Citat:
Ursprungligen postat av
Fyrhjulingen
Jag kan köpa att polarna trodde det var ett skämt till att börja med, t.o.m. även med kniven - jargongen kan vara ganska rå emellanåt. MEN när hon väl var försvunnen så borde någon ha reagerat direkt och berättat för någon vad han sagt och att han visat kniven!
Särskilt den vän som uppgett att han blev orolig!! Där blir man ju lite rädd att han/hon inte larmat. Men jag antar att detta handlar om klasskompisar i det anpassade gymnasiet, så det är ju lätt för oss "normala" att uttala oss om (Obs! Menar absolut inget nedvärderande, enbart att man måste förstå andra tankesätt).
Det är ju inte riktigt så enkelt. Information gjorde troligen att dom inte oroade sig.
Problem 1: Tim mördade Maja torsdag em den 14 mars så han möter bara vännerna i skolan bara på fredag och sen är det helg. Tim visar ingenting speciellt ovanligt på skolan på fredag.
Problem 2: Familjen gick ut fredag med att Maja kunde finnas hos en ex pojkvän i Norrköping/Östergötland och på lördag ny efterlysning om att Maja kan finnas i Stockholm.
Problem 3: Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av Majas telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping. Enligt polisen var det en "felaktig pejling".
- Den felaktiga pejlingen blev ett "villospår" initialt i det ärendet, enligt polisen.
Varför ska då vännerna oroa sig när det påstås att Maja har rymt till exet tidigare?
Familjen och vännerna som sökte fick även in tips att hon setts på McDonalds i Kinna på lördagen.
Polisen söker inte aktivt under helgen då dom "inte misstänker ett brott bakom flickans försvinnande".
Måndag 18 mars. Polisen lägger upp efterlysning på Polisens webbplats kl 12.58 "försvunnen person".
Polisen inleder en "särskild händelse".
Måndag 18 mars början polisen förhöra vittnen och fattar misstankar när Tim förhörs och beskriver en hemlig plats. Tim anhålls på kvällen 19.54, anhålls misstänkt för människorov.
Maja hittas ca 30 minuter senare mördad.
Vi var nog flera normalbegåvade som inte oroade oss speciellt mycket pga den information som kom fredag, lördag och söndag.
Jag lägger ingen skuld på Tims klasskamrater för dom trodde nog som många andra.
Jargongen bland ungdomar är hård så ingen tog nog Tim på allvar.
Det var över allas fattningsförmåga att ens tänka sig att Tim hade mördat Maja.
Jag var en av dom som trodde att hon hade rymt bara pga av felaktig information.
Jag var nog inte ensam om det...