2024-09-15, 18:56
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Det är inte direkt några välskrivna meddelanden med något särskilt intellektuellt innehåll. Märks att det är mycket nedsättningar och diagnoser i omlopp.
Verkligen inte. Det finns ett socialt rudiment de verkar ha utarbetat själva, liksom som ett kortspel i flugherrestil, men även vad man däri kan tyda slås plötsligt undan av dem själva; som när Andrea efter att i ett par veckor ha insisterat på att bara vara den kärleksbetygande Tims kompis plötsligt besvarar hans “Älskar dig” med “Dsm” (= ‘detsamma’, utgårdaläst) upprepat, varefter 3-horn hägrar. (Aktbilaga 120 s[350–]354). Förbryllande för oss andra, detta &c.
Citera
2024-09-15, 19:00
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Nej?
"Lergigan är ett receptbelagt läkemedel som används mot klåda och allergiska reaktioner. Det har även lugnande effekter."
https://www.kronansapotek.se/Varum%C3%A4rken/c/lergigan/
Ber om ursäkt. Jag hittar bara att det ska vara recept. Men jag är helt säker på att jag har läst att det blev receptfritt. Antingen var det så bara ett kort tag eller så hände det inte.
Citera
2024-09-15, 20:00
Medlem
Jag misstänker att han kanske har blivit lurad att det är allergitabletter för annars kanske han vägrade ta medicinen. Gissar på att det kanske är Risperdal han fått.
Citera
2024-09-15, 20:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tim säger att han tar allergitablett för allergi mot Björk och Hassel.

Kan han ha blivit lurad att det är en allergitablett när det egentligen är något annat för han kan blir så arg om han inte har tagit den.

Precis, det var min tanke också. I så fall finns en läkarundersökning och en diagnos som grund för förskrivning och något som föranlett den läkarundersökningen. Men jag hittar ingenting om de tabletterna i annan del av FUP. Kan det vara så att den helt maskade Aktbilaga 119 innehåller §7-undersökningen av Tim? Eller förhör med föräldrar och syster? Oavsett vilket kan det förmodligen finnas mer i den i så fall.
Citera
2024-09-15, 20:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MISS-LILITH
Jag misstänker att han kanske har blivit lurad att det är allergitabletter för annars kanske han vägrade ta medicinen. Gissar på att det kanske är Risperdal han fått.

Ja, där tänker vi lika att han blivit intalad detta. Läser jag om Risperdal i FASS står det:

Korttidsbehandling (upp till 6 veckor) av långvarig aggressivitet hos barn (minst 5 år gamla) med nedsatt intellektuell förmåga och hos ungdomar med uppförandestörning.

Frågan är om hans beskrivning stämmer med korttidsbehandling? Fast inte lätt att veta med tanke på hans intellektuella nivå. Å andra sidan talar ju medicinering för att det fanns en välkänd problematik med aggression.
Citera
2024-09-15, 20:16
Medlem
Jag känner nog jag måste ta en paus från att läsa genom förhören här med Tim...Så hemskt hela det här. Och sen bara snurrar det i hjärnan när jag försöker hänga med i allt det han säger. Han verkar ju inte ha någon som helst tidsuppfattning, varken när det gäller dagar eller klockslag. (Vilket ioförsig är rätt så bra trots allt, rätt så svårt att komma undan när han inte klarar av att hålla reda på sina lögner)
Citera
2024-09-15, 20:18
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ber om ursäkt. Jag hittar bara att det ska vara recept. Men jag är helt säker på att jag har läst att det blev receptfritt. Antingen var det så bara ett kort tag eller så hände det inte.
Kanske tänker på Melatonin annars?
Citera
2024-09-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, där tänker vi lika att han blivit intalad detta. Läser jag om Risperdal i FASS står det:

Korttidsbehandling (upp till 6 veckor) av långvarig aggressivitet hos barn (minst 5 år gamla) med nedsatt intellektuell förmåga och hos ungdomar med uppförandestörning.

Frågan är om hans beskrivning stämmer med korttidsbehandling? Fast inte lätt att veta med tanke på hans intellektuella nivå. Å andra sidan talar ju medicinering för att det fanns en välkänd problematik med aggression.

Jag tror att man kanske kan få det som stående ordination under en längre period om behovet finns. Jag gissar bara nu!
Citera
2024-09-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det kräver ju recept så frågan är vilken typ av diagnos som läkare ställt för den förskrivningen. Och på vilken grund diagnosen är ställd... Om det nu är lergigan. Jag har sökt i FUP-filerna men inte hittat något mer än det som står inledningsvis i förhören om allergitabletter.

Har inte kommit så långt i fup. Men lergigan kan skrivas ut på vc eller via digitalt besök.
Behövs ingen speciell utredning eller diagnos mer än anamnes gällande ångest, oro, åksjuka, sömnsvårigheter osv.
Jag tror snarare att det är någon annan typ av medicin han får men att han själv tror att det är allergimedicin, kanske för att man sagt det eller nåt sånt.
Citera
2024-09-15, 21:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Har inte kommit så långt i fup. Men lergigan kan skrivas ut på vc eller via digitalt besök.
Behövs ingen speciell utredning eller diagnos mer än anamnes gällande ångest, oro, åksjuka, sömnsvårigheter osv.
Jag tror snarare att det är någon annan typ av medicin han får men att han själv tror att det är allergimedicin, kanske för att man sagt det eller nåt sånt.

Ok! Ja, oavsett hur det ligger det förmodar jag att medicineringen inte ansågs ha någon relevans för den gärning han misstänktes för, varken av åklagare eller advokat, och då är det inte något som man la tid på i förhören? Fanns inte heller någon dokumentation av medicin från genomgången av hans rum, vad jag kunnat se.
Citera
2024-09-15, 22:18
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babidito
Precis börjat läsa igenom dom nya bilagorna...Undrar vad det var Tim hade tänkt göra med Maja först, som han ju tydligen pratat om med Andréa? https://i.imgur.com/fx96i3n.png

Vem pratar han med, är det nåt av sären i klassen?
Citera
2024-09-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Vem pratar han med, är det nåt av sären i klassen?

Känns ju som hon syftar på det "kommer inte Maja imorn så är hon död" och drf frågar Andrea om han har gjort det han sa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in