2024-09-14, 17:24
  #461533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Uppenbarligen har man resurser och bygger vidare på det. Det är bara att erkänna att NATO inte har resurser militärt att ta hand om till ytan världens största land. NATO måste vänta många år för att rusta och kostnaden kommer att bli enorm och risken att både EU och NATO rasar ihop är stor eftersom vi vill behålla vår välfärd istället. Ryssland har med andra ord ingen brådska, inte Kina heller. Det är för dessa två bara att vänta ut vansinnet vi håller på med här i väst. Det är tragiskt att många i väst inte kan anpassa sig till en förändrad värld och sen bara bedriva fredlig handel.

När förklarade Ryssland krig mot väst? Det är ju väst som eskalerar i Ukraina mot Ryssland. Ett Ukraina som inte ens är medlemmar i NATO fast kan göra vad dom vill för dom är backade av NATO. De små soldaterna i NATO vill ha krig mot Ryssland så det är dags att politikerna tar dom i örat (eller var det tvärt om). Ryssland varnar att konsekvenser kommer på olika sätt, inte bara militärt. Ett är att avbryta oljeleveranser och uran till USA. Den olja som USA själva producerar duger inte till olika produkter och vad det gäller storskalig anrikning av uran är Ryssland störst. Sen har Iran redan fått S-400 system av Ryssland så brist verkar det inte vara på luftförsvarssytem. Trist om fler länder får tillgång till avancerade missiler och luftförsvarssytem som fullständigt kastrerar hela den amerikanska hangarfartygsflottan.

Nu glömmer du den ryska befolkningen igen.
Eller menar du att ingen har problem med en styrränta på 19%? Och sanktionerna som även ryska politiker har erkänt skadat ekonomin och inneburit nödvändiga investeringar för att ersätter förluster pga sanktioner? Tex om en västerländsk maskin går sönder och inte kan repareras pga sanktioner måste den ersättas av en ny kinesisk likvärdig maskin. Högre kostnad till samma utfall produktionsmässigt. Skall man göra så inom varje industri de kommande åren?
Du verkar ta väldigt lite hänsyn till den ryska befolkningen och dess framtid för att vara pro-ryss...
Citera
2024-09-14, 17:30
  #461534
Medlem
Vissa frågar om syftet med kursk.. ja tydligen hade de nu ett förhandlingskort för fångutväxling..
Citera
2024-09-14, 17:33
  #461535
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu glömmer du den ryska befolkningen igen.
Eller menar du att ingen har problem med en styrränta på 19%? Och sanktionerna som även ryska politiker har erkänt skadat ekonomin och inneburit nödvändiga investeringar för att ersätter förluster pga sanktioner? Tex om en västerländsk maskin går sönder och inte kan repareras pga sanktioner måste den ersättas av en ny kinesisk likvärdig maskin. Högre kostnad till samma utfall produktionsmässigt. Skall man göra så inom varje industri de kommande åren?
Du verkar ta väldigt lite hänsyn till den ryska befolkningen och dess framtid för att vara pro-ryss...
Om man är proryss ska man inrikta sig på eliminering av orsaken - Putin.
Så slipper dom offra soldater i ett meningslöst krig.
Citera
2024-09-14, 17:37
  #461536
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Ryssland har i Ukraina brukat folkrätt och på Krim, i Lugansk och Doneskt var det folkomröstningar om tillhöriget. Sen tillkom två nya regioner senare och fler kan komma.
Jaha-ja, men folkrätten säger ju att det endast är den enskilde nationen som kan utlysa folkomröstning- och vid sådant förfarande skall hela landet vara delaktiga- från väst till öst. Jag anar att det är en fuskfolkomröstning som förevarit, att presidenten alls inte hade utlyst någon folkomröstning. Sverige kan inte folkomrösta om Åland, Turkiet kan inte folkomrösta om Rhodos, Frankrike kan inte folkomrösta om Ibiza. Sådan är folkrätten.
Citera
2024-09-14, 17:44
  #461537
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu glömmer du den ryska befolkningen igen.
Eller menar du att ingen har problem med en styrränta på 19%? Och sanktionerna som även ryska politiker har erkänt skadat ekonomin och inneburit nödvändiga investeringar för att ersätter förluster pga sanktioner? Tex om en västerländsk maskin går sönder och inte kan repareras pga sanktioner måste den ersättas av en ny kinesisk likvärdig maskin. Högre kostnad till samma utfall produktionsmässigt. Skall man göra så inom varje industri de kommande åren?
Du verkar ta väldigt lite hänsyn till den ryska befolkningen och dess framtid för att vara pro-ryss...
Ta reda på vad styrränta används till och förstå då vad Ryssland håller på med. Kan du inte söka så hoppa in i ekonomidelen här på flasback.

Självklart skadar sanktioner ett land, även Ryssland. Nu har ju Ryssland andra köpare i öster så omställningen går smidigt. Det är värre hur sanktionerna skadat EU men det verkar ni inte greppa.

Du verkar tro att allt köptes från väst och att Ryssland inte kan tillverka maskiner själva. Det kan man och är en av anledningarna till inflation och Ryssland går på högtryck därav styrräntan. Vad man inte kan massproducera själva köper man från Kina. Det kan vara tvättmaskiner, bilar, vissa maskiner, elektronik, halvledare och liknade samt att kineserna även kan producera reservdelar. Vad innebär detta för EU som inte längre får köpa och sälja till Ryssland? Du anser att vi går helt skadefria? Se senast här VW och i förlägningen Northvolt.

Det är du och andra som inte tar hänsyn till befolkingarna i EU, som kör över oss och ser till att vår välfärd dras ner.

Sen er hänsyn till Ukraina stinker. Minst en miljon döda och skadade, förlorade regioner varje år som detta fortsätter, en förstörd ekonomi och allt enbart för att ni hatar ryssen. Ni offrar alltså ett annat slaviskt folk och ler bara åt det.
Citera
2024-09-14, 17:48
  #461538
Avstängd
Alsenos avatar
Putin är så jäkla rädd just nu. Europas fattigaste land går starkt.
Citera
2024-09-14, 17:48
  #461539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ta reda på vad styrränta används till och förstå då vad Ryssland håller på med. Kan du inte söka så hoppa in i ekonomidelen här på flasback.

Självklart skadar sanktioner ett land, även Ryssland. Nu har ju Ryssland andra köpare i öster så omställningen går smidigt. Det är värre hur sanktionerna skadat EU men det verkar ni inte greppa.

Du verkar tro att allt köptes från väst och att Ryssland inte kan tillverka maskiner själva. Det kan man och är en av anledningarna till inflation och Ryssland går på högtryck därav styrräntan. Vad man inte kan massproducera själva köper man från Kina. Det kan vara tvättmaskiner, bilar, vissa maskiner, elektronik, halvledare och liknade samt att kineserna även kan producera reservdelar. Vad innebär detta för EU som inte längre får köpa och sälja till Ryssland? Du anser att vi går helt skadefria? Se senast här VW och i förlägningen Northvolt.

Det är du och andra som inte tar hänsyn till befolkingarna i EU, som kör över oss och ser till att vår välfärd dras ner.

Sen er hänsyn till Ukraina stinker. Minst en miljon döda och skadade, förlorade regioner varje år som detta fortsätter, en förstörd ekonomi och allt enbart för att ni hatar ryssen. Ni offrar alltså ett annat slaviskt folk och ler bara åt det.

Du VET att kineser och Indier knappt handlar med Rubel längre. Konsekvenserna av det, tror du det är bra eller dåligt för Ryssland? Har vi i Europa drabbats av sämre levnadskvalitet än ryssarna?
Citera
2024-09-14, 17:49
  #461540
Medlem
Stoltenberg om Natos ständiga feghet, och priset för detta.

https://marcusoscarsson.se/stoltenberg-sjalvkritisk-nato-borde-ha-lyssnat-pa-ukraina/
Kriget i Ukraina är en katastrof som hade gått att undvika – och Jens Stoltenberg vet nu vad Nato hade behövt göra, säger han i en intervju med Frankfurter Allgemeine.

Ukraina vädjade om hjälp redan innan Rysslands fullskaliga invasion av landet inleddes 2022, påpekar Stoltenberg i intervjun, enligt Politico.

Men Nato visade en motvilja att skicka vapen när Ukraina bad om det. Skälet var att Nato fruktade att vapenleveranser till Ukraina skulle leda till ökade spänningar och eskalering.

Men med facit i hand borde Nato ha rustat upp Ukraina redan före 2022, menar Stoltenberg.

– Nu tillhandahåller vi militär utrustning för kriget. Då kunde vi ha tillhandahållit militär utrustning för att förhindra kriget, säger Jens Stoltenberg till Frankfurter Allgemeine, enligt Politico.
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2024-09-14 kl. 17:55.
Citera
2024-09-14, 17:52
  #461541
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jaha-ja, men folkrätten säger ju att det endast är den enskilde nationen som kan utlysa folkomröstning- och vid sådant förfarande skall hela landet vara delaktiga- från väst till öst. Jag anar att det är en fuskfolkomröstning som förevarit, att presidenten alls inte hade utlyst någon folkomröstning. Sverige kan inte folkomrösta om Åland, Turkiet kan inte folkomrösta om Rhodos, Frankrike kan inte folkomrösta om Ibiza. Sådan är folkrätten.
En minoritet som anser sig vara illa behandlade av sin regering (språklagar, handelshinder, kultur) har enligt folkrätten rätt att bryta sig ur. På Krim skedde det med en fredlig folkomröstning, dom var ju reda autonoma. I Donbas blev det inbördeskrig och senare förhandlingar och avtal som inte hedrades av Kiev. Nästa steg är ju att en annan större makt går in och ställer allt till rätta, här Ryssland. Sådan är folkrätten.
Citera
2024-09-14, 18:02
  #461542
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de utplånar hela den manliga befolkningen i "Folkrepublikerna" Donetsk och Luhansk. De kommer aldrig bli sig lika igen. Avfolkningsbygder med en del inflyttade ryssar på alla samhällsfunktioner. Tar Ukraina tillbaka det kommer många Putin-sympatisörer fly till Ryssland och det blir ukrainskt men fortfarande en avfolkningsbygd.
Precis, därför tror jag egentligen Ukraina skiter i området på kort sikt, det är bara till besvär om inte det blir et ordentligt fredsavtal som håller ryssen undan för gott. Blir det inget avtal dock betyder inte det att freden i dessa områden är vunnen för Ryssland.
Citera
2024-09-14, 18:02
  #461543
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En minoritet som anser sig vara illa behandlade av sin regering (språklagar, handelshinder, kultur) har enligt folkrätten rätt att bryta sig ur. På Krim skedde det med en fredlig folkomröstning, dom var ju reda autonoma. I Donbas blev det inbördeskrig och senare förhandlingar och avtal som inte hedrades av Kiev. Nästa steg är ju att en annan större makt går in och ställer allt till rätta, här Ryssland. Sådan är folkrätten.
Nej. Du har fel och hittar på. En region kan hålla en omröstning (inte folkomröstning) och därefter lämna in sitt (sina) resultat som en petition till parlament/statsmakt. Därefter kan parlament ge bifall- eller avslag till denna framställan. Om region framhärdar blir de separatister (utbrytare) och skall med folkrättens välsignelse bekämpas. FN, kan lägga resolution om stoppande av stridshandlingar och ge annan- eller andra, nationer i uppdrag om fredsbevarande insatser. FN, Inte Ryssland.
__________________
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-09-14 kl. 18:06.
Citera
2024-09-14, 18:03
  #461544
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En minoritet som anser sig vara illa behandlade av sin regering (språklagar, handelshinder, kultur) har enligt folkrätten rätt att bryta sig ur. På Krim skedde det med en fredlig folkomröstning, dom var ju reda autonoma. I Donbas blev det inbördeskrig och senare förhandlingar och avtal som inte hedrades av Kiev. Nästa steg är ju att en annan större makt går in och ställer allt till rätta, här Ryssland. Sådan är folkrätten.

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in