2024-09-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det gick rätt fort och tror det var samma dag.
Hur lång tid tar det innan det försvinner från mrkoll ,skickade in för flera veckor sen !!!!!
Citera
2024-09-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag tror du missat poängen. Dessa människor i resten av Europa är inte skummisar eftersom personuppgifterna inte är öppna som standard där. Det som kan se som skumt ligger i att gå utanför normerna och aktivt göra något som skiljer sig från hur det i allmänhet ligger till i landet.
Säger du detsamma om cosplayers eller bögar också? De är ju "utanför normen"? Eller kanske korkade svenskar ska sluta tro att just DERAS normer är allenarådande? Östeuropa och stora delar av Europa är vana vid vad det innebär av ockupation, kommunism, massövervakning. Jag må vara svensk men är också hängiven antikommunist, antimyndigheter, antimassinvandring och annan skit som ska pådyvlas oss! Idiot.
Citera
2024-09-15, 13:15
Avslutad
Biluppgifter.se vägrar. Hänvisar till att de inte lagrar någon ”egen” information, utan hänvisar till ”tryckfrihet” (mumbo jumbo) i sin lagring av nån myndighets dokument. Bullshit väl?
Citera
2024-09-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abm123
Hur lång tid tar det innan det försvinner från mrkoll ,skickade in för flera veckor sen !!!!!
För mig försvann det samma dag eller möjligtvis dagen efter.
Citera
2024-09-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Biluppgifter.se vägrar. Hänvisar till att de inte lagrar någon ”egen” information, utan hänvisar till ”tryckfrihet” (mumbo jumbo) i sin lagring av nån myndighets dokument. Bullshit väl?
Vad skulle de ha för uppgifter du vill ta bort ? Sveriges bilar ?
Citera
2024-09-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
För mig försvann det samma dag eller möjligtvis dagen efter.
För mig har det inte hänt ngt ,har dom mkt att göra el vad händer ?
Citera
2024-09-15, 14:02
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abm123
För mig har det inte hänt ngt ,har dom mkt att göra el vad händer ?

Dom har mycket att göra för många har läst denna tråd och ansökt om borttagning.
Citera
2024-09-15, 14:33
Avslutad
Så om jag skriver allt om mi i denna sida ( https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/) så kommer mrkoll ta bort mig. Några frågor nu:

1. Måste jag återupprepa detta varje år eller tar man bort mig så gör man det för alltid?
2. Är det 100% gratis?
3. Hur lång tid tar det innan de tar bort mig?
4. (dum fråga) Eftersom jag inte tagit bort mig från hitta.se, ratsit etc. , kommer det inte detta se skumt ut för arbetsgivaren ty nu blir jag utan någon information om mig när det kommer till mrkoll?
Citera
2024-09-15, 14:53
Avslutad
Hitta.se's VD Niklas Grawé lipar ut i media om förslaget om att förbjuda söktjänster. Han anser nämligen att det blir svårare att skydda sig mot bedragare. Ja men visst, att alla våra personuppgifter ligger ute på nätet är ju sååååå säkert. Jävla idiot.
Citera
2024-09-15, 14:58
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Så om jag skriver allt om mi i denna sida ( https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/) så kommer mrkoll ta bort mig. Några frågor nu:

1. Måste jag återupprepa detta varje år eller tar man bort mig så gör man det för alltid?
2. Är det 100% gratis?
3. Hur lång tid tar det innan de tar bort mig?
4. (dum fråga) Eftersom jag inte tagit bort mig från hitta.se, ratsit etc. , kommer det inte detta se skumt ut för arbetsgivaren ty nu blir jag utan någon information om mig när det kommer till mrkoll?

1. Om de tar bort pga GDPR så ska du bli permanent raderad från deras databas. Ifall de sen kan hitta ngt juridiskt kreativt sätt att ladda upp dina uppgifter på nytt i framtiden låter jag vara osagt.

2. Om det tas bort pga GDPR har de inte rätt att debitera någonting. Det är din lagstadgade rätt att bli bortplockad på egen begäran.

3. Högst oklart om man utgår från erfarenheterna hittills i tråden. Blir intressant att se vad som händer när merparten av oss nått över 30-dagarsgränsen.

4. För det första kan man fråga sig varför din arbetsgivare skulle sitta och kartlägga sina egna anställda med hjälp av öppna personuppgiftstjänster. För det andra lär det ligga något mer bakom, om nämnda uppgiftslucka skulle generera misstänksamhet mot den egna personalen. För egen del skulle jag bli mer oroad av vad jag har för arbetsgivare om denne sysselsatte sig med ovan. Skulle inte minst undra om denne inte har viktigare saker att göra på dagarna.

För egen del tycker jag det är superenkelt att motivera varför man inte vill synas på detta sätt: jag vill inte att bedragare ska ha enkel tillgång till mina personuppgifter inklusive fullständigt personnummer. Det räcker liksom.
Citera
2024-09-15, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
1. Om de tar bort pga GDPR så ska du bli permanent raderad från deras databas. Ifall de sen kan hitta ngt juridiskt kreativt sätt att ladda upp dina uppgifter på nytt i framtiden låter jag vara osagt.

2. Om det tas bort pga GDPR har de inte rätt att debitera någonting. Det är din lagstadgade rätt att bli bortplockad på egen begäran.

3. Högst oklart om man utgår från erfarenheterna hittills i tråden. Blir intressant att se vad som händer när merparten av oss nått över 30-dagarsgränsen.

4. För det första kan man fråga sig varför din arbetsgivare skulle sitta och kartlägga sina egna anställda med hjälp av öppna personuppgiftstjänster. För det andra lär det ligga något mer bakom, om nämnda uppgiftslucka skulle generera misstänksamhet mot den egna personalen. För egen del skulle jag bli mer oroad av vad jag har för arbetsgivare om denne sysselsatte sig med ovan. Skulle inte minst undra om denne inte har viktigare saker att göra på dagarna.

För egen del tycker jag det är superenkelt att motivera varför man inte vill synas på detta sätt: jag vill inte att bedragare ska ha enkel tillgång till mina personuppgifter inklusive fullständigt personnummer. Det räcker liksom.

Tack för svar
Citera
2024-09-15, 16:00
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970

Heter du Svensson som ditt användarnamn (såvida du inte har ett väldigt ovanligt förnamn) så lär det nog inte vara några problem. Du lär ju vara svår att pricka korrekt även när du finns på dessa upplysningssidor.

Frågan lär vara mer aktuell om man har ett väldigt ovanligt namn som sticker ut och i normalfallet syns på första sökträffen. Då kan det väl tyckas vara lite misstänksamt kanske att man inte alls finns på någon av dessa sidor. Söker man jobb får man nog ange i CV:t eller ens personliga brev att man är beredd att visa kopia på utdrag från belastningsregistret på begäran för att man inte har något att dölja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in