2024-09-14, 17:06
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Angående missbruket kan man ju införa att en användare stängs av från möjligheten att rapportera om upprepat missbruk fortgår. Längre och längre tid som med avstängningar i övrigt.

Ett inlägg kan bryta mot flera regler.
Att mer än en användare anser att ett inlägg bryter mot reglerna är fördelaktigt för oss att känna till.
Jag anser därför inte att det bör framgå ifall inlägget redan är rapporterat. Detta är något som tidigare missbrukades.

Däremot så bör det framgå tydligt för den som rapporterat inlägget att vi mottagit denna RP.

admin
Citera
2024-09-14, 17:08
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det var värst vilken lång tid det tar att åtgärda den trasiga rapporterings-funktionen? Är felet verkligen så svåråtgärdat, eller fnular man på att förfina eller utveckla/inveckla funktionen, därav att det dröjer?

RP-funktionen fungerar redan.
Det framgår också när man gjort en RP att vi mottagit denna.
Vi tittar nu på hur det senare kan redovisas tydligare.

admin
Citera
2024-09-14, 17:12
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi tittar nu på hur det senare kan redovisas tydligare.

admin

Aha, tack för info. Fast står det även för vad (och om) inlägget tidigare rapporterats? Känns ju överflödigt att 178 stycken ska rapportera ett och samma inlägg för "trams" exempelvis. Det räcker ju med att en användare gjort det, tycker jag.
Citera
2024-09-14, 19:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nej, någon sådan info syns inte än. Jag rapporterade nyss en trådstart ( (FB) Spya på Pizza till lunch - harmlöst skoj för arbetskollegor i veckan) och det syns inte.
Citera
2024-09-14, 19:33
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, någon sådan info syns inte än. Jag rapporterade nyss en trådstart ( (FB) Spya på Pizza till lunch - harmlöst skoj för arbetskollegor i veckan) och det syns inte.

För mig syns det. Rapporterade ett inlägg nyss.
Citera
2024-09-14, 21:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ett inlägg kan bryta mot flera regler.
Att mer än en användare anser att ett inlägg bryter mot reglerna är fördelaktigt för oss att känna till.
Jag anser därför inte att det bör framgå ifall inlägget redan är rapporterat. Detta är något som tidigare missbrukades.

Däremot så bör det framgå tydligt för den som rapporterat inlägget att vi mottagit denna RP.

admin

Jag tror jag förstå hur missbruket uppstår, och jag insåg det nu när man inte kan se vad som är rapportertat.

Kanske kan det vara så att bara den som rapporterat ett inlägg, ser att inlägget redan är rapporterat när man klickar på rapportera. Dvs man ser bara sina egna rapporterade inlägg. Inte andras. Det borde vara en hyfsat enkel grej att lägga till i dagens rapportsystem.

Jag tycker fortfarande att man bör kunna se sina egna inlägg som blivit rapporterade, och till och med att man kan få in blänkare om det. Men det är ju då med risken att rapportmissbruket blir än värre.
Frågan är dock om det är rätt väg att gå att stävja rapportmissbruk, att ta bort information från användaren. Det går lite tvärs emot tanken med Flashback, tänker jag. Missbruk bör hanteras genom att begränsa missbrukaren, inte omgivningen.
Senast redigerad av flashmaner 2024-09-14 kl. 21:28.
Citera
2024-09-14, 21:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
För mig syns det. Rapporterade ett inlägg nyss.

Då funkar det olika för olika användare, för jag såg det inte när jag rapporterade ett inlägg nu precis och jag ser inte heller att inlägget Trolltestet länkat är rapporterat.
Citera
2024-09-14, 21:43
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Då funkar det olika för olika användare, för jag såg det inte när jag rapporterade ett inlägg nu precis och jag ser inte heller att inlägget Trolltestet länkat är rapporterat.

Efter att jag rapporterat inlägget fick jag upp ett tack-meddelande (det gamla vanliga alltså). Dock syns inte om någon annan rapporterat inlägget eller för vilken regel. Men det verkar heller inte vara tanken att man ska se längre, om jag läst rätt.
Citera
2024-09-14, 23:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Efter att jag rapporterat inlägget fick jag upp ett tack-meddelande (det gamla vanliga alltså). Dock syns inte om någon annan rapporterat inlägget eller för vilken regel. Men det verkar heller inte vara tanken att man ska se längre, om jag läst rätt.

Ah, ok, det blixtrar förbi någon text där ja, samma som väl alltid blixtrat förbi. Den lägger man ju inte märke till. Kan vi notera

Men då förstår jag vad du, och antagligen admin, menar.

Då är det så här det är tänkt att vara framöver, om jag förstår rätt. En klar försämring för användarna IMO. Återstår att se om det resulterar i mindre eller mer arbete för modsen.
Citera
2024-09-15, 07:46
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ah, ok, det blixtrar förbi någon text där ja, samma som väl alltid blixtrat förbi. Den lägger man ju inte märke till. Kan vi notera

Men då förstår jag vad du, och antagligen admin, menar.

Då är det så här det är tänkt att vara framöver, om jag förstår rätt. En klar försämring för användarna IMO. Återstår att se om det resulterar i mindre eller mer arbete för modsen.

Ha ha, alldeles riktigt. Inte heller jag noterade den tidigare skall erkännas.

Ja, detta kanske är det "nya"? Till viss del kan jag tycka det är en förbättring. Man ser inte om om inlägget redan är rapporterat och för vad, det gör ju att (sannolikt) fler personer rapporterar ett specifikt inlägg? Då somliga inlägg kanske är svåra för modsen att besluta om att tilldela varningar för, kan ju antalet rapporteringar av ett unikt inlägg vara en fingervisning? Detta skulle ju i förlängningen kunna ge rättvisare varningar kanske? Men jag kan ha fel, tänker bara högt.
Citera
2024-09-15, 08:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ha ha, alldeles riktigt. Inte heller jag noterade den tidigare skall erkännas.

Ja, detta kanske är det "nya"? Till viss del kan jag tycka det är en förbättring. Man ser inte om om inlägget redan är rapporterat och för vad, det gör ju att (sannolikt) fler personer rapporterar ett specifikt inlägg? Då somliga inlägg kanske är svåra för modsen att besluta om att tilldela varningar för, kan ju antalet rapporteringar av ett unikt inlägg vara en fingervisning? Detta skulle ju i förlängningen kunna ge rättvisare varningar kanske? Men jag kan ha fel, tänker bara högt.

Tacktexten är inget nytt, den har funnits hela tiden.
Citera
2024-09-15, 08:09
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tacktexten är inget nytt, den har funnits hela tiden.

Ja, har sett att det "swishat" förbi en ruta (eller att man snabbt klickat bort den), har dock inte noterat vad det stått i den förens nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in