2024-09-13, 03:55
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Uppsökande oinbjuden telefonförsäljning har aktualiserats i dagarna då sossarna använder det för att kränga lotter. Viktor Barth-Kron lyfte på Twitter att man helt enkelt kanske borde förbjuda fenomenet rakt av, inte bara för lotter.

Idag så är det lagligt men det finns en möjlighet för människor att blocka sitt nummer och då skall man slippa. Är tiden mogen att ta nästa steg och helt enkelt förbjuda det om människor inte frivilligt valt att lista sitt nummer som tillgängligt för försäljning? Ett företag som inte har ett explicit och dokumenterat tillstånd* från en person att ringa får inte ringa. Det blir straffbart både för företaget och den som ringer.

Fördelarna med ett förbud är enkla och innebär att folk får vara ifred och att människor vet att om någon ringer om något alls som de inte känner till så är det en scam.

Nackdelarna är ekonomiska. Vad man än tycker om det så är det ett inte obetydligt antal människor som får hela eller delar av sin inkomst från den här branschen och det är en viktig säljkanal för vissa företag eller branscher.

Politiskt har jag ingen aning om hur partierna skulle fördela sig i den här frågan. Traditionellt skulle man ju misstänka att de högerut är mer positiva till företagsamhet och de mer till vänster lite mindre intresserade av den aspekten. Nuförtiden antar jag att telefonförsäljningens andel av landets ekonomiska liv är ganska marginell, jämfört med förr i tiden.

Är tiden mogen? Är det en bra idé?

*Inte ovanligt att banker och andra frågar om de får kontakta en med erbjudanden.
Citera
2024-09-13, 04:43
Medlem
SkattefriZons avatar
Sossarna behöver använda telefonförsäljning av deras lotter så dom kan lura äldre på pengar annars upphör dom att existera.
Det här är också varför alla röda partier kommer vara mot förbudet.
Citera
2024-09-13, 05:28
Medlem
Jag är emot förbud för det mesta. Men telefonförsäljning orde faktiskt förbjudas. Det mesta är bluff och ställer till bekymmer. Behöver man något söker man ju upp en säljare.
Citera
2024-09-13, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Uppsökande oinbjuden telefonförsäljning har aktualiserats i dagarna då sossarna använder det för att kränga lotter. Viktor Barth-Kron lyfte på Twitter att man helt enkelt kanske borde förbjuda fenomenet rakt av, inte bara för lotter.

Idag så är det lagligt men det finns en möjlighet för människor att blocka sitt nummer och då skall man slippa. Är tiden mogen att ta nästa steg och helt enkelt förbjuda det om människor inte frivilligt valt att lista sitt nummer som tillgängligt för försäljning? Ett företag som inte har ett explicit och dokumenterat tillstånd* från en person att ringa får inte ringa. Det blir straffbart både för företaget och den som ringer.

Fördelarna med ett förbud är enkla och innebär att folk får vara ifred och att människor vet att om någon ringer om något alls som de inte känner till så är det en scam.

Nackdelarna är ekonomiska. Vad man än tycker om det så är det ett inte obetydligt antal människor som får hela eller delar av sin inkomst från den här branschen och det är en viktig säljkanal för vissa företag eller branscher.

Politiskt har jag ingen aning om hur partierna skulle fördela sig i den här frågan. Traditionellt skulle man ju misstänka att de högerut är mer positiva till företagsamhet och de mer till vänster lite mindre intresserade av den aspekten. Nuförtiden antar jag att telefonförsäljningens andel av landets ekonomiska liv är ganska marginell, jämfört med förr i tiden.

Är tiden mogen? Är det en bra idé?

*Inte ovanligt att banker och andra frågar om de får kontakta en med erbjudanden.

Det kommer aldrig hända då för många stora företag är beroende av telefonförsäljning.

De flesta samtal sker redan till folk som gett sitt godkännande, befintliga kunder osv. Kall telefonförsäljning är inte lika vanligt.
Citera
2024-09-13, 05:36
Medlem
Dr.Dres avatar
Då jag tror på den fria marknaden verkar det synd att förbjuda. Bättre att ändra kulturen; sluta köp och be ovälkomna försäljare att dra åt helvete.
Citera
2024-09-13, 05:43
Medlem
Christopher.s avatar
Förbjud rakt av telefonförsäljning, det är som sagt ett sätt att lura naiva och svagbegåvade människor på pengar. Inget avtal borde kunna tecknas via telefon utan kräva verifikat via bankid alternativt via fysiskt papper.
Citera
2024-09-13, 06:23
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Det kommer aldrig hända då för många stora företag är beroende av telefonförsäljning.

De flesta samtal sker redan till folk som gett sitt godkännande, befintliga kunder osv. Kall telefonförsäljning är inte lika vanligt.
Samtal till befintliga kunder som samtyckt bör förstås vara tillåtet. Kan det som återstår, dvs nyförsäljning verkligen fortfarande vara en stor kanal för nämnvärda delar av näringslivet?
Citera
2024-09-13, 06:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Då jag tror på den fria marknaden verkar det synd att förbjuda. Bättre att ändra kulturen; sluta köp och be ovälkomna försäljare att dra åt helvete.
Om man bara förbjuder oinbjudna samtal så är det ju fritt för alla att sälja till alla som vill bli sålda till på det viset. Dvs, telefonförsäljning blir opt in istället för opt out.
Citera
2024-09-13, 07:22
Medlem
Svar ja. Finns det ärlig telefonförsäljning? Där köparen får en deal som är lika bra eller bättre än den du får i butik? Det handlar mest om att binda upp köparen i komplicerade avtal med dolda avgifter och uppsägningstid. Alternativt köpa dyra dammsugare som inte är bättre än något från Clas Ohlson. När hela branschen är skum, så är det rimligt att förbjuda.
Citera
2024-09-13, 07:23
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre

Ska den fria marknaden vara så pass fri att den tillåter trakasserier och lurendrejeri?

Är man senila Agda 95 och knappt vet var man är så är det kanske inte så lätt att be nån dra åt fanders.

Nä, förbjud skiten. Vill jag köpa nåt så söker jag själv upp det.
Citera
2024-09-13, 07:26
Medlem
olasvenssons avatar
Förbjud telefonförsäljning. Det låter bra. Jag skulle inte sakna det.
Citera
2024-09-13, 07:27
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har Nix skyddat mitt telefonnummer men det hjälper inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in