2024-09-16, 00:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Bara så jag hänger med här, menar ni att om jag väljer att ta mitt liv genom att kliva ut två meter framför en lastbil som kör 70 på 70 väg vid ett signalreglerat övergångsställe där lastbilen har grönt och jag har rött, så är det lastbilsförarens fel?
Nja? Har hon slängt sig framför lastbilen, så blir det en annan femma.
Senast redigerad av rubin22 2024-09-16 kl. 01:05.
Citera
2024-09-16, 00:47
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Man ska vara beredd på att panikbromsa i vissa situationer, även om du själv egentligen har företräde.
Fick du inte lära dig det på trafikskolan 🤔

Fast panikbromsa innebär ju inte att man hinner stanna.
Citera
2024-09-16, 00:48
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nja? Har hon släng sig framför lastbilen, så blir det en annan femma.

Ok så lastbilsföraren går fri ENDAST om det går att bevisa att jag ville ta mitt eget liv.
Citera
2024-09-16, 00:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om en person plötsligt dyker upp på vägen och framför din bil i mörker och på 70-väg - hur ska du hinna bromsa och stanna?
Fast du verkar inte förstå? Det handlar om ställen där det kan finnas gångtrafikanter inte på en 70 väg ute på landet
Ska det vara så jävla svårt att fatta att man ska anpassa hastigheten till omgivningen?.
Citera
2024-09-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ja precis, bilförare ska sakta ner farten innan ett övergångsställe även om det är övervakat.
Man ska köra i så pass låg hastighet att man hinner stanna för ett hinder i trafiken.
Tragiskt att vissa här inte har koll på detta.
De tror att det är bara att köra på någon som gått mot rött, men så är ju inte fallet.
Du har alltid ett ansvar som bilist att anpassa hastigheten efter omständigheterna, i detta fall en massa gående.

På en 70-väg med trafikljus så kör man 70 km/h. Man saktar inte ner innan trafikljusen om det är grönt.
Hur skulle det se ut om alla saktade ner trots att det är grönt?
Som bilist har jag inte ansvar för någon på övergångsstället om det är röd gubbe.
Citera
2024-09-16, 00:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ok så lastbilsföraren går fri ENDAST om det går att bevisa att jag ville ta mitt eget liv.
Det kan bli trixigt och det lär bli en utredning, så gäller väl vid alla misstänkta brott?
Man får hoppas att det finns vittnen som sett allt och sen kan man ju se vilken hastighet bilen kört i vid inbromsning.
Senast redigerad av rubin22 2024-09-16 kl. 01:05.
Citera
Medlem
Citat:
Bara så jag hänger med här, menar ni att om jag väljer att ta mitt liv genom att kliva ut två meter framför en lastbil som kör 70 på 70 väg vid ett signalreglerat övergångsställe där lastbilen har grönt och jag har rött, så är det lastbilsförarens fel?
Nej, det jag försöker säga är att man ska vara beredd på att panikbromsa, om man trots det inte lyckas undvika kollisionen så betyder det inte att olyckan blir ditt fel.
Citera
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Fast du verkar inte förstå? Det handlar om ställen där det kan finnas gångtrafikanter inte på en 70 väg ute på landet
Ska det vara så jävla svårt att fatta att man ska anpassa hastigheten till omgivningen?.

70 vägen här jag bor, 2+2 filer, högtrafikerad, mycket tung trafik. Ska man vara beredd att kunna stanna om någon kliver ut vid någon av de otaliga trafikljusreglerade övergångsställena så kommer trafiken inte flyta. Folk står normalt och väntar på att gå över ca två meter från förbidundrande lastbilar. Räcker med en mobilknarkande liten unge som missar att det är rött så är det en blöt fläck kvar av denne.

Jag kan garantera att INGEN saktar ner för potentiella mobilzombies vid dessa övergångsställen, inte ens polisen.
Citera
2024-09-16, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Kanske bilisten kollade på mobilen eftersom hen inte hann stanna…
I sämsta fall båda två…🥶
Citera
2024-09-16, 00:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
På en 70-väg med trafikljus så kör man 70 km/h. Man saktar inte ner innan trafikljusen om det är grönt.
Hur skulle det se ut om alla saktade ner trots att det är grönt?
Som bilist har jag inte ansvar för någon på övergångsstället om det är röd gubbe.
Hur ska du hinna stanna om du kör så fort som 70 innan ett övergångsställe?
Kommer man ens upp i de hastigheterna där det finns trafikljus?
Citera
2024-09-16, 00:58
Medlem
Citat:
Fast panikbromsa innebär ju inte att man hinner stanna.
Nej, det stämmer, det är ju inte alls säkert att man hinner stanna, men man är beredd att panikbromsa om det behövs.
Till skillnad mot ställen där man har väjningsplikt
Citera
2024-09-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Man ska vara beredd på att panikbromsa i vissa situationer, även om du själv egentligen har företräde.
Fick du inte lära dig det på trafikskolan 🤔

Jag brukar flytta foten till bromsen så jag vinner en halv sekund om måste bromsa.

Jag försöker också sakta ned om jag är osäker på om personen som står vid kanten av vägen tänker gå ut trots att inte "borde". Men det finns ett problem med det. Om jag saktar in för mycket så kan det av gångaren uppfattas som att jag tänkt stanna och gångaren går rakt ut, utan att inse att jag är för nära och fortfarande har för hög fart för att hinna stanna.

Så om jag har en känsla att det kan gå fel så saktar jag ned lite "lagom" och håller foten över bromsen. Trafiken flyter på men ökar min chans något att få stopp på bilen i tid om jag behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in