2024-09-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra
Som många säger, ta hem batteriet istället, mycket billigare.
Bilen blir det ingen skada på även om den står i kall garage
Vilket då kan kräva att bilen strömsätts på annat sätt under förvaringstiden.
Citera
2024-09-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Stäng av tändningen

Och motoren

Batteri trivs bäst hemma i värmen. Om du inte tar det hem, koppla från. Underhållsladdare på hela tiden tror jag inte er bra för batteriet. Ladda istället en gång i månaden, då er du säker. Om du kan täcka hele bilen med nogot tyg, er det bra.
Citera
2024-09-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Och motoren

Batteri trivs bäst hemma i värmen. Om du inte tar det hem, koppla från. Underhållsladdare på hela tiden tror jag inte er bra för batteriet. Ladda istället en gång i månaden, då er du säker. Om du kan täcka hele bilen med nogot tyg, er det bra.

Löpande underhållsladdning är städse att föredra framför ett upplägg där spänningen får sjunka rätt lågt och sedan väckas igen. Har använt någon av de mindre modellerna av Ctek-laddare till detta under ett antal år. Nu håller det dock på att vara tid snart att byta batterier, det ena byttes för drygt 10 år sedan, det lilla fram för 12 år sedan.

Varför täcka bilen? Risken för att eventuell fukt stannar mellan kaross och detta tyg är påtaglig.
Citera
2024-09-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Löpande underhållsladdning är städse att föredra framför ett upplägg där spänningen får sjunka rätt lågt och sedan väckas igen. Har använt någon av de mindre modellerna av Ctek-laddare till detta under ett antal år. Nu håller det dock på att vara tid snart att byta batterier, det ena byttes för drygt 10 år sedan, det lilla fram för 12 år sedan.

Varför täcka bilen? Risken för att eventuell fukt stannar mellan kaross och detta tyg är påtaglig.

Jag har upplevt att mina bilar är helt dammiga när våren kommer på grund av att någon jobbar med sin egen bil med en vinkelslip. Om jag täcker bilen med tyg är det tunt och andas bra. Därför förvarar du inte bilen inomhus med regnskydd det andas inte bra. Jag täcker motorcyklar med ett sträcklakan till sängen.

Men om du ska täcka över bilen, beror helt på var den förvaras, om andra arbetar med bilar där osv.

Du har rätt i att batterispänningen inte ska vara för låg, det är skadligt för batteriet. Men ett bra batteri som är urkopplat kan stå ganska länge innan spänningen blir för låg. Jag har en bil som står innomhus och har ett ganska nytt batteri, frånkopplat, där är spänningen 12,65 volt. Jag laddat för tre månader sedan. Jag har en bil ute, inte så bra batteri, laddad för tre månader sedan, frånkopplad, där är spänningen 12,4 volt.
Citera
2024-09-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
En normal motor får inga problem med ventilfjädrarna över en vinter.

Man byter olja före man ställer bort för att den inte ska står med smuts i oljan över vintern och göra så det blir avlagringar.

Hur mycket värme avger en underhållsladdare när den står och underhåller?

En normal bil får ju inga problem överhuvudtaget av att stå i ett kallgarage över vintern så då kan vi lika gärna skicka tråden till papperskorgen.

Ligger det spänning på en underhållsladdare kan du ge dig tusan på att den är något varmare än omgivningen och möss söker sig gärna till en lite varmare plats i ett kallgarage.

En av oljans funktioner är att binda upp vatten och självklart innehåller en olja som legat i ett oljetråg med alla växlande temperaturer mellan september och april mer vatten än om du tar en ny och häller i direkt från dunken till våren.

Ska man vidta massa andra åtgärder och tillsyn kan man lika gärna vrida runt vevaxeln också. Att ha några ventilfjädrar helt ihoptryckta och andra max i sär i sex månader kan så klart få en effekt även om den är så marginell att det knappt går att mäta.

Du är ju själv inne på att du får avlagringar i motorn av oljan och det lär väl inte heller spela någon större roll om vi ska tillämpa ditt eget resonemang.
Citera
2024-09-13, 01:28
Medlem
Citat:
Jag har upplevt att mina bilar är helt dammiga när våren kommer på grund av att någon jobbar med sin egen bil med en vinkelslip. Om jag täcker bilen med tyg är det tunt och andas bra. Därför förvarar du inte bilen inomhus med regnskydd det andas inte bra. Jag täcker motorcyklar med ett sträcklakan till sängen.

Se för guds skull till att dina garagegrannar inte står och kapar eller slipar med vinkelslip så dom sprutar på rutorna, det kan gå igenom lakanet och ge permanenta skador.
Citera
2024-09-13, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Serva hellre bilen nu än på våren.
Låt batteriet sitta kvar. Ladda det fullt och ladda på det 2 ggr under vintern. Eller låt en underhållsladdare av bra kvalitet sitta på.
Inga torrbollar i bilen. Veva/kör ned två rutor 1cm.
Sätt på ett överdrag som kan andas.
Klart.
Varför ladda batteriet under tiden bilen inte skall användas???
Skulle personligen sätta det på laddning ett par dagar innan bilen skall ut igen.
Jag har ju bara jobbat med bilar i 24år. men ändå...
Citera
2024-09-13, 01:30
Bannlyst
Citat:
Vilket då kan kräva att bilen strömsätts på annat sätt under förvaringstiden.
Varför skulle det göra det ?
Citera
2024-09-13, 02:30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför ladda batteriet under tiden bilen inte skall användas???
Skulle personligen sätta det på laddning ett par dagar innan bilen skall ut igen.
Jag har ju bara jobbat med bilar i 24år. men ändå...
Nu vet vi inte om det är en gammal bil man hänger av minusen på bara eller om det är en nyare det blir problem med när allt blir strömlöst.

Strömtjuv/ar och eller småförbrukare finns det. Punkt.

En gammal bil, ladda fullt, häng av en pol, kolla helst spänningen ett par gånger under vintern och ladda om spänning är nere på 12,3V eller lägre.
Absolut spelar batterityp in här, likväl omgivningstemp.
Och ja, ett friskt kvalitetsbatteri ska inte dras med sådana inre förluster att man ska behöva ladda det under vintern. Men det är i en perfekt värld.
De flesta lever inte i en sådan.

Nyare bil, låt en liten c-tech eller dyligt ta hand om batteriet. Minst huvudvärk så.

Jag kan mäta kuk med dig. Men jag ser inte behovet.
Citera
2024-09-13, 02:38
Medlem
mera

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nu vet vi inte om det är en gammal bil man hänger av minusen på bara eller om det är en nyare det blir problem med när allt blir strömlöst.

Strömtjuv/ar och eller småförbrukare finns det. Punkt.

En gammal bil, ladda fullt, häng av en pol, kolla helst spänningen ett par gånger under vintern och ladda om spänning är nere på 12,3V eller lägre.
Absolut spelar batterityp in här, likväl omgivningstemp.
Och ja, ett friskt kvalitetsbatteri ska inte dras med sådana inre förluster att man ska behöva ladda det under vintern. Men det är i en perfekt värld.
De flesta lever inte i en sådan.

Nyare bil, låt en liten c-tech eller dyligt ta hand om batteriet. Minst huvudvärk så.

Jag kan mäta kuk med dig. Men jag ser inte behovet.
Spelar väl mindre roll hur gammal bilen är. Som du skriver så är det bästa att hänga av ena polen på batteriet, då lär det klara några månader och sedan klara av att starta bilen.
Det moderna bilar (Volvo senaste och kommande modeller som jag jobbar med) har smartheten att stänga av allt som drar ström efter ett par timmars inaktivitet, så dessa kan ev. klara en vinter utan laddning.
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2024-09-13 kl. 02:39. Anledning: mer
Citera
2024-09-13, 06:32
Bannlyst
Citat:
Men den har reglering av de båda batterierna via bilens dator. Årsmodell 2006.
Du får dessutom inte koppla en laddare på det främre batteriet direkt, det skall göras på en plint som gör att båda laddas samt att datorn i bilen får kontroll över status på batterierna.
Vad är det för bil du har som har två batterier? Du har förmodligen en plus pol dragen från bagaget som du tror är ett batteri. Lägg av bara koppla bort och hämta till våren
Citera
2024-09-13, 06:56
Bannlyst
Citat:
Och motoren

Ja smart täck med tyg som ligger och skaver mot lacken. Underhållsladdning tar ingen skada men många laddar på fel sätt. Har du aldrig använt en c-tek? Sätt den på supply mode och spänn av. Avger ingen direkt värme så mössen äter upp ditt motorrum heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in