• 1
  • 2
2024-09-16, 13:19
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
I Sverige heter det Volfram och i engelskspråkiga länder heter det Tungsten.
Personligen tycker jag att det borde vara tvärtom, Tungsten är ju en sammansättning av två svenska ord som hyfsat väl beskriver materialet.

Så varför använder andra länder benämningen Tungsten och är det inspirerat av det svenska språket eller är namnet en ren slump?
Citera
2024-09-16, 13:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Japp, så är det. Ett bra exempel. Ett annat är att svenska "vindöga" blev engelskans "window" (de fick det), och sen kom tyskans "Fenster" och blev vårt "fönster" (vi fick det). When a door slams a vindöga opens, eller hur det nu var.
Citera
2024-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
I Sverige heter det Volfram och i engelskspråkiga länder heter det Tungsten.
Personligen tycker jag att det borde vara tvärtom, Tungsten är ju en sammansättning av två svenska ord som hyfsat väl beskriver materialet.

Så varför använder andra länder benämningen Tungsten och är det inspirerat av det svenska språket eller är namnet en ren slump?

Om jag minns rätt använder de andra det mycket riktigt, svenska namnet tungsten, medan vi använder det tyska (?) namnet volfram.
Men vi är ju mycket för låneord, så...
Citera
2024-09-16, 13:45
Medlem
tilsammansnus avatar
Ett igenkänt ord på Engelska, där uttalat som "tang stänn".
Citera
2024-09-16, 13:50
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Japp, så är det. Ett bra exempel. Ett annat är att svenska "vindöga" blev engelskans "window" (de fick det), och sen kom tyskans "Fenster" och blev vårt "fönster" (vi fick det). When a door slams a vindöga opens, eller hur det nu var.
Känns som att första delen av namnet på den svenska blomman förgätmigej är namngiven på engelska och inte svenska.
Citera
2024-09-16, 14:05
Medlem
Citat:
Känns som att första delen av namnet på den svenska blomman förgätmigej är namngiven på engelska och inte svenska.

Förgät, gammalt ord för glömma.
Så, glöm-mig-ej heter väl blomman, antar jag.

Äldre språkkoppling för förgäta kanske nåt geni kommer med. Synonym.se listar, men inte i tidsordning.
Citera
2024-09-16, 14:12
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Förgät, gammalt ord för glömma.
Så, glöm-mig-ej heter väl blomman, antar jag.

Äldre språkkoppling för förgäta kanske nåt geni kommer med. Synonym.se listar, men inte i tidsordning.
Förgät låter ju onekligen som forget så är det ursprungligen ett svenskt eller engelskt ord?

Jag har läst mängder med svenska texter från 16-1700-talen och kan inte påminna mig om att jag sett ordet Förgät någonstans, däremot fanns det en mängd andra engelska låneord som inte används idag.
Så när användes ordet Förgät i dagligt tal och skrift?
Citera
2024-09-16, 14:13
Medlem
PeterNosters avatar
Tyskarna upptäckte ett ämne som de kallade Wolfs-Schaum, Vargfradga som gjorde att de inte fick fram allt tenn ur tennmalm. Ämnet åt tenn.

Svensken Cronstedt upptäckte ämnet i järnmalm från Bispberget, Säter som han kallade Tungsten.
Kemisten Carl Wilhelm von Scheele från Svenska Pommern renodlade ämnet och kallade det Scheelit.

Det finns flera mineraler med svensk anknytning i periodiska systemet.

Yttrium, från Ytterbygruvan på Resarö. Erbium och Terbium från samma gruva. Även Holmium från samma gruva uppkallat efter Holmia, det latinska namnet på Stockholm. Skandinavium.
Citera
2024-09-16, 14:23
Medlem
Citat:
Förgät låter ju onekligen som forget så är det ursprungligen ett svenskt eller engelskt ord?

Jag har läst mängder med svenska texter från 16-1700-talen och kan inte påminna mig om att jag sett ordet Förgät någonstans, däremot fanns det en mängd andra engelska låneord som inte används idag.
Så när användes ordet Förgät i dagligt tal och skrift?

Enligt synonym.se är det nog ett riktigt gammalt ord, där bl.a forget ingår, ja. Men knappast ursprung, snarare urindoeuropeiska dvs 7000-3500 år före kristus.
Skulle tippa att engelskan har fått det från samma ställe som vi snarare än att vi har fått det från dem.

Inte läst det? Well, beror på vad man läser. Verkar vara rikligt använd i psalmer från slutet av 1600.
Citera
2024-09-16, 14:34
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Inte läst det? Well, beror på vad man läser. Verkar vara rikligt använd i psalmer från slutet av 1600.
Läser inte psalmer då jag är ateist.
Det jag läst är biografier om Gustav Vasa, hans söner, Gustav II Adolf, Karl XII och diverse texter skrivna av karolinska soldater.

Faktum är att jag också läst flera brev från 1600-talets inbördeskrig i England och dom är skrivna på nästintill modern engelska och är därför betydligt lättare att förstå än svenska texter från samma tid.
Citera
2024-09-16, 15:03
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tyskarna upptäckte ett ämne som de kallade Wolfs-Schaum, Vargfradga som gjorde att de inte fick fram allt tenn ur tennmalm. Ämnet åt tenn.

Svensken Cronstedt upptäckte ämnet i järnmalm från Bispberget, Säter som han kallade Tungsten.
Kemisten Carl Wilhelm von Scheele från Svenska Pommern renodlade ämnet och kallade det Scheelit.

Det finns flera mineraler med svensk anknytning i periodiska systemet.

Yttrium, från Ytterbygruvan på Resarö. Erbium och Terbium från samma gruva. Även Holmium från samma gruva uppkallat efter Holmia, det latinska namnet på Stockholm. Skandinavium.
Precis, på grund av att namnet tungsten på den tiden användes för vad som idag kallas scheelit var man tvungna att ta ett annat namn på volfram.
Citera
2024-09-16, 15:21
Medlem
miness avatar
Citat:
om ett ord för ett fundamentalt koncept som "alla" språk bör ha oavsett tidsepok (som tex att "glömma" något) ser liknande ut i två språk från en gemensam språkfamilj, så är det inte en högoddsare att ordet kommer från ett äldre, gemensamt språk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in