2024-09-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Knappast för ung. Men har aldrig hört talas om det du skriver om. Men... Mitt före, före dettas namn slutade iaf på Y.

FP
Senast redigerad av Barnabyhimself 2024-09-14 kl. 19:27. Anledning: Fel post.
Citera
2024-09-14, 20:16
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ni har rätt om åldern - tyvärr. Det innebär att han snart är ute igen och jag är övertygad om att vi kommer få se honom i liknande fall igen.

Svårt.
Nu är ungdomsrabatten slopad.
Och med snabb googling så har vi minst två 18-19åringar som dömts till livstidsfängelse nyss. (Han på S.latin-skolan och han som gick in och avrättade en pappa och gick upp till övervåningen och bad mamman vända sig om med barn i sin famn, och sköt henne i huvudet(överlevde)och kulan snuddade?barnet, överlevde.) något sådant .

Tror inte de bedömdes som psykiskt sjuka, som denna.
Och brottet är ju totalt vidrigt och hänsynslöst, ser väldigt planerat ut (sms till andra / kondomer etc) , gömt bevis , inte larmat, grov våldtäkt och utdragen tortyr.
Att M har lidit mycket och under lång tid verkar troligt och har även känt stor dödsångest.
Vilket också bidrar till högt straffvärde. Samt att hon var i ett extremt utsatt läge på endast 38kg och hade en helt omöjlig chans till något försvar mot detta monster.

Jag tror att denne hillbilly får samma straff som pojken i Skellefteå, Som hade haft mängder med anmälningar på sig för gränsöverskridande beteende mot flickor på skolan förut,
situationen runt honom etc.
Skolan gjorde inget vad jag läst, SOC gick inte in som man önskade.
Alltså, - ingen skyddade flickor/barnen omkring honom - trots larm- och tillslut fick han chans begå sina bestialiska lustar när han mötte den 9åriga flickan, på väg hem från skolan.
Det var hårsmån från att hon överlevde. Hon råkade hittas i sista sekund. Grovt misshandlad, med ett skosnöre hårt runt halsen, brutalt våldtagen.
Hon sitter idag i rullstol och behöver hjälp 24/7 pga hjärnskador.

Detta monster var 15år och fick
”Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. ” vilket isf kan innebära mer än 18år - livstid också .
Och han gick nog mest på impuls när tillfället gavs.

Jag kanske är för hoppfull(naiv) om att vi ska bli lika hårda rättsligt, som i Danmark , men det känns som att det börjar dömas hårdare än förut mot dessa brott och ”minderåriga” nu väll? (Obs. Inte enligt mig dock.)
Citera
2024-09-14, 20:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Svårt.
Nu är ungdomsrabatten slopad.
Och med snabb googling så har vi minst två 18-19åringar som dömts till livstidsfängelse nyss. (Han på S.latin-skolan och han som gick in och avrättade en pappa och gick upp till övervåningen och bad mamman vända sig om med barn i sin famn, och sköt henne i huvudet(överlevde)och kulan snuddade?barnet, överlevde.) något sådant .

Tror inte de bedömdes som psykiskt sjuka, som denna.
Och brottet är ju totalt vidrigt och hänsynslöst, ser väldigt planerat ut (sms till andra / kondomer etc) , gömt bevis , inte larmat, grov våldtäkt och utdragen tortyr.
Att M har lidit mycket och under lång tid verkar troligt och har även känt stor dödsångest.
Vilket också bidrar till högt straffvärde. Samt att hon var i ett extremt utsatt läge på endast 38kg och hade en helt omöjlig chans till något försvar mot detta monster.

Jag tror att denne hillbilly får samma straff som pojken i Skellefteå, Som hade haft mängder med anmälningar på sig för gränsöverskridande beteende mot flickor på skolan förut,
situationen runt honom etc.
Skolan gjorde inget vad jag läst, SOC gick inte in som man önskade.
Alltså, - ingen skyddade flickor/barnen omkring honom - trots larm- och tillslut fick han chans begå sina bestialiska lustar när han mötte den 9åriga flickan, på väg hem från skolan.
Det var hårsmån från att hon överlevde. Hon råkade hittas i sista sekund. Grovt misshandlad, med ett skosnöre hårt runt halsen, brutalt våldtagen.
Hon sitter idag i rullstol och behöver hjälp 24/7 pga hjärnskador.

Detta monster var 15år och fick
”Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. ” vilket isf kan innebära mer än 18år - livstid också .
Och han gick nog mest på impuls när tillfället gavs.

Jag kanske är för hoppfull(naiv) om att vi ska bli lika hårda rättsligt, som i Danmark , men det känns som att det börjar dömas hårdare än förut mot dessa brott och ”minderåriga” nu väll? (Obs. Inte enligt mig dock.)
Jag tror inte en femton eller sjuttonåring blir kvar på livstid i RPV. Tvärtom tror jag de kommer att lotsas ut hyfsat fort igen. De är unga och anses behandlingsbara.
Citera
2024-09-14, 20:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Han ringde la ca 3 minuter efter att han fångades på MM´s övervakningskamera. Så själva samtalet borde ha skett ungefär i höjd med Kunskapens Hus (oavsett om han fortsatte springa eller om han gick efter MM´s parkering).

Från skolan till Gulf pratar vi kanske ca 8-10 minuter om man går i lugn takt.

Vid sidan av Gulf finns det några bänkar och bord (och jag har för mig att det även finns på gräsplätten bakom Gulf).

Nu verkar ju inte Tim vara helt i ordning för att utrycka sig milt, men ett sådant här dåd borde ändå påverkat honom. Så jag skulle inte bli förvånad om han satt paralyserad bakom Gulf i drygt 1 timma. Det borde ha florerat en del tankar i skallen...
Det som förvånar mig är när man ser bilder på Tim från övervakningskameran är hans klädsel torsdag den 14 mars och Tim har precis mördat Maja. Det kan inte ha varit så varmt och Tim bär shorts.
Polisen söker senare i en eldningstunna efter resterna av ett par uppeldade shorts.
Tim på bild FUP 129 sidan 6
Tim på bild från kameran utanför Gulf torsdag 14 mars och han bär shorts. Hur varmt var det den dagen?
Är det bara skuggor på benen eller är det smuts?
Tim bär samma skor som vid anhållandet måndag 18 mars. Dom har blodfläckar som genom DNA undersökning kommer från Maja, DNA +4.
Bild Tim i shorts strax efter mordet. https://imgur.com/2eWuvos

Jackan FUP 126 sidan 4
Husrannsakan Tims hem tisdag 19 mars och då hittas jackan som Tim ses bära på fotona utanför Gulf när han väntar på att mamman ska hämta honom. Jackan är smutsig, man ser tydliga fläckar på framsidan.
Jackan låg på golvet i Tims rum nedanför en vit bokhylla. Jacka har 2 blodfläckar, en på armen och en på framsidan av axeln markerade, men finns även blod på insidan kragen. Blodet kommer från Maja, DNA +4.
Bild. Tims smutsiga jacka som han bar på fotot från Gulf. https://imgur.com/gTiDo6C

FUP 123 sidan 48
Tims hoodie tagen från tvättkorgen vid husrannsakan med blodfläckar som kom från Maja. DNA +4
Bild Tims hoodie https://imgur.com/LQ4IWXz

Hjärta och meddelande FUP 127 sidan 3 hjärta och sidan 4 meddelande.
Tim skriver ett meddelande under bevakat besök till sin syster. Han ska mörda granen, felstavat ska vara grannen.
Men var kommer hjärtat ifrån som har han skrivit på baksidan av? Verkar vara alldeles för bra gjort för att ha gjorts av Tim.
Bild hjärtat och texten. https://imgur.com/Xhe7yOu
Felskrivning på fotot. Meddelande till systern ska det vara.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-14 kl. 20:43.
Citera
2024-09-14, 20:33
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
GM heter Royne
Fadern heter Royne
Farfar heter Roy Jonny

En riktig Y-familj.

Ja , jisses ! Tänkte samma .
Nästan parodiskt när man vet om resten av deras socioekonomiska förhållanden också!
Stör mig lite onödigt på att farfar Roy-Jonny inte döpte sonen till Ronny-Jonny.
P.s
Det saknas dock schäfrar 😉
Citera
2024-09-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Förklaring: förr i tiden (från 1945-1965 ca) så döptes många white trash sina barn till vad de tyckte var coola engelsklingande namn, det var mer ett uttryck för en växande dyrkan av USA-kultur, eller tolkningen av dem. Det konstaterades i flertalet undersökningar att fler Conny, Sonny, Ronny och Benny växte upp som kriminella, eftersom de kom från sämre socioekonomiska sammanhang och familjer där utbildning värderades lågt. Därför begick de såklart fler brott, hamnade oftare i missbruk, dog yngre och mer våldsamt, t.ex. i bilolyckor med omständigheter, av missbruk, dråp och mord.

Samma tendens som vi nu ser med namn som Kevin, Liam, Leon, Cassandra, Nicole osv. Dvs. namn som föräldrarna tar från amerikanska eller brittiska kändisar eller rollfigurer och som sen tar fart i WT-kretsarna. Tjejnamnen låter som strippor, killnamnen som "tuffa" killar i en film.

Ursäkta OT

Bra analys och förklaring varför vissa namn blev överrepresenterade. Det visar också på ett annat faktum, allt börjar med föräldrarna.
Citera
2024-09-14, 20:39
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Jag tror inte en femton eller sjuttonåring blir kvar på livstid i RPV. Tvärtom tror jag de kommer att lotsas ut hyfsat fort igen. De är unga och anses behandlingsbara.

Jag vill inte tro att det är så lätt. Ush.
Jag måste lägga tid på att forska mer i statistik över,- och hur dessa straff ter sig vidare under rättspsykiatrisk vård.
Jag är för dåligt insatt i de FAKTISKA påföljderna inser jag. Missar det finstilta.
Citera
2024-09-14, 21:33
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det som förvånar mig är när man ser bilder på Tim från övervakningskameran är hans klädsel torsdag den 14 mars och Tim har precis mördat Maja. Det kan inte ha varit så varmt och Tim bär shorts.
Polisen söker senare i en eldningstunna efter resterna av ett par uppeldade shorts.
Tim på bild från kameran utanför Gulf torsdag 14 mars och han bär shorts. Hur varmt var det den dagen?
Tim bär samma skor som vid anhållandet måndag 18 mars. Dom har blodfläckar som genom DNA undersökning kommer från Maja, DNA +4.

Jackan FUP 126 sidan 4
Husrannsakan Tims hem tisdag 19 mars och då hittas jackan som Tim ses bära på fotona utanför Gulf när han väntar på att mamman ska hämta honom. Jackan är smutsig, man ser tydliga fläckar på framsidan.
Jackan låg på golvet i Tims rum nedanför en vit bokhylla. Jacka har 2 blodfläckar, en på armen och en på framsidan av axeln markerade, men finns även blod på insidan kragen. Blodet kommer från Maja, DNA +4.
Bild. Tims smutsiga jacka som han bar på fotot från Gulf. https://imgur.com/gTiDo6C

FUP 123 sidan 48
Tims hoodie tagen från tvättkorgen vid husrannsakan med blodfläckar som kom från Maja. DNA +4

Tim skriver ett meddelande under bevakat besök till sin syster. Han ska mörda granen, felstavat ska vara grannen.
Men var kommer hjärtat ifrån som har han skrivit på baksidan av? Verkar vara alldeles för bra gjort för att ha gjorts av Tim.
Det är jobbigt att titta på bilder från brottet.

Jag har själv gått på Kunskapens Hus.
Jag känner personer som går på skolan idag.
Jag känner personal som jobbar på skolan idag.
Jag var på ett studentfirande i somras då en släkting tog studenten.

Och en annan sak som har satt sig hos mig.
Jag var och handlade och slängde kartong söndagen då Maja fortfarande låg vid standkanten avliden.
Ca 200 meter från där jag slängde kartong låg hon helt ensam...
Det blir en konstig och jobbig känsla av allt ihop.

- Det känns så fruktansvärt ovärdigt att hon låg där helt ensam i 4 dygn. -
Citera
2024-09-14, 21:41
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Bra analys och förklaring varför vissa namn blev överrepresenterade. Det visar också på ett annat faktum, allt börjar med föräldrarna.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Egentligen kan vi väll bara översätta Y = ADHD +
Lika med -> Ofta obehandlade trauman som förs vidare i generationer, isolerade familjer pga ”normbrytande” beteenden, depressioner , Sämre impulskontroll, känslostörda, ångestproblematik , eventuell aggressionsproblematik, koncentrationssvårigheter som leder till aldrig avslutade projekt (det som inte är”kul”) typ, STÄDNING . .

ADHD kommer sällan ensam- utan Autism.
Autism är självklart ett spektra.
Och där har vi ofta behov av stöd för att lära sig att mentalisera och generalisera (något ”normala” gör per automatik.
Men som flera NPF måste få/ och bör få hjälp och stöd med - för att kunna fungera i relationer till andra.

Ett exempel är pappans normbrytande ”okänslighet” och flera oförmågor som blir tydliga när vi läser om honom - skilja på rätt och fel agerande / känslor inom och utom familjen.

Sex är ju också ofta en källa för missbruk där dopamin-rus, serotonin och bekräftelsen av motparten(oavsett normala-pervositeta attributer) spänningen(extrem-sport) när han är ute, kåt, på (förmodade) kända parkeringar för ”body-contact”- personer att möta med sina plakat i bilen . Destruktivitet - ångest- lindring- ångest - depression- lindring med missbruk - repeat

Har en trauma- skadad familj fört över trauman i generationer - har ofta gränser överskridits så pass mycket att de inte längre förstår vad som är rätt och fel/ och agerar inte rätt på händelser .

Och är det så att det finns obehandlad ADHD/ autism i botten (99.9%troligt )
Så är dessa MEST sårbara för alla samsjukdomar som tillexempel; dyslexi, Språkstörning, ocd, ätstörningsproblematik, ångestproblematik, dyskalki, schizofreni, Bipoläritet/ Borderline.

En dopamin-junkie + sämre konsekvenstänk/ sämre impulsköp= leder till missbruk av sex / alkohol/ droger/ spel.

Relationstrauman och dess konsekvenser är ett eget kapitel.
Tex Sämre språkförmåga+ obehandlad känslostörning (omogna känslor) + aggressionsproblem+ sämre impulskontroll + obehandlade anknytningtrauman + missbruksproblem
= inte helt oväntat en våldsam partner .

Obehandlade Trauman som förs vidare i generationer.. där några av dem även har låg begåvning, och inte blir uppfångade av skola/ samhäll med rätt stöd , eller övriga instanser i samhället, leder till och ÄR MED PÅ att skapa en brutal misär och oreda.
En fara för inbördes och utomstående - visar detta fall tydligt .

Så, ja. Det är omöjligt att ens FÖRSÖKA tyda vart hönan och ägget är i denna soppa .
Citera
2024-09-14, 21:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Jackan FUP 126 sidan 4

FUP 123 sidan 48

Hjärtat är intressant, det är ju inte tryckt i färg utan jag uppfattar det som att den röda färgen är från en penna och har gått igenom pappret. Spontant håller jag med om att den sortens koncentrerat arbete inte verkar stämma med Tim. Eller finns det den sortens sysselsättning för en så ung häktad person och han har gjort det till sin syster? Hade varit ett intressant bidrag till förståelsen för hans personlighet i så fall. En gissning är att systern kan ha gjort det och hade det med sig till Tim.
Citera
2024-09-14, 21:51
Medlem
Om man ser till risken att GM skadar fler människor så är den väldigt stor. Först och främst då för att han är ung och har många år framför sig att göra dumma saker.

Sedan att han är för ung för att få ett ordentligt straff eller en långvarig vård. I Sverige vill man ha ut de kriminella så fort som möjligt från fängelser eller vårdinstitut så det är osannolikt att någon lyckad behandling ges som gör att GM kommer att vara ofarlig i framtiden.

Det bästa vore nog om han blir dömd för vara psykiskt sjuk och hamnar i någon vårdinstitution, då finns det väl åtminstone någon läkare som kommer att bli personligt ansvarig ifall han släpps ut igen i samhället?
Citera
2024-09-14, 22:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tim är en person med en intellektuell funktionsnedsättning och troligen något mer– det går inte att behandla bort. Hans störning är medfödd och hans hjärna kan inte repareras.
Hamnar han på rättspsyk så lär han slussas ut senare till ett boende då han inte klarar sig själv och han är farlig.
Egentligen borde han hamna på ett speciellt boende direkt och bo där resten av livet under bevakning.
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Jag vill inte tro att det är så lätt. Ush.
Jag måste lägga tid på att forska mer i statistik över,- och hur dessa straff ter sig vidare under rättspsykiatrisk vård.
Jag är för dåligt insatt i de FAKTISKA påföljderna inser jag. Missar det finstilta.
Nej det är inte så lätt och vi har många som Tim som är dömda till rättspsyk.
Det ska ju vara så fina ord numera men dom är utvecklingsstörda.
Sofie hamnade först på rättspsyk men sedan på ett speciellt boende.

Funktionshindrade ”Sofie”, 26, dömdes som psyksjuk
Publicerad 26 apr 2021
https://www.expressen.se/kvallsposten/utvecklingsstorda-sofie-26-domdes-som-psyksjuk/

Mer om detta finns i programmet "Dömd utan att förstå"
https://sverigesradio.se/avsnitt/domd-utan-att-forsta-del-1-rattegangarna-kaliber-granskar-brott-och-intellektuell-funktionsnedsattni ng

Bara titta på Tims lapp som han skrev till systern. Han vill döda grannen när han blir fri och sedan åka till polisen.
Så skriver ingen människa som har en normal intelligens.
Tim har precis mördat Maja och vill mörda igen och tror att det bara är att åka till polisen sen.
Han förstår ju inte vad det innebär att mörda och vad det leder till.

En sak är jag helt övertygad om. Tim ska aldrig mer ut i frihet. Om det tar vägen om rättspsyk innan ett boende då får det bli så. Jag är nöjd så länge han är inlåst och inte kan skada andra.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-14 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in