2024-09-12, 18:18
Medlem
Istället för att starta en ny tråd så väcker jag liv i den här!

Jag har en bekant som bränner med plastbrännare (doppvärmare i en hink) och kolrenar en gång i ett 40-50mm rör på ca 1,5-2 m. Min erfarenhet är att det är som natt och dag.

Hembränt är mycket bättre än sprit från bolaget. Smakar MYCKET mindre sprit/bismaker och jag har mått mycket bättre dagarna efter jag druckit hans sprit, jämfört med sprit from bolaget (Bols och Dworek tex).

Då undrar jag varför det är så, och har gissat mig fram till en slutsats.

Bolagsspriten framställs på ett helt annat sätt (hur skulle jag vilja veta) och i mycket större volymer.

I detta fallet är det bara socker, jäst och vatten och låg värme (ca 50 grader om jag förstått det rätt) över en lite längre tid (3-4 dagar?). Hur producerar dom stora producenterna sin produkt?
Senast redigerad av RobinJacobsson 2024-09-12 kl. 18:22.
Citera
2024-09-12, 18:23
Medlem
Riktigt gjort hembränt är mycket renare än bolagets sprit...
Citera
2024-09-12, 18:27
Avslutad
Alltså riktigt hembränt slår bolagets brännvin med hästlängder, så är det bara......
Citera
2024-09-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slotify
Alltså riktigt hembränt slår bolagets brännvin med hästlängder, så är det bara......

Jag känner många som säger samma sak. För att dra debatten i rätt riktning så syftar jag alltså nu på hembränt som är ordentligt gjort, och inte massproducerad skithembränt för försäljning som knappt hunnit passera en kolpartikel.

Varför är det sådan skillnad? Vad skiljer sig i tillvägagångssättet mot stora producenter? Min gissning är att det inte är i mäsken, det borde ju vara framställningsprocessen där man separerar alkohol/mäsk som skiljer..?

Känner även till en som bränner med kolonnbrännare, mycket högre temperaturer och snabbare framställning som jag förstått det, men hans sprit är sämre än den andras från plastbrännaren. Men båda är fortfarande mycket bättre än bolagets sprit.
Senast redigerad av RobinJacobsson 2024-09-12 kl. 18:47.
Citera
2024-09-12, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag känner många som säger samma sak. För att dra debatten i rätt riktning så syftar jag alltså nu på hembränt som är ordentligt gjort, och inte massproducerad skithembränt för försäljning som knappt hunnit passera en kolpartikel.

Varför är det sådan skillnad? Vad skiljer sig i tillvägagångssättet mot stora producenter? Min gissning är inte att det är mäsken, det borde ju vara framställningsprocessen där man separerar alkohol/mäsk som skiljer..?

Är "absolut" ingen expert, men hade några stugägare som pysslade med hembränt, riktiga finsmakare och nördar, var med och jämförde brännvin från bolagets och deras hembrända, till och med jag kände otrolig skillnad, bolagets brännvin som var rena finkel
Citera
2024-09-12, 18:55
Medlem
Vanlig hembränt görs ju på socker bara...sen beror det på hur apparaten är tillverkad ..å hur noga man kör...tillslut en noga reningsprocess...5 liter färdigblandat till kanske 2 liter kol...inte mer.
man renar vid 50-40%
Citera
2024-09-12, 19:00
Medlem
Citat:
Är "absolut" ingen expert, men hade några stugägare som pysslade med hembränt, riktiga finsmakare och nördar, var med och jämförde brännvin från bolagets och deras hembrända, till och med jag kände otrolig skillnad, bolagets brännvin som var rena finkel

Jag antar att det är en effektivitets/kvalitets/vinstkompromiss hos dom större producenterna. Att göra ett par liter över flera dagar hemma genererar förmodligen ingen vinst i ett större sammanhang, även om man tillämpar samma teknik i en större skala. Min känsla nu när man jämför är att dom satt en slags ribba, "såhär bra är så bra det kan bli om vi även ska kunna tjäna pengar på produkten".

Vore intressant att få en tydligare inblick i processen bara, eftersom det är så extremt stor skillnad.
Citera
2024-09-12, 19:09
Avslutad
Citat:
Jag antar att det är en effektivitets/kvalitets/vinstkompromiss hos dom större producenterna. Att göra ett par liter över flera dagar hemma genererar förmodligen ingen vinst i ett större sammanhang, även om man tillämpar samma teknik i en större skala. Min känsla nu när man jämför är att dom satt en slags ribba, "såhär bra är så bra det kan bli om vi även ska kunna tjäna pengar på produkten".

Vore intressant att få en tydligare inblick i processen bara, eftersom det är så extremt stor skillnad.

Massproduktion är eller måste vara rena räv giftet.
Bara Absolut Vodka en av många ...
Citera
2024-09-12, 19:22
Medlem
Citat:
Massproduktion är eller måste vara rena räv giftet.
Bara Absolut Vodka en av många ...

Jag ser ju rimligheten i att det går ett rykte hos "vanligt folk" att hembränt är dåligt. Men det är ju förmodligen samma problematik där, man har köpt någon billig skit som knappt är renat för att någon massproducerar på jävligt hög temperatur och har som målsättning att endast tjäna pengar på skiten.

Men min fråga kvarstår, är det någon som vet hur tillvägagångssättet i framställningen hos de större producenterna skiljer sig mot metoden hos dom som bränner "hemma"?
Senast redigerad av RobinJacobsson 2024-09-12 kl. 19:25.
Citera
2024-09-12, 19:35
Avslutad
Citat:
Jag ser ju rimligheten i att det går ett rykte hos "vanligt folk" att hembränt är dåligt. Men det är ju förmodligen samma problematik där, man har köpt någon billig skit som knappt är renat för att någon massproducerar på jävligt hög temperatur och har som målsättning att endast tjäna pengar på skiten.

Men min fråga kvarstår, är det någon som vet hur tillvägagångssättet i framställningen hos de större producenterna skiljer sig mot metoden hos dom som bränner "hemma"?

Synd bara att hembränt har dåligt rykte men många gångar är mycket bättre om det tillverkas på korrekt sätt, och för hemmabruk endast.
Citera
2024-09-12, 21:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Utbruten tråd på grund av nekrobump av en gammal tråd utan nya inlägg på 20 år.

/Mod
Citera
2024-09-12, 21:47
Medlem
pelviss avatar
Jag har använt dåliga hembränningsapparater, både gamla labmaster från 70-talet och provat superplastis.
Det enda som gäller är att bränna om spriten flera gånger oavsett apparat, om inte man har moderna varianter, och därefter en korrekt rening. Efter det så har man i princip en smaklös vätska som innehåller stark alkohol med endast ångor som eftersmak. Så ja; hemgjord sprit på rätt sätt är mkt godare/renare än det från bolaget.

Anekdot: Min farbror var en traktamentsgubbe i byggbranschen, brände brännvin förr, söp som en vilde … Hursom, en gång så brände jag mitt brännvin 3-4 ggr i en labmaster och tror att jag renade det däremellan bara för att få fram den godaste spriten.
Det resulterade i en produkt som var enl. beskrivningen ovan. Helt smaklös med en ånga av alkohol efteråt.

Min farbror ringde upp mig och frågade var jag fått spriten ifrån ”för det där måste vara teknisksprit” eller ”industrisprit” som om att det kunde vara farligt eller att man inte vet var det kommer ifrån.
Större beröm har jag aldrig fått för nåt hemmagjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in