2024-09-14, 09:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Det kan också nämnas här att journalister har varit i kontakt med mig med retoriska och insinuanta frågor med det uppenbara syftet att skita ner Flashback ännu mer. Naturligtvis kommer jag inte att ge dem något svar. Det handlar bara om att de vill fiska efter mer skit.

Men hjälp! Hur fick de tag i ditt riktiga namn?
Citera
2024-09-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
En liten newsflash för alla som trodde att man får skriva vad man vill på Flashback.
Jan Axelsson uttalar sig för SvD:
”Av de 8,5 miljoner inlägg som postades på forumet 2022-2023 raderades cirka 750 000 inlägg. Det ger ett genomsnitt på cirka nio procent, och betyder att det raderades över 1000 inlägg per dygn”

"Vår ambition är att skyndsamt radera inlägg som är olämpliga, oavsett graden av olämplighet”

"...kräver att vi raderar de som bryter mot vissa lagar"

Yttrandefriheten förkämpe?
Den gamla punkaren har blivit fromt som en lammunge.

Värt att nämna är att i samma artikel hyllar yttrandefrihetsmotståndaren och juridikprofessorn Mårten Schultz åtalet.

Citat:
Mårten Schultz välkomnar åtalet mot Axelsson.

– Det är uppenbart att användare på Flashback begår mycket brott. Det förtalas, hetsas mot folkgrupp och en del kan nog betraktas som hot. Därför tycker jag det är spännande att se vad Jan Axelssons ansvar är här, säger han.

– Det skulle behövas vägledning från Högsta domstolen, och jag tycker det här fallet har lite HD-potential.
https://www.svd.se/a/dRLOqX/flashback-atalet-kan-fa-stora-foljder

Schultz är som bekant bland annat stor fan av den s.k. Näthatsgranskaren och uttrycker ofta i sina artiklar i SvD oro för att folk får säga vad de tycker. Han är vad jag förstår vänsterlutande. Han vill väl ha en stor stark stat med lydiga människor kan man tänka.
Citera
2024-09-14, 09:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Troligen gått in i Flashback och frågat den vägen.
Citera
2024-09-14, 09:26
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Värt att nämna är att i samma artikel hyllar yttrandefrihetsmotståndaren och juridikprofessorn Mårten Schultz åtalet.

https://www.svd.se/a/dRLOqX/flashback-atalet-kan-fa-stora-foljder

Schultz är som bekant bland annat stor fan av den s.k. Näthatsgranskaren och uttrycker ofta i sina artiklar i SvD oro för att folk får säga vad de tycker. Han är vad jag förstår vänsterlutande. Han vill väl ha en stor stark stat med lydiga människor kan man tänka.
Då innehåller artikeln två personer som arbetar med att begränsa yttrandefriheten genom att upprätthålla lagen.
Lika barn leka bäst?
Citera
2024-09-14, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Det kan väl inte vara möjligt att admin. har lämnat ut de uppgifterna?
Citera
2024-09-14, 09:35
Medlem
Imnshos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Citat:
Det kan väl inte vara möjligt att admin. har lämnat ut de uppgifterna?
Skickat PM på Flashback. Naturligtvis vet de inte min riktiga identitet.
Citera
2024-09-14, 09:37
Medlem
Det är mycket attacker mot yttrandefriheten just nu. Ove Bring, professor i internationell rätt vill t.ex. skärpa hetslagstiftningen ytterligare. Han riktar främst in sig på koranbränningar:

Citat:
Koranbränningar väcker generellt proteststormar i länder där extremistiska grupper har kapacitet att utföra våldsdåd globalt, över gränser. Sverige har ögonen på sig. Den slutsats som tränger sig på är att rikets säkerhet behöver skyddas genom ny lagstiftning.

En vidgning av brottet ”hets mot folkgrupp” skulle innebära att polisen ges ökade möjligheter att avbryta en pågående brottslig gärning. Det skulle också innebära en viss inskränkning av yttrandefriheten, men en marginell sådan genom att den endast berör den i yttrandefriheten ingående demonstrationsrätten. Religionskritik i andra former skulle fortfarande vara en demokratisk rättighet.

man kan även tänka sig ett medgivande om det naturliga i att visa respekt för andra kulturers djupt kända syn på vad som för dem utgör heliga skrifter. I förhållande till muslimska känslor skulle det inte vara en fråga om politisk eftergiftspolitik utan om kulturell respekt.
https://www.svd.se/a/nyL6Lm/ove-bring-atal-mot-koranbrannare-racker-inte

”Sverige har ögonen på sig…” skriver han. Så när extremistregimer utomlands pekar finger skall vi böja oss? Sorglig utveckling och beklämmande med dessa professorer som inte vill ha yttrandefrihet på riktigt.
Citera
2024-09-14, 09:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad menar du med "spelar roll var han befinner sig"?
Vad betyder befinner sig?
Var han är skriven?
Om han är på semester i Sverige?
Om han är svensk medborgare?
Kan en amerikansk medborgare och ägare av Flashback bli åtalad för HMF om han är på semester i Sölvesborg?
Om en människas kropp rent fysiskt är lokaliserad innanför Sveriges gränser när den människan begår en brottslig handling är svensk lag tillämplig på den personen. Det krävs inte att människan är svensk medborgare. Det krävs inte heller att personen är bosatt här permanent. Om en amerikansk medborgare besöker Sverige tillfälligt som turist och mördar någon under vistelsen, så är svensk domstol behörig att åtala amerikanen för mord.

När det gäller underlåtenhetsbrott blir det lite klurigare. För vanliga brott är det förbjudet att göra vissa saker, medan det för underlåtenhetsbrott är förbjudet att inte göra vissa saker. Var någon befann sig när de utförde en handling är tydligt, men var någon befann sig när de inte utförde en handling är inte fullt så självklart. Därför säger 2 kap. 1 § brottsbalken att brottet anses begånget i Sverige om personen befann sig här när de borde ha handlat.

Enligt 5 § BBS-lagen finns ett krav att radera vissa slags inlägg. Om en människa av kött och blod är att betrakta som ”tillhandahållare” av ett forum som omfattas av den lagen, och den människans kropp rent fysiskt är lokaliserad innanför Sveriges gränser under den tiden när människan borde ha raderat inläggen, då är det möjligt för en svensk domstol att döma personen.

Kom ihåg att det Jan Axelsson anklagas för är att bryta mot BBS-lagen. Han anklagas inte för HMF.
Citera
2024-09-14, 09:46
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det är mycket attacker mot yttrandefriheten just nu. Ove Bring, professor i internationell rätt vill t.ex. skärpa hetslagstiftningen ytterligare. Han riktar främst in sig på koranbränningar:

https://www.svd.se/a/nyL6Lm/ove-bring-atal-mot-koranbrannare-racker-inte

”Sverige har ögonen på sig…” skriver han. Så när extremistregimer utomlands pekar finger skall vi böja oss? Sorglig utveckling och beklämmande med dessa professorer som inte vill ha yttrandefrihet på riktigt.
Ja, SDs riksdagsledamöters ständiga krav på att det ska kriminaliseras att bränna, klippa, skriva fula saker om och kränka tyg och andra material, tillhör väl ett av de mest flagranta exemplen. De är ju trots allt en del av den lagstiftande församlingen.
Citera
2024-09-14, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Skickat PM på Flashback. Naturligtvis vet de inte min riktiga identitet.

Bra! Jag blev riktigt rädd där för ett ögonblick!
Citera
2024-09-14, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Det menar jag inte att kritisera. Men det fanns några inlägg som polisen var löjliga med att inkludera men J.A raderade inläggen ändå. Detta tycker jag är att vika ner sig mot polisen när han borde stå upp mot polisen.

Fast om det leder till att det blir lättare att få till en fällande dom genom att vara motvalls och ”stå upp mot polisen” så bir det ett tomt slag i luften. Det viktiga.är väl att behålla detta välfungerande forum som det är, inte symbolhandlingar som kan hjälpa yttrandefrihetsmotståndare att tysta samtalen?
Citera
2024-09-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ja, SDs riksdagsledamöters ständiga krav på att det ska kriminaliseras att bränna, klippa, skriva fula saker om och kränka tyg och andra material, tillhör väl ett av de mest flagranta exemplen. De är ju trots allt en del av den lagstiftande församlingen.

Nja, det är väl ett av få exempel där just de konservativa står för inskränkningarna. Och töntigt är det. Men merparten av yttrandefrihetsmotståndet kommer helt klart från vänstern. Särskilt när det gäller ämnen som verkligen behöver debatteras (högt eller lågt gör mig detsamma, fri debatt är bäst) och som många vill debattera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in