2024-09-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Enligt Osynlige Mannen tror Greta att jorden går under om några år. Jag frågade bara när hon har sagt det.

Du tjatar om samma sak hela tiden och försöker minimera det su gör. Du har fått svar av flera personer här. Bland andra av mig i svar på din fråga som du inte kan försöka framställa som ett "jag undrar bara". Det var ett konkret krav som jag besvarade med att du kan googla om du tycker det är intressant att få veta datum, klockslag och plats för när Greta Th. sagt något som kan tolkas som hot idag om hennes (och mina barns) framtid.

Någon här påstod att man tydligen städat upp på internet för att få undan så mycket som möjligt av Gretas alla påståenden. Många här är duktiga på att söka och finna på internet. Andra är mindre skickliga, men kan ändå komma ihåg vad man hörde och såg när Greta Th. var som hetast. En del media har säkert plockat bort artikelar och filmade intervjuer. Greta Th. själv tillhör en generation som är mycket datorvan, så hon har säkert själv lyckats städa undan det värsta. En del tog avstånd från hennes agerande och utsagor från början men många anslöt sig till henne. Många har sen tagit avstånd från henne när hennes extrema kommunistfasoner och antisionistiska värderingar kom i dagen.

Det som tagit miste på hennes grundläggande värderingar från början, men ändrat sig när de kommit i öppen dag, använder nog inte ordet 'bara' för att försöka ställa till rätta vad man misstagit sig från början. Jag behöver inte googla för att se förändringen på "aktivist-marknaden" att Greta Th. inte verkar som magnet för unga som vill protestera. Det är få som ställer upp på hamas krav om att utrota judar t.ex. Det är inte så 'bara' att delta i sådant verksamhet, men det gör Greta Th.
Citera
2024-09-12, 17:39
Medlem
dialektikers avatar
Vad är det som berättigar dessa ockupanter att gå in i seriösa verksamheter och förstöra?
De saboterar för folk (en begränsad skara, som utövar sitt intresse/bildar sig) för att göra sina statements.
Jag är så jävla trött på skiten så jag anser att de bör ha fängelsestraff.

Ta tex då Kulturfestivalen var. Stockholmare med specialintresse för kultur och musik åker in för att bevista festivalen. Och så har helt plötsligt Pro-Palestinier tillåtelse att gå sitt jävla demonstrationståg och gapa i en timme och sabotera festivalen helt, då folk vill lyssna på musik i Kungsträdgården och på Skeppsbron etc.
Jag anser att det är förtryck. Det är förtryck mot de människor som har glädje att utöva ett intresse. (Även våtmarksmänniskorna som slänger sig in i Vasaloppet och förstör, trycker ner de människor som försöker utöva sitt intresse.)
JÄVLA gaphalsar..Visst, gör era jävla statements men förstör inte kreativa verksamheter. Det är förtryck mot människogrupper som vill utöva sitt intresse /vill skaffa sig bildning etc.

Att det där propalestina-tältläger-packet överhuvudtaget inte förs bort från universitets-campuset anser jag vara ikonoklasm. De förstör en anrik miljö.
Så vidrigt.
Hate them.
Citera
2024-09-12, 17:43
Medlem
Citat:
Enligt Osynlige Mannen tror Greta att jorden går under om några år. Jag frågade bara när hon har sagt det.
"A top climate scientist is warning that climate change will wipe out all of humanity unless we stop using fossil fuels over the next five years."
Greta Thunberg, Twitter, 21 Juni 2018

"Around the year 2030, 10 years 252 days and 10 hours away from now, we will be in a position where we set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will most likely lead to the end of our civilisation as we know it."
Greta Thunberg, Houses of Parliament, 23 April 2019.

Du hittar säkert fler om du letar.
Citera
2024-09-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
"A top climate scientist is warning that climate change will wipe out all of humanity unless we stop using fossil fuels over the next five years."

"Around the year 2030, 10 years 252 days and 10 hours away from now, we will be in a position where we set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will most likely lead to the end of our civilisation as we know it."

Du hittar säkert fler om du letar.
Men där står det ju inte att jorden går under om X antal år. Det står att en kedjereaktion börjar år 2030.
Citera
2024-09-12, 19:29
Medlem
Citat:
Men där står det ju inte att jorden går under om X antal år. Det står att en kedjereaktion börjar år 2030.

Vilket förstås är en stor fet j-vla lögn. Du tror väl ändå inte att hon har hämtat det påståendet från någon forskningsstudie? Är det farsan Svante som låtit kreativiteten flöda?

Men fortsätt du att hänga upp dig på småsaker i kampen för att försvara Greta. Hon har ju inte så många kvar på sin sida.
Citera
2024-09-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Nu har hon börjat demonstrera för Kongo.
Vad som händer där har jag ingen riktig aning om.

https://x.com/GretaThunberg/status/1819477893711351972

”After a meeting with EKN, they have still not met our demands.”

Det var ju märkligt att de inte dansar efter skrikvänsterns pipa och lyder när Greta pekar med hela handen.

Citat:
(…)
Hon har inte gripits av hybris.

Se ovan.
Citera
2024-09-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vilket förstås är en stor fet j-vla lögn. Du tror väl ändå inte att hon har hämtat det påståendet från någon forskningsstudie? Är det farsan Svante som låtit kreativiteten flöda?

Men fortsätt du att hänga upp dig på småsaker i kampen för att försvara Greta. Hon har ju inte så många kvar på sin sida.
Det kanske kommer från miljövetare Johan Rockström? Jag vet inte.
Citera
2024-09-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja det är konstigt att det ska behövas så många som kritiserar lilla Greta som i den här tråden. Och EN som försvarar henne - jag. Ni är riktiga tuffingar som är så många.
Citera
2024-09-12, 20:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Men om hon skulle söka jobb så är det ju en merit att ha straffats av staten
Vid vilka jobb skulle det vara en merit? Jobb som kurir åt kriminella gäng?
Citera
2024-09-12, 20:47
Medlem
Tror inte att någon, inte ens Greta har sagt jorden går under. Det man sa var att tidsfönstret för att undvika att temperaturen stiger till alltför höga nivåer stängs 2030 om man inte uppnått klimatmålen, dvs fått ner utsläppen till betydligt lägre nivåer.

Men vi kan se att det går långsamt att koka en groda, så det är inte förrän efter år 2100 eller ännu längre fram som det är hopplöst jobbigt att leva på jorden. Fram till dess lite kaos ja.

Iallafall det innebär att även Greta kan leva klart sitt liv och när hon inser det så blir hon lugn och fin igen för ingen bryr sig om kommande generationer utan ser bara till sina egna liv.

Vi kan också konstatera att nästan alla har gett upp nu vad gäller att uppnå klimatmålen. Det visade sig vara en omöjlig uppgift. Vi har nu accepterat att det som sker, det sker. Jag vet inte varför Greta fortfarande ränner runt och demonstrerar, men hela klimatrörelsen och dess momentum är borta. Ingen bryr sig egentligen längre såsom för ett par år sedan.

Själv tror jag att en värld utan människan är en bättre värld, så jag sörjer inte ifall det går åt pipan.
Citera
2024-09-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ja det är konstigt att det ska behövas så många som kritiserar lilla Greta som i den här tråden. Och EN som försvarar henne - jag. Ni är riktiga tuffingar som är så många.

Du känner dig ensam som "försvarare" av "lilla Greta" och det faller sig naturligt för mig att du är ensam i din tro på hennes ord och handlingar.

Hennes mamma var sjukskriven på heltid i flera år för att kunna hantera sitt barn och sin familj under Gretas barn- och ungdomstid. Sannerligen tur att föräldrarna är bosatta i Sverige och "lilla Greta" är född och uppvuxen här där möjligheten att fortsätta ta hand som som "lilla" barn och vara försörjd utan att arbeta tills "lilla" barnet blivit myndigt. Mamman har skrivit en mycket bra bok om situationen och med den kanske andra föräldrar i liknande sits kan vara hjälpta. Samhället har även stöttat Greta själv med anpassad specialundervisning i skolan. Så du ska inte känna dig som ensam försvarare om henne kanske. Även om hon nu är vuxen och förväntas klara sig något bättre än om föräldrarna inte hade haft den hjälp och det extra stöd de fått genom dotterns uppväxtår.

Du måste också lära dig att skilja på sak och person. Som du förhoppningsvis förstår så önskar jag att alla andra föräldrar med liknande familjeproblematik får sådant stöd av vuxenvärlden runt dessa barn- och ungdomar. Men de får faktiskt inte göra precis vad som helst. Det är okej om ens 15-åriga unge sitter utanför kommunhuset eller riksdagen utanför skoltid och "strejkar för klimatet" eller "mot fossilbränsle". Men skolplikten gäller även för barn och ungdomar upp till 16 års ålder och de får faktiskt inte hindra anställda att gå in genom dörren till sina jobb.

Tidigare gick media närmast i spinn över det här "lilla barnet" och hon filmades och sändes i västvärldens alla större TV-kanaler när hon skällde ut en stor samling vuxna representanter i FN. Hon har nog inte bara ett perfekt musikalist gehör utan ett starkt fotografiskt minne. Hennes sätt att uttrycka sig var knappast vanligt för åldern och jag undrar ännu om hon själv hade skrivit de där talen. Bägge föräldrarna är politiskt stark "vänstervridna" och jag gissar att pappan har haft stark inblandning i skapandet av texterna som dottern med stort drama framfört. Han har varit ganska osynlig och nu är han som om han har en osynlighetsmantel på sig. Varför dyker inte han upp och försvarar sin nu vuxna dotter tillsammans med dig.

Kan han inte hejda henne alls nu längre när hon sitter där med palestinasjalen på sig och har den lilla bläskfisken med på bilden som intygar att hon är hans parti trogen? Är du medveten om att hon med sin politik står upp för behovet av att utrota judar? Försvara du verkligen det? Ja, då får du gärna vara ensam för min del.
Citera
2024-09-13, 12:19
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

I det första citatet står att hela mänskligheten kommer att utraderas om vi inte slutar använda fossila bränslen senast förra året. Den tweeten raderades av Nazi-Gretchen, eftersom hon blev hånad för att bäst-före-datum redan passerats. Vad skall hon säga om 5 år, 109 dagar och 10 timmar, när den av henne förutspådda irreversibla kedjereaktionen inte behagar infinna sig? Den borde egentligen infinna sig långt innan dess. Sedan hon höll sitt tal i Houses of Parliament har nämligen världens förbrukning av fossila bränslen ökat med drygt 4%. Sedan Paris-avtalet är ökningen 9% och sedan Kyoto-protokollet är ökningen 28%. Internationella överenskommelser tycks inte fungera som avsett. Pandemin 2020 ledde till en minskning med 5%, men det var tillbaka på samma nivå efter ett år.

Inte undra på att Greta snörper på munnen och stampar med lilla foten. "They have still not met our demands." Stackars lilla flicka. Hon dompterade sina föräldrar med sitt dåliga humör. Och när hon skällde ut FN fick hon applåder. Hon måste ha trott att hon faktiskt kunde kommendera hela världen lika lätt som sina inkompetenta föräldrar. Nuförtiden kämpar hon för att Israel skall förintas. Vi får väl se om hon har mer lycka med sig i den kampen. För om det inte hjälper att tälta vid universitetet och att skrika antisemitiska slagord utanför Israels ambassad, så vet jag inte riktigt vad som fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Nu har hon börjat demonstrera för Kongo.
Vad som händer där har jag ingen riktig aning om.

https://x.com/GretaThunberg/status/1819477893711351972
Det är väl fint att hon demonstrerar mot hemska arbetsförhållanden för de barnarbetare som krävs för att hon skall kunna bli skjutsad i en Tesla? Förvisso inte logiskt konsekvent, men logik är ingenting för Greta. Det är därför som hon är mot kärnkraft, trots att nedlagd kärnkraft ersätts med fossila bränslen. Eller som när veganen Greta försvarar rennäringen, vars produkt är kött och vars främsta arbetsredskap är snöskoter, lastbil och helikopter. Greta har flera gånger sagt att hon ser saker i svart och vitt utan gråskala. Jag tror att vad som främst betecknar hennes "tänkande" är en väldigt stor förmåga att hantera kognitiv dissonans. 100% kompartmentalisering i den lilla hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in