2024-09-13, 09:45
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Redan den 24 februari 2022 när trashanksarmén inledde sitt överfall på Ukraina så målade Putain upp röda linjer.

https://www.aljazeera.com/news/2022/2/24/putins-speech-declaring-war-on-ukraine-translated-excerpts

“Now a few important, very important words for those who may be tempted to intervene in the ongoing events. Whoever tries to hinder us, or threaten our country or our people, should know that Russia’s response will be immediate and will lead you to consequences that you have never faced in your history. We are ready for any turn of events. All necessary decisions in this regard have been made. I hope that I will be heard.”

Väst sket i hans röda linjer efter att det inom några dagar stod klart att det var ett kringresande cirkussällskap som invaderat Ukraina och inte världens näst starkaste armé.

Sedan dess har Putain fortsatt måla upp röda linjer som väst och Ukraina utan problem klivit över.

Min inställning är att vi kan skita i alla förevändningar, påhittade orsaker, egna uppfattningar, egna världsbilder.
Sedan 1945 och FN bildades, har alla medlemsländer förbundit sig att följa de stadgar som finns. Som de skrivit under på.

Glöm allt annat dravel.

Annars kan alla uttalanden från Putin och anhang, stoppas upp på en plats där solen aldrig lyser.

Då, är det den starkes rätt ska gälla, för allt och alla, med allt vad det innebär.
Citera
2024-09-13, 09:47
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, hårda strider i Kursk oblast, AFU håller än så länge ställningarna.

Mer info i länken.

Citat:
13.09.2024 uppdateringen. Vi börjar med fronterna:
Kursk-regionen: i ett par dagar har turisterna försökt koppla samman Korenevo-området med Glushkovo-fickan.
De anlände snabbt i parad till Snagost där de mötte den ukrainska reaktionen eftersom de var väntade. Paraden förvandlades till en katastrof med stora förluster. Samtidigt är ukrainska trupper aktiva i fickan: sydväst om Novy Put-bosättningen avlägsnade våra väpnade styrkor "draktänderna" i gränsområdet och öppnade en passage för en infanterienhet och pansarfordon. Under dagen rapporterades sammandrabbningar i detta område och i närheten av bosättningen Medvedtse med partiella ukrainska framgångar.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2024-09-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som om den ryska motoffensiven i Kursk redan mattats av, istället har Ukraina gjort offensiv in i den fickan mellan gränsen och floden där de bombar alla broar. De har gått över gränsen på ett nytt ställe där också.

Kul, jag är jättenyfiken på hur denna ryska offensiv och den ukrainska motoffensiven kommer att gå nu närmaste veckan. När jag hörde om detta igår så kändes det som att Ukraina bara suttit och väntat på att ryssarna skulle starta sin förutsägbara motoffensiv och då utnyttja ryssarnas attack på sitt eget oförutsägbara finurliga sätt.
Citera
2024-09-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
De ryska förlusterna av manskap fortsätter i hög grad som vanligt, 1220 pers igår men det anmärkningsvärda är att antalet förlorade pansarvagnar har varit nån enstaka per dag rätt länge nu under dom dagar jag kollat men plötsligt så började antalet stiga igen och i dagens rapport är det hela 18st & 48st stridsfordon.

Ojoj, detta låter lovande. Såpass höga siffror direkt. Jag såg att under senaste veckan har det varit nere på 0,1,2 stridsfordon, steg sedan till över tio och nu över 48. Jag minns inte ens när det var uppe i 48 senast överhuvudtaget så man funderar på om det är rekordnivåer.
Citera
2024-09-13, 09:59
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kul, jag är jättenyfiken på hur denna ryska offensiv och den ukrainska motoffensiven kommer att gå nu närmaste veckan. När jag hörde om detta igår så kändes det som att Ukraina bara suttit och väntat på att ryssarna skulle starta sin förutsägbara motoffensiv och då utnyttja ryssarnas attack på sitt eget oförutsägbara finurliga sätt.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/aDTa7ZbOMA
Där har du en video påstådda 45 olika ryska fordon som åker rätt i Ukrainas fälla.

Förövrigt, väldigt tyst senaste 2-3 dagarna av alla Ryss-älskare här.. undra varför 🤔
Citera
2024-09-13, 10:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ger sig Ryssen på ett NATO land genom att spränga något sådant så kommer NATO gå in och piska ryssen.
Vad Ryssen anser om NATO just nu spelar liksom ingen roll, de slåss inte emot NATO nu, men de kommer att göra det om de skickar missiler emot ett NATO land.

Enligt ryssarna själva hävdar de att de redan slåss mot NATO, lär bli spännande att se vad som händer när de får slåss mot NATO på riktigt.
Citera
2024-09-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poont
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/aDTa7ZbOMA
Där har du en video påstådda 45 olika ryska fordon som åker rätt i Ukrainas fälla.

Förövrigt, väldigt tyst senaste 2-3 dagarna av alla Ryss-älskare här.. undra varför 🤔

Jag trodde först att den tidiga informationen skulle ryssarna bidra oss med eftersom Ukraina brukar vänta flera dagar med sin.
Citera
2024-09-13, 10:22
Medlem
Storm Shadow och Taurus kommer inte ha så stor effekt som vi hoppas om man får tro amerikanarna. Storm Shadow eller Atacms kommer inte slå ut Kerchbron, Det krävs Tarus för det - enligt Times Radio. https://www.youtube.com/watch?v=aJbo2_AtOCA

Användningen av dem kommer enkelt utryckt "endast" trycka bakåt delar av ryska lager, materiel etc etc. Glidbomberna skickas från sträckor längre bort än deras räckvidd. Men skadar ju inte att ha dem.
Samtidigt har Ryssland ingenting att sätta emot Nato vid händelse av krig förutom atombomber. Allt annat är som en mygga som anfaller en elefant.
Citera
2024-09-13, 10:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Storm Shadow och Taurus kommer inte ha så stor effekt som vi hoppas om man får tro amerikanarna. Storm Shadow eller Atacms kommer inte slå ut Kerchbron, Det krävs Tarus för det - enligt Times Radio. https://www.youtube.com/watch?v=aJbo2_AtOCA

Användningen av dem kommer enkelt utryckt "endast" trycka bakåt delar av ryska lager, materiel etc etc. Glidbomberna skickas från sträckor längre bort än deras räckvidd. Men skadar ju inte att ha dem.
Samtidigt har Ryssland ingenting att sätta emot Nato vid händelse av krig förutom atombomber. Allt annat är som en mygga som anfaller en elefant.

Ryska flygvapnet kommer att behöva placeras längre bort vilket ökar deras flygtid kraftigt och därmed underhållsbehovet. Även ammunitionslager behöver sannolikt flyttas längre bort så det kommer att krångla till det för det ryska försvaret. Däremot är det inget avgörande för kriget.
Citera
2024-09-13, 10:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag detta är ju enorma siffror och om de är korrekta visar det vilka mängder av allt detta land har då de fortfarande har ett övertag på fronterna i mannar och material. Man undrar hur länge detta kan upprätthållas.
Hur resonerar du nu? Vi har ju sett massvis med ryska anfall med golfbilsliknande saker och vanliga civila motorcyklar. Civila motorcyklar som inte ens målas om utan kan vara knallröda eller blå...
Lägg dessutom på det dom olika frankenstein-byggena, gamla stridsvagnar som dom har monterat plåtlådor på, vi har sett.
Kan också nämna dom senaste rapporterna om att Ryssland nu skickar under 5000 artillerigranater per dag jämfört med över 20000 förut.

Så hur resonerar du när du säger att Ryssland har övertag vad gäller material?

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vi kommer aldrig få korrekta siffror men Oryx, Warspotting, mfl. tror jag ligger närmast sanningen.
Nja. Oryx är ju det absoluta minimum, det är vad det finns publika bildbevis på. Allt som skjuts sönder dokumenteras ju inte på det sättet.
Citera
2024-09-13, 11:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hur resonerar du nu? Vi har ju sett massvis med ryska anfall med golfbilsliknande saker och vanliga civila motorcyklar. Civila motorcyklar som inte ens målas om utan kan vara knallröda eller blå...
Lägg dessutom på det dom olika frankenstein-byggena, gamla stridsvagnar som dom har monterat plåtlådor på, vi har sett.
Kan också nämna dom senaste rapporterna om att Ryssland nu skickar under 5000 artillerigranater per dag jämfört med över 20000 förut.

Så hur resonerar du när du säger att Ryssland har övertag vad gäller material?

Nja. Oryx är ju det absoluta minimum, det är vad det finns publika bildbevis på. Allt som skjuts sönder dokumenteras ju inte på det sättet.

Alltså jag resonerar inte i den frågan utan konstaterar bara det media skriver.
Citera
2024-09-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Vad ni eldas, förstår bara inte denna erektion ni har för någon europeisk judeversion av Che Guevara som ska agera som någon slags frihetskämpe när mannen inte kommer från en politisk bakgrund utan inom skådespel och ni bara sväljer allt narrativ om en rysk björn som lurar bakom hörnet när vi har OFANTLIGA problem här i våran trädgård där inte alls lika mycket entusiasm visas. Men jag fattar, det skyddade livet i bubblan är mysigt, men som alla bubblor spricker dem. Försöker bara ge er en heads up, tänk på erat blodtryck.

Som du säkert förstår innerst inne finns det ingen som går på ditt påstående om att du skulle vara "objektiv". Du försöker förlöjliga Zelenskyj med ditt inlägg och förminska det ryska hotet. Det är inte objektivt utan så att säga 2-0 till Ryssland. Bara en dåre kan undgå att se det akuta hot Ryssland blivit, inte bara mot Ukraina, utan mot stabilitet och fred i världen. De för ett aggressivt invasionskrig mot en fredlig granne, hotas med kärnvapen, dillar om "rysk storhet" samt är bästis med jordklotets värsta diktaturer. Svårt att gilla ett sådant monstrum. Om man inte är en Putinfantast så klart. Vilket allt talar för att du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in