Citat:
Ursprungligen postat av
svensson1970
Så om jag skriver allt om mi i denna sida (
https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/) så kommer mrkoll ta bort mig. Några frågor nu:
1. Måste jag återupprepa detta varje år eller tar man bort mig så gör man det för alltid?
2. Är det 100% gratis?
3. Hur lång tid tar det innan de tar bort mig?
4. (dum fråga) Eftersom jag inte tagit bort mig från hitta.se, ratsit etc. , kommer det inte detta se skumt ut för arbetsgivaren ty nu blir jag utan någon information om mig när det kommer till mrkoll?
1. Om de tar bort pga GDPR så ska du bli permanent raderad från deras databas. Ifall de sen kan hitta ngt juridiskt kreativt sätt att ladda upp dina uppgifter på nytt i framtiden låter jag vara osagt.
2. Om det tas bort pga GDPR har de inte rätt att debitera någonting. Det är din lagstadgade rätt att bli bortplockad på egen begäran.
3. Högst oklart om man utgår från erfarenheterna hittills i tråden. Blir intressant att se vad som händer när merparten av oss nått över 30-dagarsgränsen.
4. För det första kan man fråga sig varför din arbetsgivare skulle sitta och kartlägga sina egna anställda med hjälp av öppna personuppgiftstjänster. För det andra lär det ligga något mer bakom, om nämnda uppgiftslucka skulle generera misstänksamhet mot den egna personalen. För egen del skulle jag bli mer oroad av vad jag har för arbetsgivare om denne sysselsatte sig med ovan. Skulle inte minst undra om denne inte har viktigare saker att göra på dagarna.
För egen del tycker jag det är superenkelt att motivera varför man inte vill synas på detta sätt: jag vill inte att bedragare ska ha enkel tillgång till mina personuppgifter inklusive fullständigt personnummer. Det räcker liksom.