2024-08-27, 19:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Bodde förut i en rätt tråkig del av Solna, radhus. Högt upp.

Det var bra isolerat och hade tysta grannar, så märkte inget konstigt först. Men när jag började ha fönstret öppet dygnet runt vår-höst så började jag märka att det var en massa oljud nere på gården vid samma tidpunkt på morgonen, samma dag. Det var samma gamla gutturala läten, det lät som en hord med orcher stod och stampade där nere och väntade på order från Sauron att marschera eller något. Typ så här lät det:

"IH! IH!" "UH UH UH "AH! OH! EH! WAH!"

Efter några veckor så undrade jag vem i helvete det är som går ner och gör detta oväsen varje dag - till slut så fattade jag att det var någon slags särskola/grupp/förening whatever för funktionsnedsatta, kanske de hade Downs Syndrom eller liknande. De gick alltså ut vid samma tidpunkt om och om igen och grymtade samma sak (jag gissar att det bara var en person som stod för grymtandet, men kanske var fler.)

För mig var det inga problem, jag kunde stänga fönstret så var problemet ur världen då jag bodde högt upp. Men om man bodde på bottenvåningen hade Uruk-hai ljuden varit olidliga. Då uppstår en knepig situation, har man rätt att säga till människor som är så pass long gone mentalt att de inte förstår att de gör oväsen? Har faktiskt ingen aning.
Citera
2024-09-01, 09:06
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur gick det sen? Låter asjobbigt.

Jag blev väckt på ett exakt likadant sätt för ett par månader sedan när jag besökte en polare i Göteborg. Jag sov över på ett hotell nära Liseberg de två första dagarna - första morgonen blev jag väckt av byggjobbare, andra så blev jag väckt av någon som kl 05.00 bankar på dörren. Jag flög upp ur sängen, precis som dig. Vem i helvete vill så gärna in till mitt hotellrum, kl 05.00????

Ropar ut, "vem är det, vem är du?"

Personen som bankar svarar inte, utan bankar bara några fler gånger. Jag tar ett djupt andetag och öppnar dörren och där står ett medelålders fyllo i kavaj.

"Öööööheeee! Oooooj, fel rum! Sorry!"

Blev så jävla lack att jag nästan funderade på att be honom swisha mig för sveda och värk. Inte bara så väckte han mig mitt i natten, han skrämde mig också - om någon inte svarar på ens rop, utan fortsätter banka som svar, så får man ju tankar om att det är någon hotfull på andra sidan. Men jag kokade inombords och slängde igen dörren istället bara, gick och lade mig och vaknade två timmar senare av byggjobbarnas bröl.

Jävla göteborgare...
Fin kulturchock va. Göteborgare är såna, tar plats och gapiga.
Citera
2024-09-09, 09:46
Medlem
Citat:
Hur gick det sen? Låter asjobbigt.

Jag blev väckt på ett exakt likadant sätt för ett par månader sedan när jag besökte en polare i Göteborg. Jag sov över på ett hotell nära Liseberg de två första dagarna - första morgonen blev jag väckt av byggjobbare, andra så blev jag väckt av någon som kl 05.00 bankar på dörren. Jag flög upp ur sängen, precis som dig. Vem i helvete vill så gärna in till mitt hotellrum, kl 05.00????

Ropar ut, "vem är det, vem är du?"

Personen som bankar svarar inte, utan bankar bara några fler gånger. Jag tar ett djupt andetag och öppnar dörren och där står ett medelålders fyllo i kavaj.

"Öööööheeee! Oooooj, fel rum! Sorry!"

Blev så jävla lack att jag nästan funderade på att be honom swisha mig för sveda och värk. Inte bara så väckte han mig mitt i natten, han skrämde mig också - om någon inte svarar på ens rop, utan fortsätter banka som svar, så får man ju tankar om att det är någon hotfull på andra sidan. Men jag kokade inombords och slängde igen dörren istället bara, gick och lade mig och vaknade två timmar senare av byggjobbarnas bröl.

Jävla göteborgare...
Det tillhör en en speciell kategori av ilska att bli väckt ur sin djupsömn mitt i natten...

Det har lugnat sig sen incidenten, vet dock inte om det beror på att han tillbringar somrarna på lantställe eller dylikt. Har nu flyttat utomlands till och med nästa år så återstår att se om problemen kvarstår.
Citera
2024-09-12, 13:44
Medlem
Folk som tror det blir bättre i villakvarter med pensionärsgrannar får tänka igen.
Man slipper kanske direkt oljud genom väggar, tak, å golv men så mycket annat tillkommer istället.

Jag sa det förut och jag säger det igen, pensionärer är INTE de optimala grannarna!
Man kan tro det, då de knappast håller fest eller är uppe sent, men istället lever de under åldersstressen.

Ska de klippa häcken en dag måste de börja med det föra 07, oavsett dag, det kvittar om de är klara före 08.

Har de inte barnbarn alls eller dem nära osv, snöar de gärna in på att hålla trädgården fläckfri, vilket är en sjukt korkad hobby, då det enda som sker när de lämnar jordelivet är att barnen låter trädgården förfalla, och sen säljs huset. Plus oljudet såklart, grästrimmer var dag, sågande, hamrande, gräsklippare, bevattningsapparater, å allt möjligt skit. Var dag ska de gå.

Är fan bitter (märks inte va?) på hur de orkar föra sånt jäkla oväsen hela tiden, kan de inte spela golf, promenera i skogen, eller umgås med folk, nej i trädgården ska allt ske, konstant.

SUCK
Citera
2024-09-12, 17:31
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Bodde förut i en rätt tråkig del av Solna, radhus. Högt upp.

Men om man bodde på bottenvåningen hade Uruk-hai ljuden varit olidliga.

Bor man i radhus så äger/hyr man samtliga våningar, man har alltså ingen granne ovanför eller nedanför sig.
Citera
2024-09-12, 17:41
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Bor man i radhus så äger/hyr man samtliga våningar, man har alltså ingen granne ovanför eller nedanför sig.

OK, kanske jag som är dålig på de korrekta termerna. Jag menar sånna där tråkiga flervåningshus som finns i de flesta förorter.
Citera
2024-09-12, 18:01
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Folk som tror det blir bättre i villakvarter med pensionärsgrannar får tänka igen.
Man slipper kanske direkt oljud genom väggar, tak, å golv men så mycket annat tillkommer istället.

Jag sa det förut och jag säger det igen, pensionärer är INTE de optimala grannarna!
Man kan tro det, då de knappast håller fest eller är uppe sent, men istället lever de under åldersstressen.

Ska de klippa häcken en dag måste de börja med det föra 07, oavsett dag, det kvittar om de är klara före 08.

Har de inte barnbarn alls eller dem nära osv, snöar de gärna in på att hålla trädgården fläckfri, vilket är en sjukt korkad hobby, då det enda som sker när de lämnar jordelivet är att barnen låter trädgården förfalla, och sen säljs huset. Plus oljudet såklart, grästrimmer var dag, sågande, hamrande, gräsklippare, bevattningsapparater, å allt möjligt skit. Var dag ska de gå.

Är fan bitter (märks inte va?) på hur de orkar föra sånt jäkla oväsen hela tiden, kan de inte spela golf, promenera i skogen, eller umgås med folk, nej i trädgården ska allt ske, konstant.

SUCK

När vi snackar om att pensionärer är bra grannar så är det nog grannar vägg i vägg, och under och ovanpå.

I villakvarter kan det mycket väl vara som du skriver.
Citera
2024-09-14, 12:19
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Tycker ändå du borde testa att prata med dem. Jag bodde granne med en familj vars barn vrålade som f*n även sent på kvällen nästan varje dag så man funderade på om allt stod rätt till där inne. Trodde inte för 5 öre att det skulle bli nån skillnad av att snacka med föräldrarna men det blev 90% bättre nästan direkt. Tror att många som stör inte förstår hur mycket det hörs in till grannarna och hur mycket de störs av det innan man säger något.
Nu har jag testat "arg lapp" pga hög musik tidigt på morgonen från samma grannar och det verkar fått en viss effekt det med!
Citera
2024-09-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
När vi snackar om att pensionärer är bra grannar så är det nog grannar vägg i vägg, och under och ovanpå.

I villakvarter kan det mycket väl vara som du skriver.

Jag vetefan det, bodde i lägenhet förut. Där åt de frukost på balkongen vid 0730 å dammsög för då hade de varit vakna sen 06 medans alla andra ville sova lite mer på helgen.
Citera
2024-09-15, 14:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag vetefan det, bodde i lägenhet förut. Där åt de frukost på balkongen vid 0730 å dammsög för då hade de varit vakna sen 06 medans alla andra ville sova lite mer på helgen.

Bodde i en trapp med bara pensionärer en gång och det var oljud hela tiden, samma där att det var dammsuga mm varenda dag och några startade glatt runt 6 på morgonen, medan en annan var i stort sett döv, men vägrade ha hörapparaten i då han skulle "koppla av" på kvällen eller när han inte kunde sova, "avkoppling" som innebar att lyssna på radion på högsta volym (vilket ofta skedde runt 2-3 på natten).
Citera
2024-09-15, 15:17
Medlem
1754s avatar
Citat:

Ok, det kanske skiljer sig mellan pensionärernas personligheter. Visst, jag hade en som hade tv"n på lite hög volym ibland, men då kunde även jag ha lite högt utan att störa.

Men överlag så är pensionärer bra grannar tycker jag.

Invandrare från Mellanöstern, främst unga killar, är inga bra grannar.
Citera
2024-09-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Ok, det kanske skiljer sig mellan pensionärernas personligheter. Visst, jag hade en som hade tv"n på lite hög volym ibland, men då kunde även jag ha lite högt utan att störa.

Men överlag så är pensionärer bra grannar tycker jag.

Invandrare från Mellanöstern, främst unga killar, är inga bra grannar.
Ja men tycker de är långt sämre än ryktet säger tom även om vi med har en superb pensionär till granne nu

Inget från mena är bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in