2024-09-13, 07:40
Medlem
De ryska förlusterna av manskap fortsätter i hög grad som vanligt, 1220 pers igår men det anmärkningsvärda är att antalet förlorade pansarvagnar har varit nån enstaka per dag rätt länge nu under dom dagar jag kollat men plötsligt så började antalet stiga igen och i dagens rapport är det hela 18st & 48st stridsfordon.
Citera
2024-09-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Väldigt få bryr sig i vad Putin säger..

Korrekt analys. Ju snabbare vi inser detta desto bättre.

Vi kan ge alla vapen till Ukraina utom kärnvapen. Alla röda linjer kan passeras. Det finns inte ett enda vapensystem på denna planet som kommer göra skillnad. Pootin kommer ”säga saker” men Ryssland har inte förmågan.

Vi skickar nu kontinuerligt och med allt högre hastighet fjärde generationens flygvapensystem till Ukraina. Även om F16 (och andra) kommer i en mängd olika varianter så kommer Ukraina (om de överlever) få ”Europas” starkaste luftförsvar. Markbaserad nedkämpning av allt inflygande skrot kommer såklart också att byggas ut massivt. Europas buffert mot Ryssland blev plötsligt avsevärt bredare (om man bortser från Belarus, men det landet lär väl kollapsa inom rimlig tid).

Jag är rätt övertygad om att Ukraina kommer beställa ubåtar snart. Samma skit kommer så att ske. Pootin uttalar sig. Väst rycker på axlarna. Inget sker. Ukraina ökar sin förmåga. 🤷🏼‍♂️

Ibland så undrar jag VARFÖR media lägger ut vad Pootin säger. Med facit i hand så känns det orimligt. Alltså, han är ju fienden. Och fiendens propaganda brukar man spela ned. Så jag ställer mig frågan om vad statlig finansierad media förhåller sig till detta. Mina skattepengar. Pootin är som Trump. Mediakåt. Alla kommer rapportera till Pootin ändå att hans mediainslag är MASSIVT i ”väst” oavsett hur mycket sanning det ligger i detta. Vi kan lika gärna _sluta_ rapportera vad Pootin ”tycker”. Det är tröttsamt! Det finns inga röda linjer! Förutom kärnvapen och att något land får för sig att bidra till striden. Om så sker kommer det att vara av misstag. Och jag tror inte detta sker.

Nu kommer en ny vinter. Vi får se vad som sker med energipriserna i väst. Det är väl fortfarande en issue när hela Tyskland måste ställa om. Bla. Hela länder i Europa har varit och är fortfarande mer utsatta än andra.

Sedan måste jag fråga. Och HYLLMETER kommer skrivas om detta. Hur kunde Merkel (och andra) hantera Ryssland såsom de gjorde under så lång tid? Var man tvungen? Ryssland och ryssarna… alltså. Det är inget land som är redo för demokrati det där. Det ruttnar från insidan. Som det alltid gjort. Kommer ryssarna någonsin att kunna klättra ur sitt hål?
Citera
2024-09-13, 07:53
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Haha, man kan inte låta bli att skratta åt Putte och hans röda linjer. Den senaste är att om Ukraina skulle få använda västerländska långdistansvapen mot Ryssland, så skulle det innebära att Nato är i krig med Ryssland.

Jaha? Är Ukraina i krig med Iran och Nordkorea då? Rysk logik!

Vilket jävla skämt. Det ska bli kul att se även denna röda linje trampas ner i marken.

Redan den 24 februari 2022 när trashanksarmén inledde sitt överfall på Ukraina så målade Putain upp röda linjer.

https://www.aljazeera.com/news/2022/2/24/putins-speech-declaring-war-on-ukraine-translated-excerpts

“Now a few important, very important words for those who may be tempted to intervene in the ongoing events. Whoever tries to hinder us, or threaten our country or our people, should know that Russia’s response will be immediate and will lead you to consequences that you have never faced in your history. We are ready for any turn of events. All necessary decisions in this regard have been made. I hope that I will be heard.”

Väst sket i hans röda linjer efter att det inom några dagar stod klart att det var ett kringresande cirkussällskap som invaderat Ukraina och inte världens näst starkaste armé.

Sedan dess har Putain fortsatt måla upp röda linjer som väst och Ukraina utan problem klivit över.
Senast redigerad av TheFlyingFarang 2024-09-13 kl. 08:00.
Citera
2024-09-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur många oljeraffinaderier tror du Ryssland har och ligger alla inom räckhåll? Alla EU:s ligger inom räckåll för ryssen om man vill skada EU ordentligt. Ryssland är ju i princip redan i en form av krig med NATO men NATO måste som vanligt krypa omkring den heta gröten, det blir ju jobbig att förlora många extremt dyrbara stridsflygplan.

Det är inte tillräckligt många missiler så att det påverkar Ryssland stridsduglighet utan det är enbart ett terrorvapen för rysk befolkning och dom blir bara förbannade på väst och inte Putin (det har sanktionerna ordnat). Sen har ju ryssarna världens bästa luftförsvar (även om ni okunning skrattar åt det). Vad ryssarna mest troligt är rädda för är ju att dessa långdistansmissiler kärnvapenladdas för ett första angrepp av NATO. Annars är man ju nog mest bara extremt irriterade på väst upptrappningar då Ukraina kommer att förlora i vilket fall som helst. Väst politisk elit är som sociopatiska barn som inte kan ge sig och ta till sig verkligheten.

Ger sig Ryssen på ett NATO land genom att spränga något sådant så kommer NATO gå in och piska ryssen.
Vad Ryssen anser om NATO just nu spelar liksom ingen roll, de slåss inte emot NATO nu, men de kommer att göra det om de skickar missiler emot ett NATO land.
Citera
2024-09-13, 07:55
Medlem
Nu har Oryx lista på ryska förluster passerat 10 000 enheter av "Armoured Combat Vehicles", dvs stridsvagnar, stridsfordon, och olika pansarterrängfordon. Det är en betydande mängd fordon

Bara en sån sak som att Ryssland förlorat 950st T-80!

https://x.com/Rebel44CZ/status/1834344317491548649
Citera
2024-09-13, 08:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu har Oryx lista på ryska förluster passerat 10 000 enheter av "Armoured Combat Vehicles", dvs stridsvagnar, stridsfordon, och olika pansarterrängfordon. Det är en betydande mängd fordon

Bara en sån sak som att Ryssland förlorat 950st T-80!

https://x.com/Rebel44CZ/status/1834344317491548649

Jag detta är ju enorma siffror och om de är korrekta visar det vilka mängder av allt detta land har då de fortfarande har ett övertag på fronterna i mannar och material. Man undrar hur länge detta kan upprätthållas.
Citera
2024-09-13, 08:13
Medlem
https://x.com/kyivindependent/status/1834471964708081761?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Det verkar som om Rysslands ”motoffensiv” blev en katastrof. Rätt i fällan.
Citera
2024-09-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag detta är ju enorma siffror och om de är korrekta visar det vilka mängder av allt detta land har då de fortfarande har ett övertag på fronterna i mannar och material. Man undrar hur länge detta kan upprätthållas.

Vi kommer aldrig få korrekta siffror men Oryx, Warspotting, mfl. tror jag ligger närmast sanningen.

Jompy la upp en ny uppdatering kring deras reserv, vi ser åter igen hur MT-LBu och BRDM-2 sakta plockas ut. Finns en sammanställning av AFVs längst ner i tråden.
https://x.com/Jonpy99/status/1834342290816426149

Tror man tagit ut alla fräscha fordon vid det här laget och nu måste gå via verkstäder(BTRZ) för större renovering. Nästa år kommer vi få se ännu fler udda fordon på ryska sidan och mindre påfyllnad av moderna fordon.
Snart börjar vinterhalvåret och det blir sämre förutsättningar för satellitbilder så bara att stålsätta sig och vänta in våren då vi garanterat får en större uppdatering av läget på deras reservbaser.
Citera
2024-09-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Kan du citera? Artikeln är ju låst som jag tidigare berättade för dig!
Återkommer
Citera
2024-09-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Tack för tipset. Jag har inte sett programmet ännu. Jag testade dock både DR.dk och NRK.no play-appar. Programmet går att se på båda samt därmed casta till TV.
Det är lite trist att SVT inte lägger ut programmet direkt.

Jag misstänker att journalister och politiker i Sverige vill ha tid att förbereda vilka reaktioner svenska medier och politiker måste framföra, i samband med en icke-svenskstyrd debatt, där det kan finnas uttalanden och ställningstaganden som normalt inte presenteras i svensk media.
Svenska medier är inte vana vid att inte ha kontroll över vilka som deltar i debatter och i vilka synpunkter debattörer kan förväntas framföra.
Förberedelserna för att kunna kommentera okända debattsynpunkter kräver därför lång tid.
Citera
2024-09-13, 08:41
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Återkommer

Ja tack!

Vad säger du för övrigt om alla 100+ ryssar som dokumenterats på film som tagit självmord på Ukrainsk mark. Själv anser jag att alla ryssar som förlorat sitt liv på ukrainsk mark har begått självmord.

Mår de inte bra i Ruski?
Citera
2024-09-13, 09:39
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De har redan flyttat 90%+ av sina flyg utom röckhåll. Eftersom USA är så jävla tröga med att vilja bekämpa Ryssen.

Kan så vara.
Det viktiga är att rumphugga Rysslands offensiva förmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in