Citat:
Ursprungligen postat av
TotalWar
Spelbörsen brukar på sikt stämma väldigt bra, men bara för att Liverpool är storfavorit i en match betyder inte det att Liverpool alltid kommer vinna. Det betyder bara att Liverpool, givet omständigheterna, oftast kommer vinna. Men underdoggen segrar ibland, såsom exempelvis Trump gjorde 2016. Men då hade Trump överaskningsmomentet till sin fördel, år 2020 var väljarna mer förberedda och mobiliserade om inte för Biden så emot Trump.
Något liknande är att vänta sig även denna gång.
Men spelbörsen säger att det just nu nästan är dött lopp, med Harris som svag favorit. Jag delar den uppfattningen, men förväntar mig samtidigt att Harris ledning utökas nu på slutet. Trump har misslyckats med att pricka in formen och kommer spendera resten av sin tid på defensiven, en illa passande strategi för honom. Trump är som bäst på offensiven, men Harris verkar ha tagit hans bästa vapen ifrån honom. Det är detta jag menar är anledningen till att Harris vinner.
Du har en kandidat som höjer nivån när det behövs som mest, en annan som inte får till det när det väl gäller. Bortförklaringar och dåliga ursäkter är typsika signum för den kommande förloraren, det är sällan vinnaren talar i sådana termer. Jag ser ett överodds på Harris och spelar.
På nått sätt lyckades sleepy joe rangla sig in och bli president utan nån typ av kognitivt medvetande, så jag tror inte på enskilda framträdanden eller personer har sån vikt som man ibland säger, polls före och efter är så flytande och alla kanaler vill lyfta fram sin kandidat via selektiv undersökningsbas så tror man ska ta det mesta med stor nypa salt.
Vad många glömmer är innehållet och hur mycket man har låst in sin väljarbas i en övertygelse, och sen också om man kan mobilisera de till valurnorna. Ingen gillade Biden men trumps arrgoanta plyte fick många att gå och rösta mot honom, så det är nog bara till Trumps fördel att han inte syns mer än nödvändigt ett tag hur konstigt det än låter, är dåligt tillfälle att påminna folk om hans fräsighet mer än nödvändigt.
I grunden väger ändå realpolitiken in för många, om vad de vill ha föräldrat i samhället. Det handlar inte extremiteter till höger och vänster som målas upp på skyltar som man lätt kan tro.
I rostbältet har han träffat republikanernas hjärta, MAGA har ändrat livet för nästa alla i lägre medelklassen och hans politik har fått stor effekt där med räddade jobb och uppstädning av kaos, det ska man inte underskatta, ingen trumpare väljer harris på innehåll, däremot så finns det många soffliggare som kan välja harris för att de provoceras.
Är samma visa iår som förra gånge, antingen älskar man trump eller så hatar man han.
Harris är bara en till Biden som lever på stödröster av hatare, det är en rätt problematisk sits.
Om trump tonar ner trump, så tappar harris. Kör han på med sitt blåögdt så körs han över av hatarna, trump håller taktpinnen.
Vad du eg bettar om är om du tror Trump har lärt sig läxan eller om han kör in i stenmuren på nytt. Och där kan jag hålla med dig om att han verkar inte ha flyttat sig jättemycket. Men lyckas man få bort han från spotlight ett tag och ge han en dos lugnande så tappar hatarna fokus och det vänder snabbt åt andra hållet.