2024-09-02, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deadinside666
Är det större chans att hitta svamp om man letar efter att det har regnat?
Det började regna idag så jag tänkte gå ut och leta senare
Det är svårare att se när dom är fuktiga, och om det bara regnade idag och inte igår och i förrgår så har de nog inte hunnit titta fram än. Så imorgon kanske är bättre? Men jag är ingen expert, det är bara så jag tänker.

Hos mig i Roslagen har det regnat i tre dagar irad så jag tänkte dra ut idag och imorgon.
Citera
2024-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jangiz
ifall du plockar i norra sthlm, undrar jag hur det gick för dig förra året?
Inte så bra som jag hoppades på, har inte hittat min tusenäng ännu.

Idag var jag ute en timme efter jobbet och hittade 20st, några av dem stora och fina. Ett par dagar med lite lägre temp dagtid och lite välbehövligt regn, men det ser tyvärr ut att bli varmare igen.
Citera
2024-09-02, 22:54
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlems
Aldrig letat. Någon idé att försöka i sydvästra Skåne? Eller man ska längre uppåt landet?

Finns runt Lund iaf... Inte letat i år då det är för varmt än så länge nere i söder, men snart så...
Citera
2024-09-04, 16:50
Medlem
La ganska många timmar i fina och stora boskapshagar förra året mellan september och fram till första ihållande frosten utan större framgång. Hittade några få men plockade dem inte ens.
Tänker göra ett försök i år igen! Har varit ett galet svampår än så länge för andra sorter, så kanske toppisen också får ett bra år? Hade ju varit trevligt.
Är det så att toppisar bara växer på allvar när det börjar krypa ner runt 10-15 grader dagtid, eller kan de komma tidigare även fast det, som nu, är ett rejält högtryck och rekordtemperaturer?
Citera
2024-09-04, 18:46
Medlem
Ute och kikade idag i mellansverige, hittade inte så mycket än andra små svampar som inte va de jag letade efter.

Hur lång tid bör man vänta innan man kikar där på nytt? Imorgon lär ju inte va nån skillnad men nästa vecka? Hur lång tid tar det för dem att växa upp under förutsättningen att säsongen är igång och temperaturen är rätt mm?

Också undrar jag hur vanligt det är med oss svampplockare? Där jag leta idag är i övrigt ett aningen populärt fritidsställe, men finns det då risk att man då delar sitt svampställe med andra och att någon annan har varit där innan en?
Citera
2024-09-06, 10:21
Medlem
Hej!

Har hittat en del toppisar senaste veckan då temperaturen och fuktigheten legat stabilt i mitt område. Nu senaste två dagarna och två dagar framåt så är det varmare och inge nederbörd. 16-23grader.. Är det någon idé alls att ge sig ut och kolla eller har alla torkat/försvunnit?

Hur lång tid tar det egentligen för dem att växa fram sen när temperaturen gått ner igen och det kommit lite regn?
Citera
2024-09-06, 20:32
Medlem
Minimuchers avatar
Det kan gå fort. Vill minnas att de kan bli fullvuxna på 1-2 dagar i gynnsamma förhållande.
Ja spännande tider nu, börjar bli dags att börja spana sina ställen!
Citera
2024-09-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Snart är det höst. På vissa ställen i landet växer toppisarna redan ute i hagen.....
Så sant så! Inte mycket till regn och snuskigt varmt här söderut. Tycker det är helt omöjligt att veta om året är lovande för frihetshattarna eller inte. På under timmen hittade jag och mina kompanjoner flera tusen det bästa året. Största exemplaren någonsin och det gick inte att undvika att trampa på dem.

Citerade och svarade här. Ska uppdatera i denna tråd om några veckor.

Och fan ta denna skeva politik där man inte ens får använda psilocybin för att behandla sin PTSD i sitt eget jävla hem! Med vårdköer som sträcker sig år och kollapsar. FUCK THAT SHIT!

Någon här kan kanske skänka eller byta sporavtryck? Eller går det emot reglerna här på familjeliv? 🤔
Senast redigerad av dettablevskumt 2024-09-08 kl. 16:25. Anledning: Citering
Citera
2024-09-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Det kan gå fort. Vill minnas att de kan bli fullvuxna på 1-2 dagar i gynnsamma förhållande.
Ja spännande tider nu, börjar bli dags att börja spana sina ställen!
Delar den uppfattningen! Kanske inte fullvuxna eller biologiskt mogna på två dygn men mer än tillräckligt stora för att plockas.

Hmm. Stämmer det att mindre exemplar generellt har mer power, psilocybin, pound for pound? Det är kanske en gammal myt som hängt med mig.

Ni som hittat många i grästuvor; är de generellt större än de som växer exempelvis i kortare gräs? Tuvor har generellt inte gett mycket för mig.

Sommaren kan dra åt skogen så drar jag ut på ängen! Poängen. Bred skånska. Lycka till allesammans! ♥️
Citera
2024-09-10, 18:26
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Finns en svamp som är extremt lik den men kommer inte i håg namnet. Ska ut och plocka ensam denna höst och skulle behöva ett tips på vad man ska hålla koll på?
Citera
2024-09-10, 21:39
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Finns en svamp som är extremt lik den men kommer inte i håg namnet. Ska ut och plocka ensam denna höst och skulle behöva ett tips på vad man ska hålla koll på?

Rekommenderar dig att kika igenom denna sida:
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_foton_id.html

Samt denna tråd där du kan få dina fynd identifierade:
http://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=15956
Citera
2024-09-10, 22:45
Bannlyst
Har sett lite snack i det här underforumet om hästhagar... Funkar fårhagar? Finns ett par lämpliga ställen i närheten där jag tänkte kolla snart nu (betydligt sämre väder idag än igår).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in