2024-09-12, 21:49
Medlem
Riktigt fin och välgjord hembränning är helt klart bättre än köpe brännvin.. alla dagar i veckan..
Citera
2024-09-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Jag har använt dåliga hembränningsapparater, både gamla labmaster från 70-talet och provat superplastis.
Det enda som gäller är att bränna om spriten flera gånger oavsett apparat, om inte man har moderna varianter, och därefter en korrekt rening. Efter det så har man i princip en smaklös vätska som innehåller stark alkohol med endast ångor som eftersmak. Så ja; hemgjord sprit på rätt sätt är mkt godare/renare än det från bolaget.

Anekdot: Min farbror var en traktamentsgubbe i byggbranschen, brände brännvin förr, söp som en vilde … Hursom, en gång så brände jag mitt brännvin 3-4 ggr i en labmaster och tror att jag renade det däremellan bara för att få fram den godaste spriten.
Det resulterade i en produkt som var enl. beskrivningen ovan. Helt smaklös med en ånga av alkohol efteråt.

Min farbror ringde upp mig och frågade var jag fått spriten ifrån ”för det där måste vara teknisksprit” eller ”industrisprit” som om att det kunde vara farligt eller att man inte vet var det kommer ifrån.
Större beröm har jag aldrig fått för nåt hemmagjort.

-I princip vem som helst kan göra bättre sprit hemma än skiten som säljs på bolaget.

-Därför är en rimlig slutsats att stora producenter med kapital i ryggen borde kunna framställa minst en likvärdig- eller bättre produkt.

-Anledningen till att den inte håller samma nivå som hembränt är för att aktören vill behålla så hög vinstmarginal i förhållande till kostnaden för framställningen av produkten.
Citera
2024-09-13, 08:19
Avslutad
Det mesta av resultatet beror på reningen, fuskar man där så kvittar det vad du har gjort mäsken på eller vad du använder för apparat!
Citera
2024-09-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Det mesta av resultatet beror på reningen, fuskar man där så kvittar det vad du har gjort mäsken på eller vad du använder för apparat!

Jag märker stor skillnad på smaken på spriten från plastbrännaren jämfört med den andres sprit som kör kolonnbrännare. Båda fortfarande bättre än bolagssprit dock.

Som jag förstår det så är det ca 40% kontra 90% på vad som kommer ut, så jag antar att framställningsprocessen spelar stor roll också. Gällande mäsken däremot så köper jag argumentet och rimligheten i att det inte spelar någon som helst roll.

Reningen är väl den viktigaste faktorn, men min uppfattning är att starkare/snabbare framställd sprit kräver mer rening.

Ursprungsfrågan kvarstår dock. Hur gör dom stora producenterna? Separerar dom mäsk/sprit genom värme/kondens eller är det en annan, ex kemisk process? Är mäsken baserat endast på vatten, socker och jäst?

Vore intressant om någon som har lite koll ville flika in.
Senast redigerad av RobinJacobsson 2024-09-13 kl. 18:02.
Citera
2024-09-15, 01:25
Medlem
Om det inte smakar något, är det "gott" då?
Citera
2025-05-27, 19:35
Avslutad
Säger som GW om hembränt, dock ett tag sen.
https://youtu.be/5cSfUFOnPmw?si=uxBJEXPvOgBUElRQ
Citera
2025-05-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresp
Om det inte smakar något, är det "gott" då?

Ja det smakar "inget" som i inget äckligt. Det är svårt att förklara men absolut är det gott.
Citera
2025-05-29, 10:10
Medlem
Alltså det beror ju helt på hur brännpat är framställt. Riktigt bra brännpa slår sprit från systemet alla dagar i veckan. Är det bara hyfsat framställt är sprit från systemet bättre, även de billigare sorterna.

Nu till nationaldagen har gubbgänger fixat fram rejält med högkvalitativ brännpa som ska drickas. Kommer bli stupfull och bröla nationalsången fram till morgonkvisten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in