2024-09-13, 11:11
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Du tänker som en äkta arrogant västerländare! Enligt ditt sätt att se, så finns det tydligen bara västerlänningar som är människor och bör behandlas med respekt - alla andra är något annat.

Men det finns en hake när man tänker så. Det blir ett synfallsbortfall och en chock när verkligheten inte motsvarar din föreställnings värld.

Att läsare av enbart västmedia tänker så och följer strömmen är förståeligt - man ljuger ju inte när man bara upprepar vad media har sagt. Men det är ett intellektuellt fattigdomsbevis.
Tänk vilket synfallsbortfall och chock Putin fick när verkligheten inte motsvarade hans föreställnings värld! Men det är ett intellektuellt mördarmafiosorysspacksbevis.
Citera
2024-09-13, 11:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Som du säkert förstår innerst inne finns det ingen som går på ditt påstående om att du skulle vara "objektiv". Du försöker förlöjliga Zelenskyj med ditt inlägg och förminska det ryska hotet. Det är inte objektivt utan så att säga 2-0 till Ryssland. Bara en dåre kan undgå att se det akuta hot Ryssland blivit, inte bara mot Ukraina, utan mot stabilitet och fred i världen. De för ett aggressivt invasionskrig mot en fredlig granne, hotas med kärnvapen, dillar om "rysk storhet" samt är bästis med jordklotets värsta diktaturer. Svårt att gilla ett sådant monstrum. Om man inte är en Putinfantast så klart. Vilket allt talar för att du är.

Nej denna figur verkar inte kunna skilja på att vara partiskt men objektiv. Det viktiga är att kunna vara på Ukrainas sida men vara objektiv kring vad som sker i kriget och dess förutsättningar i olika frågor.
Citera
2024-09-13, 11:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Alltså jag resonerar inte i den frågan utan konstaterar bara det media skriver.
Vilka medier skriver om att Ryssland har övertag vad gäller materiel? Det är som sagt väldigt lätt att konstatera att det är ett ytterst tveksamt påstående.
Mannar däremot, det är en annan sak, men där är det ju inte konstigare än att Ryssland har väldigt mycket folk.
Citera
2024-09-13, 11:25
Medlem
Citat:
Nej denna figur verkar inte kunna skilja på att vara partiskt men objektiv. Det viktiga är att kunna vara på Ukrainas sida men vara objektiv kring vad som sker i kriget och dess förutsättningar i olika frågor.

Det är, enligt min mening, inte möjligt för oss "vanligt folk" att kunna se helt objektivt på vad som sker i kriget. Vi får inte veta allt som pågår och då är det en omöjlighet att vara objektiv. Olika länders regeringar, säkerhetstjänster och militärer har info som de inte kan eller vill ge ut till oss. Vi vanliga får i mångt och mycket gissa oss fram med stöd av vissa verifierbara fakta. Man har dock som "vanligt folk" alla möjligheter i världen att minnas vem som startade detta krig, anledningen till kriget samt vilken utgång som är önskvärd för den fria världen. Det är något man aldrig ska glömma.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2024-09-13 kl. 11:27.
Citera
2024-09-13, 11:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilka medier skriver om att Ryssland har övertag vad gäller materiel? Det är som sagt väldigt lätt att konstatera att det är ett ytterst tveksamt påstående.
Mannar däremot, det är en annan sak, men där är det ju inte konstigare än att Ryssland har väldigt mycket folk.

Pasikivii har nämt det i flera olika studioframträdanden senaste tiden, samt olika experter i poddar. Där man bland annat säger att ryskt militärindustri är nästan intakt. Expressen har nämt det i sin krigsrapportering. Jag läste senast igår i Dagens ps. Detta:

” Ukraina kämpar, trots underläge i numerär och utrustning, för att försvara staden som är större än Avdiivka, den senaste stora ukrainska stad som fallit.
Överraskade Ryssland
Ukrainas intåg i Kursk 6 augusti överraskade Ryssland, stärkte Ukrainas moral och visade dessutom väst att ukrainarna i högsta grad fortfarande är med i kampen, skriver WSJ.

Samtidigt konstaterar man att på de viktigaste slagfälten är Ryssland i överläge.

https://www.dagensps.se/varlden/staderna-putin-helst-vill-erovra/
Citera
2024-09-13, 11:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är, enligt min mening, inte möjligt för oss "vanligt folk" att kunna se helt objektivt på vad som sker i kriget. Vi får inte veta allt som pågår och då är det en omöjlighet att vara objektiv. Olika länders regeringar, säkerhetstjänster och militärer har info som de inte kan eller vill ge ut till oss. Vi vanliga får i mångt och mycket gissa oss fram med stöd av vissa verifierbara fakta. Man har dock som "vanligt folk" alla möjligheter i världen att minnas vem som startade detta krig, anledningen till kriget samt vilken utgång som är önskvärd för den fria världen. Det är något man aldrig ska glömma.

Håller med 👍
Citera
2024-09-13, 11:34
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kära forumiter...

.. befinner mig i Belgien för stunden, och ser att det finns bensinmackar här som heter 'Lukoil'.

Ngn som vet hur detta går ihop ?

Finns även i Finland med namnet Teboil. Kedjan går det dåligt för just nu pga bojkott. Undra varför. Och företaget beter sig som ryssar tenderar att göra: mobbing, trakassering och juridiskt tjafs när de inte får sin vilja genom.
Citat:
- Kriget i Ukraina utlöste en bojkott som fick bränsleförsäljningen på bensinstationen att rasa. Teboil gick inte med på att säga upp avtalet, som gäller i ytterligare 7-8 år, fram till 2030. Jag var tvungen att gå över till ST1-kedjan, berättar Tukiainen, en företagare i Leppävirta, till IS.
...
Tukiainen berättar att när kriget började började en bojkott snabbt och avtalskunderna gav sig av.
- Jag skulle ha haft en ny köpare till företaget, men Teboil blockerade affären eftersom de höll fast vid avtalet fram till 2030.
- Övergången till ST1 innebar en snabb ökning av försäljningen. Omsättningen på cirka 1,5 miljoner liter är redan i hög takt och omsättningen har också stigit till 1,5 miljoner euro. Lunchförsäljningen tredubblades också.
...
- De vill göra mig till en varnande exempel om jag inte går med på de luddiga kraven. Allt detta är retsamt, suckar företagaren.
https://www.is.fi/autot/art-2000009501572.html
----------------------------------------
Och så krigsnytt från en civil synvinkel.
Olena Zelenska hade ett möte med fruar till statsöverhuvuden. B. Macron vågade inte vara på plats personligen medan Finlands Innes-Stubb var på plats för att visa sitt stöd.
Citat:
Jag (reportern Mikko Marttinen, min anm.) frågade Suzanne Innes-Stubb i torsdags i Kiev om hon var rädd för att resa till ett land i krig. Inte rädd, svarade barnbarnet till en officer som stred i första världskriget. Och det verkade så.
Innes-Stubb representerade Finland på ett föredömligt sätt vid toppmötet mellan stats- och regeringschefernas makar i Ukraina. Innes-Stubb höll ett tal om skolsäkerhet. Hon följdes av Brigitte Macron, hustru till Frankrikes president Emmanuel Macron. Macron hade inte nått Kiev eller vågat. Hon talade på distans.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010694366.html

Citat:
Republikens president Alexander Stubbs maka (Suzanne Innes-Stubb, min anm.) deltog i ett möte mellan stats- och regeringschefernas makar i Kiev. Värdinna för mötet var Olena Zelenska, maka till Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj. Temat för det fjärde mötet i år var barnsäkerhet. Den var indelad i fyra ämnen: barnsäkerhet i krigstid, barnsäkerhet i familjen, barnsäkerhet i skolan och barnsäkerhet på nätet.
...
Zelenska talade om krigets effekter på barn.
- Min son kan redan höra skillnaden mellan en missil och en drönare genom ljudet, som miljontals ukrainska pojkar och flickor, sa Zelenska.
- Våra barn har bara en barndom och den ska spenderas på andra sätt än i väntan på nästa flyglarm.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010692580.html

Och innan någon klagar: Bara för att inlägget inte direkt handlar om soldater, död, militärt material eller vem som tar vilken åker, så betyder det inte att det finns en annan aspekt när det gäller kriget: Den civila livet som pågår parallellt med striderna och det är lika viktigt att visa hur det civila påverkar och påverkas av kriget. Därav denna del av inlägget. Den är högst relevant för tråden.
---------------------------------
Och så lite militärt på det.
Alla citat nedan från https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html
Mongolen shoigu på ny tiggarresa hos Kim.
Citat:
Rysslands säkerhetsrådssekreterare, den tidigare försvarsministern Sergej Sjojgu, har besökt Nordkorea, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Interfax. Sjojgu ska ha träffat Nordkoreas ledare Kim Jong-un. De två sägs ha diskuterat bilaterala och internationella frågor.

Och förresten: Finland skickar sin 25:e paket till Ukraina.
Citat:
Finland kommer att leverera ytterligare militär utrustning till Ukraina. Beslutet bekräftades i dag vid presidentens presentation. Det var redan nu fråga om Finlands 25:e stödpaket till Ukrainas försvar. Kostnaderna för att ersätta kapaciteten i det nya paketet beräknas uppgå till cirka 118 miljoner euro. Det totala värdet på den försvarsmateriel som Finland levererar till Ukraina stiger hittills till 2,3 miljarder euro.

Tusk skrattar åt ryssens (tomma) hot.
Citat:
Polens premiärminister Donald Tusk säger att han inte är orolig för Rysslands president Vladimir Putins kommentarer om att väst kommer att bekämpa Ryssland direkt om man tillåter Ukraina att slå till mot Ryssland med västtillverkade långdistansvapen.
- Det är nödvändigt att ta alla händelser i Ukraina och på den ukrainsk-ryska fronten på största allvar, men jag skulle inte lägga alltför stor vikt vid president Putins senaste uttalanden", sade Tusk.

Citat:
Rumäniens utrikesdepartement kallade attacken mot ett fartyg som transporterade spannmål för en "aldrig tidigare skådad upptrappning" av Ryssland. Ukraina anklagade på torsdagen Ryssland för att ha använt strategiska bombplan mot ett civilt fartyg i Svarta havet nära Nato-medlemmen Rumänien.

Hantlangarna i kreml mumlar i nattmössan under vodkadimmorna.
Citat:
Vjatjeslav Volodin, talman i den ryska statsduman och allierad med president Vladimir Putin, säger att Nato redan är inblandat i en militär operation i Ukraina.
...
I går hävdade Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov samma sak. Lavrov hävdade att västerländska militära experter direkt övervakar den ukrainska regimens attacker mot civil infrastruktur i Ryssland.

Och detta finner jag märkligt. Så tre colombianer försvann i Venezuela och plötsligt så är de i moskva?
Detta stinker och ger mig Eichmann-vibbar - ni vet, den där snubben som kidnappades i strid med internationell rätt för att dömas och hängas i ett annat land (vilket han i och för sig förtjänade).
Citat:
Colombias regering sade på torsdagen att den hade bett Ryssland om information om tillståndet för tre av dess medborgare. De har fängslats misstänkta för att ha agerat som legosoldater i Ukraina. De riskerar 15 års fängelse. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Minst två colombianer ska ha stridit på Ukrainas sida. De försvann på väg hem i Venezuela, en allierad till Ryssland. En tredje colombian sitter också fängslad i Ryssland.

Som jag ser det, så har nu terroriststaten ryssland med medhjälpare börjat kidnappa folk i andra stater istället för att bara haffa dem på gatan i moskva eller petrograd för att sedan anklaga dem för ditten och datten hemma i träsket.
Citera
2024-09-13, 11:42
Medlem
raskenss avatar
Wow, ukrainsk krigsindustri har sexfaldigats sen invasionen. Undrar om det inte blir Ukraina själva som fixar fram alla vapen som behövs för att mosa sönder fascistiska Ryssland.

Läste nånstans att målet nu var att producera en miljon drönare innan årsskiftet:

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-ukrainsk-forsvarsproduktion-har-sexfaldigats-ryskt-motanfall-i-kursk-marginellt-inga-besk ed-an-om-kortdistansrobotar/
Citera
2024-09-13, 11:43
Medlem
Citat:
Pasikivii har nämt det i flera olika studioframträdanden senaste tiden, samt olika experter i poddar. Där man bland annat säger att ryskt militärindustri är nästan intakt. Expressen har nämt det i sin krigsrapportering. Jag läste senast igår i Dagens ps. Detta:

” Ukraina kämpar, trots underläge i numerär och utrustning, för att försvara staden som är större än Avdiivka, den senaste stora ukrainska stad som fallit.
Överraskade Ryssland
Ukrainas intåg i Kursk 6 augusti överraskade Ryssland, stärkte Ukrainas moral och visade dessutom väst att ukrainarna i högsta grad fortfarande är med i kampen, skriver WSJ.

Samtidigt konstaterar man att på de viktigaste slagfälten är Ryssland i överläge.

https://www.dagensps.se/varlden/staderna-putin-helst-vill-erovra/

Du fokuserar på ett mikroperspektiv av kriget. Hur det går på ett enda ställe. Om man lyfter blicken till en översiktsvy står det klart att Ryssland till slut kommer förlora. Det kan ta veckor, månader eller år. Men förlora kommer de. Världen, och naturen, strävar efter balans och ordning. Om brutala diktatorer tillåts bre ut sig blir det kaos och mångåriga krig. Alla vet det. Världen kommer inte tillåta Ryssland att vinna. Här finns länk till en intressant kinesisk analys som går igenom varför Ryssland till slut kommer förlora:

https://ubn.news/chinese-analysts-explain-why-russia-will-lose-the-war-against-ukraine/
Citera
2024-09-13, 11:49
Medlem
I den intervjurespons som Putin ger om utifall USA/EU tillåter långdistansmissiler att användas av Ukraina mot Ryssland så är han diplomatiskt. Säger att det är ett beslut som gör att NATO/EU aktivt är i krig mot Ryssland (är väl ingen nyhet egentligen) och att om så sker så kommer det förändra konfliktens hela natur.

Men här kommer det intressanta "isåfall kommer vi (ryssarna) att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför".

Putin nämner inte kärnvapen med ett enda ord. Jag tolkar det som att han diplomatiskt faktiskt öppnar för att söka fredliga lösningar, dvs dra sig ut ur Ukraina för nu i ett krig mot NATO/Europa står Ryssland inför en situation de bara kan förlora, ingen tvekan om det.

Det kan faktiskt hända att Putin på allvar funderar kring att dra tillbaka sina trupper och börja förhandla fred. Nu är det väl ganska typiskt att ett sådant minimalt litet halmstrå som knappt syns skulle ge den tanken hos mig, men det är liksom skillnad mellan att hota med kärnvapen eller säga att man kan komma att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför.

Det knepiga är att ryssarna har bara fred eller kärnvapen att välja på. Det finns inte några andra alternativ egentligen.
Citera
2024-09-13, 12:02
Medlem
Han skulle kunna hävda att "de ukrainska nazisterna är utrotade trots att Nato hjälpte dem och att den ryska kampviljan åter segrade, därför drar de sig tillbaka." ...Men han kommer ju vilja behålla erövrade områden tippar jag. Då blir det värre.
Citera
2024-09-13, 12:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I den intervjurespons som Putin ger om utifall USA/EU tillåter långdistansmissiler att användas av Ukraina mot Ryssland så är han diplomatiskt. Säger att det är ett beslut som gör att NATO/EU aktivt är i krig mot Ryssland (är väl ingen nyhet egentligen) och att om så sker så kommer det förändra konfliktens hela natur.

Men här kommer det intressanta "isåfall kommer vi (ryssarna) att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför".

Putin nämner inte kärnvapen med ett enda ord. Jag tolkar det som att han diplomatiskt faktiskt öppnar för att söka fredliga lösningar, dvs dra sig ut ur Ukraina för nu i ett krig mot NATO/Europa står Ryssland inför en situation de bara kan förlora, ingen tvekan om det.

Det kan faktiskt hända att Putin på allvar funderar kring att dra tillbaka sina trupper och börja förhandla fred. Nu är det väl ganska typiskt att ett sådant minimalt litet halmstrå som knappt syns skulle ge den tanken hos mig, men det är liksom skillnad mellan att hota med kärnvapen eller säga att man kan komma att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför.

Det knepiga är att ryssarna har bara fred eller kärnvapen att välja på. Det finns inte några andra alternativ egentligen.

Jag tror Putin kommer fortsätta som vanligt tills efter det amerikanska presidentvalet i alla fall. Vinner Trump kommer han hoppas på en ändrad policy från USA och kan nog fredsförhandla med det som Vance (?) säger att man skall frysa konflikten efter nuvarande frontlinjer. Vinner Harris så får nog Putin ta sig en allvarlig funderare på om han verkligen kan fortsätta kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in