2024-09-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Det har även jag ifrågasatt! Jag hoppas verkligen att de inte varit där - för hade de varit det och sett misären, så måste det ju vara ett grovt tjänstefel att bara lägga ner ärendet??
Jag är inte helt insatt, men kan det vara så att soc kallat dem till möte på sitt kontor för samtal om anmälan och då lät allt så bra, så de bedömde att de inte behövde gå vidare?? Jag har ingen egen erfarenhet, så jag vet inte om soc rycker ut till hemmet direkt eller i första hand kallar till möte??

Ofta möte på socialkontoret och sen kanske ett hembesök nån vecka längre fram så man hinner gömma saker o städa. Dom går heller oftast inte runt i hela bostaden utan sitter vid köksbordet o frågar olika frågor
Citera
2024-09-13, 15:22
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro det? Tänker du att han gömmer sig där under tiden? Han kan lika gärna varit utom kamerornas synhåll och gjort ollies på sin skateboard...

Det är vanlig fysiska reaktioner.
Adrenalinpåslag tenderar ofta till att man behöver gå på dass, man brukar också bli väldigt muntorr och törstig.

Sen kanske lortgrisen också behövde tvätta av sig.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-13 kl. 15:37.
Citera
2024-09-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Med tanke på att så fort hon hittades mördad så tog dom ju in tim direkt, så någon borde ju ha berättat snabbt vad han sa. Frågan är bara varför det tog 4 dagar att hitta henne...

Vad jag förstår så togs Tim in på förhör bara som vittne samma dag som Maja hittades, men under förhöret blev han misstänkt och utifrån hans berättelse om det "hemliga stället" så kunde polisen hitta Maja. Däremot kan man ju hoppas att det var vänners berättelser om hans agerande som ledde polisen till att ta in just Tim på förhör. För jag tvivlar ju på att de tog in alla klasskompisar på förhör, åtminstone inte så tidigt.
Citera
2024-09-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nja... tror inte det. Såna skyltar gömmer man väl inte under en golvmatta i bilen eller?
Varför åka runt med skyltarna i bilen? Borde inte dom skyltarna ha använts inomhus?
Spelade han i filmerna med okända som han träffade när han körde runt?

Jag tänker att han stod vid bilvägar med olika skyltar, och försökte "ragga". Antingen själv, eller om han försökte lära upp Tim, hur man (med hans synsätt) får brudar. Det verkar ju vara pappans skyltar, men varför visas de i FUP om Tim inte har med dem att göra?

Mina tankebanor kommer väl av att det skrivits i tråden att pappan skryter om egentillverkade porrfilmer. Han har dessutom förgripit sig på dottern, och tränar skjutning med sonen med olagliga vapen osv.

Jag har förvisso svårt att tänka mig att ingen polisanmäler om de ser någon stå vid vägkanten med sån skylt. Men användning kanske inte kom längre än till planering.
Citera
2024-09-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Ofta möte på socialkontoret och sen kanske ett hembesök nån vecka längre fram så man hinner gömma saker o städa. Dom går heller oftast inte runt i hela bostaden utan sitter vid köksbordet o frågar olika frågor

Tack för ditt svar! Jag vet inte om det funkar lika i hela landet eller om det är upp till varje kommun, men det du beskriver låter ju helt galet i sådana här fall! Tyvärr handlar det säkert om en kostnadsfråga - billigare att folk kommer till kontoret än att personalen ska åka ut på hembesök, men F-SEN, tänk vad mycket soc missar på detta?! Hur många barn lider pga det arbetssättet?
BVC gör ofta hembesök ganska direkt efter födsel - och det handlar inte ens om anmälningar - så varför gör inte soc det när de t.o.m. fått en anmälan?? Usch, man blir mörkrädd!

Din kommentar om att hinna gömma och städa undan får mig direkt att tänka på Ättiks-fallet...
Citera
2024-09-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krianna
Jag tänker att han stod vid bilvägar med olika skyltar, och försökte "ragga". Antingen själv, eller om han försökte lära upp Tim, hur man (med hans synsätt) får brudar. Det verkar ju vara pappans skyltar, men varför visas de i FUP om Tim inte har med dem att göra?

Mina tankebanor kommer väl av att det skrivits i tråden att pappan skryter om egentillverkade porrfilmer. Han har dessutom förgripit sig på dottern, och tränar skjutning med sonen med olagliga vapen osv.

Jag har förvisso svårt att tänka mig att ingen polisanmäler om de ser någon stå vid vägkanten med sån skylt. Men användning kanske inte kom längre än till planering.

Min gissning om varför skyltarna visas i FUP är för att detta bl.a. handlar om grov våldtäkt. Man kanske vill påvisa Tims skeva inställning/påverkan till sex?

Tycker jag hängt med i tråden, men har nog missat vilken källa som finns till påståendet att pappan förgripit sig på dottern? Tvivlar inte, men funderar bara vad det kommer ifrån.
Citera
2024-09-13, 15:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullerbyttan
Har läst ikapp nu och är förvånad över hur otroligt störd T måste vara. Han behöver ju psykvård för resten av sitt liv för att hindras från att skada andra!!

Tveklöst. Rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Och så kan han sitta där tills helvetet fryser till is.
Citera
2024-09-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är vanlig fysiska reaktioner.
Adrenalinpåslag tenderar ofta till att man behöver gå på dass, man brukar också bli väldigt muntorrhet och törstig.

Sen kanske lortgrisen också behövde tvätta av sig.

Så kan det ju såklart vara. Det länkades ju till någon artikel där det stod att hans kläder var väldigt blöta. Ändå tar mamma med honom hem till mormor för att äta tårta eftersom hennes granne fyllt år, istället för att se till att grabben är hel och ren innan?! Förstår mig bara inte på denna familj...
Citera
2024-09-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Tveklöst. Rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Och så kan han sitta där tills helvetet fryser till is.

Jag instämmer! Det här är inte bara någon utåtagerande ADHD-pojke som har svårt att kontrollera sitt humör och sina lustar. Lappen om grannen är väl ett bevis på att detta inte är någon olyckshändelse direkt...
Citera
2024-09-13, 15:54
Medlem
Citat:
Min gissning om varför skyltarna visas i FUP är för att detta bl.a. handlar om grov våldtäkt. Man kanske vill påvisa Tims skeva inställning/påverkan till sex?

Tycker jag hängt med i tråden, men har nog missat vilken källa som finns till påståendet att pappan förgripit sig på dottern? Tvivlar inte, men funderar bara vad det kommer ifrån.

Vet inte om det går att länka, men jag provar: https://www.flashback.org/p89441963#p89441963

Där skrev 3ww3 om det, att pappan själv berättat. Och i nåt annat inlägg skrev samma person att det enligt pappan var hennes idé.
Citera
2024-09-13, 16:04
Medlem
Citat:
Så kan det ju såklart vara. Det länkades ju till någon artikel där det stod att hans kläder var väldigt blöta. Ändå tar mamma med honom hem till mormor för att äta tårta eftersom hennes granne fyllt år, istället för att se till att grabben är hel och ren innan?! Förstår mig bara inte på denna familj...

Då gissar jag att han också är riktigt skitigt över hela kroppen om han själv också reagerar på det mtp på hur det i övrigt ser ut i hans rum och toalett.

Ser man på Majas kläder hur skitiga de är får man nog en ganska bra bild även över hur han såg ut efter dådet.

I övrigt borde aldrig föräldrarna fått behålla vårdnaden om sina barn från det att första anmälningen kom till soc om du frågar mig.

Verken den perversa gubben eller underdåniga tantan är något föräldramaterial. Barnen har levt i stor utsatthet hela livet. Förmodligen med både fysiska och psykiska övergrepp.

Detta är inget annat än en grov miss från soc från början till slut.
Citera
2024-09-13, 16:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag kan köpa att polarna trodde det var ett skämt till att börja med, t.o.m. även med kniven - jargongen kan vara ganska rå emellanåt. MEN när hon väl var försvunnen så borde någon ha reagerat direkt och berättat för någon vad han sagt och att han visat kniven!
Särskilt den vän som uppgett att han blev orolig!! Där blir man ju lite rädd att han/hon inte larmat. Men jag antar att detta handlar om klasskompisar i det anpassade gymnasiet, så det är ju lätt för oss "normala" att uttala oss om (Obs! Menar absolut inget nedvärderande, enbart att man måste förstå andra tankesätt).
Det är ju inte riktigt så enkelt. Information gjorde troligen att dom inte oroade sig.

Problem 1: Tim mördade Maja torsdag em den 14 mars så han möter bara vännerna i skolan bara på fredag och sen är det helg. Tim visar ingenting speciellt ovanligt på skolan på fredag.

Problem 2: Familjen gick ut fredag med att Maja kunde finnas hos en ex pojkvän i Norrköping/Östergötland och på lördag ny efterlysning om att Maja kan finnas i Stockholm.

Problem 3: Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av Majas telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping. Enligt polisen var det en "felaktig pejling".
- Den felaktiga pejlingen blev ett "villospår" initialt i det ärendet, enligt polisen.
Varför ska då vännerna oroa sig när det påstås att Maja har rymt till exet tidigare?

Familjen och vännerna som sökte fick även in tips att hon setts på McDonalds i Kinna på lördagen.
Polisen söker inte aktivt under helgen då dom "inte misstänker ett brott bakom flickans försvinnande".

Måndag 18 mars. Polisen lägger upp efterlysning på Polisens webbplats kl 12.58 "försvunnen person".
Polisen inleder en "särskild händelse".

Måndag 18 mars början polisen förhöra vittnen och fattar misstankar när Tim förhörs och beskriver en hemlig plats. Tim anhålls på kvällen 19.54, anhålls misstänkt för människorov.
Maja hittas ca 30 minuter senare mördad.

Vi var nog flera normalbegåvade som inte oroade oss speciellt mycket pga den information som kom fredag, lördag och söndag.
Jag lägger ingen skuld på Tims klasskamrater för dom trodde nog som många andra.
Jargongen bland ungdomar är hård så ingen tog nog Tim på allvar.
Det var över allas fattningsförmåga att ens tänka sig att Tim hade mördat Maja.
Jag var en av dom som trodde att hon hade rymt bara pga av felaktig information.
Jag var nog inte ensam om det...
Senast redigerad av Timeout 2024-09-13 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in