2024-09-16, 01:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast du verkar inte förstå? Det handlar om ställen där det kan finnas gångtrafikanter inte på en 70 väg ute på landet
Ska det vara så jävla svårt att fatta att man ska anpassa hastigheten till omgivningen?.
Om jag närmar mig ett bevakat övergångsställe och har grönt och ser att det står folk vid vägkanten som har rött, så ska jag alltid vara beredd på att någon eller alla kommer gå över vägen i vilken sekund som helst.

Så ska det inte vara, att gångtrafikanter har egna regler och styr över trafiksituationer ser ut.

Är det rött så är det rött, för alla! Hur skulle det se ut om bilister plötsligt börja köra när de har rött för att de har bråttom och inte har tid att vänta på grönt?
Senast redigerad av exoticspice 2024-09-16 kl. 01:11.
Citera
2024-09-16, 01:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
70 vägen här jag bor, 2+2 filer, högtrafikerad, mycket tung trafik. Ska man vara beredd att kunna stanna om någon kliver ut vid någon av de otaliga trafikljusreglerade övergångsställena så kommer trafiken inte flyta. Folk står normalt och väntar på att gå över ca två meter från förbidundrande lastbilar. Räcker med en mobilknarkande liten unge som missar att det är rött så är det en blöt fläck kvar av denne.

Jag kan garantera att INGEN saktar ner för potentiella mobilzombies vid dessa övergångsställen, inte ens polisen.
Nej det är ju upp till de som kör fordonet om den är sugen att köra på en människa eller inte. Jag undviker detta helst.
Citera
2024-09-16, 01:09
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Hur ska du hinna stanna om du kör så fort som 70 innan ett övergångsställe?
Kommer man ens upp i de hastigheterna där det finns trafikljus?

Hur menar du att man inte kommer upp i 70 på en 70 väg? Dom flesta bilar gör 0-70 på 5-10 sekunder...
Citera
2024-09-16, 01:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om jag närmar mig ett bevakat övergångsställe och har grönt och ser att det står folk vid vägkanten som har rött, så ska jag alltid vara beredd på att någon eller alla kommer gå över vägen i vilken sekund som helst.

Så ska det inte vara, att gångtrafikanter har egna regler och styr över trafiksituationer ser ut.
Ja fordon har större ansvar i trafiken än gångtrafikanter det trodde jag att alla visste?
Citera
2024-09-16, 01:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
På en 70-väg med trafikljus så kör man 70 km/h. Man saktar inte ner innan trafikljusen om det är grönt.
Hur skulle det se ut om alla saktade ner trots att det är grönt?
Som bilist har jag inte ansvar för någon på övergångsstället om det är röd gubbe.
Jo det har du faktiskt.
Du har bara skyldigheter i trafiken, har du ens körkort? Hoppas inte!
https://paragrafhjalpen.se/rattigheter-och-skyldigheter-trafiken/
Senast redigerad av rubin22 2024-09-16 kl. 01:45.
Citera
2024-09-16, 01:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Hur menar du att man inte kommer upp i 70 på en 70 väg? Dom flesta bilar gör 0-70 på 5-10 sekunder...
Därför att det bildas köer då det blir rött ljus!
Pust!
Citera
2024-09-16, 01:38
Medlem
Citat:
Om man ska kunna stanna för varje given hypotetisk situation så skulle inga transporter kunna ske i vårt samhälle.
Jodå. Det är alltså ett övergångsställe vi pratar om. Att folk går över övergångsställen är extremt lätt att förutse.
Citera
2024-09-16, 01:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Är det rött så är det rött, för alla! Hur skulle det se ut om bilister plötsligt börja köra när de har rött för att de har bråttom och inte har tid att vänta på grönt?

Du har bara skyldigheter och inga rättigheter i trafiken, så väldigt enkelt, eller hur?
Citera
2024-09-16, 02:11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Du har bara skyldigheter och inga rättigheter i trafiken, så väldigt enkelt, eller hur?
Då vill jag visa dig gångtrafikanters skyldigheter -- för de finns också.

Följa trafiksignaler och vägmärken: Gångtrafikanter måste följa anvisningar från trafiksignaler, vägmärken och polismän.

Använda övergångsställen: När det finns övergångsställen bör gångtrafikanter använda dem för att korsa vägen. De ska också följa trafiksignalerna vid övergångsställen.

Visa hänsyn: Gångtrafikanter ska visa hänsyn till andra trafikanter, inklusive cyklister och bilister. Detta innebär att inte plötsligt kliva ut i vägen och att vara uppmärksam på omgivningen

Använda reflexer: För att öka synligheten i mörker bör gångtrafikanter använda reflexer eller reflexvästar, särskilt i områden med dålig belysning.

Korsa vägen säkert: Det är förbjudet, men inte straffbart, att korsa en gata mot rött ljus. Gångtrafikanter bör alltid korsa vägen på ett säkert sätt och undvika att skapa farliga situationer
Citera
2024-09-16, 03:02
Medlem
Med stor sannolikhet va det mobilen och ett headset som dödade henne.
Citera
2024-09-16, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Med stor sannolikhet va det mobilen och ett headset som dödade henne.
Det är nog mest troligt. Dagens samhälle o ungdomar är helt störda o lever sitt liv i sina mobiler.
När jag är ute o går eller cyklar så brukar jag gå/cykla in i personen som kommer mötande om den kollar ner i sin mobil o inte är uppmärksam. Detta gäller främst tjejer.
Citera
2024-09-16, 04:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Då vill jag visa dig gångtrafikanters skyldigheter -- för de finns också.

Följa trafiksignaler och vägmärken: Gångtrafikanter måste följa anvisningar från trafiksignaler, vägmärken och polismän.

Använda övergångsställen: När det finns övergångsställen bör gångtrafikanter använda dem för att korsa vägen. De ska också följa trafiksignalerna vid övergångsställen.

Visa hänsyn: Gångtrafikanter ska visa hänsyn till andra trafikanter, inklusive cyklister och bilister. Detta innebär att inte plötsligt kliva ut i vägen och att vara uppmärksam på omgivningen

Använda reflexer: För att öka synligheten i mörker bör gångtrafikanter använda reflexer eller reflexvästar, särskilt i områden med dålig belysning.

Korsa vägen säkert: Det är förbjudet, men inte straffbart, att korsa en gata mot rött ljus. Gångtrafikanter bör alltid korsa vägen på ett säkert sätt och undvika att skapa farliga situationer
Du är allt bra rolig du, när blev bör en skyldighet?
Såklart finns regler för gående också det har jag inte skrivit, men bara för att gångtrafikanter gör fel, kan också föraren av bilen bli skyldig,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in