som går på kommandon..

Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Vad är då Essie om inte en vanlig hund utöver att hon är tränad i specialmoment. Grundträningen vardagslydnad,miljö/social träning. Den stora skillnaden är specialmomenten,som man inte tränar in med vardaglig hund. Gå med en Assistanshund skiljer sig inte nämnvärt från en icke Assistanshundi vardagen.

Som jag förstått saken är assistanshundar tränade till att vara i tjänst när de har selen på sig. Då har de fokus på brukarens behov till 100 %. Men när de är lediga är de som vilken hund som helst. Lugnare i sinnet men inget man skulle märka av om en hypotetisk "kidnappare" går på promenad.

Vad gäller ledarhundar måste de väl också få vara lediga och slappna av? Kan inte se några hinder att ex vis leka dragkamp och apport om man är blind.
Citera
2024-09-16, 16:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
varför ljuger du i varenda inlägg du skriver?
Hon klarade sig utan Essie i över 20 år och får klara sig resten av livet utan assistanshund hoppas jag, nu ska de bara få ihop hennes liv så hon får det så bra som möjligt utan hundar eller andra djur hon kan misshandla, för det är det det handlar om och inget annat...

Stämmer. Har sett bilder på A utomhus från gymnasietiden och då var hon ute. Essie fanns inte då.

Det finns ju vårdhundar som kommer till äldreboenden och skolor, som bor hos sin förare. En sån kunde man tänka sig hon får träffa, under uppsikt.

Men egna djur ska A inte ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in