2024-09-12, 14:51
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Putte har satt upp en ny deadline igen. Senast den första oktober ska Ukrainas invasion av Kursk ha slagits tillbaka.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/09/11/vladimir-putin-ordered-his-troops-to-defeat-the-ukrainian-invasion-of-kursk-by-oct-1-they-just-attac ked/

Vad tror vi?

Nja de får vara glada om Ukraina någonsin lämnar över området!

Är.numera en del av Ukraina, och lokala val visar att befolkningen vill lämna orchlandet för Ukraina!
Citera
2024-09-12, 14:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Putte har satt upp en ny deadline igen. Senast den första oktober ska Ukrainas invasion av Kursk ha slagits tillbaka.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/09/11/vladimir-putin-ordered-his-troops-to-defeat-the-ukrainian-invasion-of-kursk-by-oct-1-they-just-attac ked/

Vad tror vi?

Med tanke på att vi är inne på Dag 932 av KGB-Putins 3 dagars-operation i Ukraina så blir följdfrågan naturligtvis 1:e oktober men vilket år? 1:e oktober 2027 eller 2028?

Nu har jag dubbelkollat och tyrannen Putin ska visst ha satt deadline till 1:e oktober 2024. "Befälhavaren" för Akhmat "specialstyrkor", Apti Alaudinov, har varit mindre optimistisk och lovat att UAF skulle vara besegrade och utkastade från ryskt territorium inom 2-3 månader.

Om "allt går enligt plan" så kommer båda herrarna få fel och FSB-ledda operationen sluta med fullständigt fiasko.
Citera
2024-09-12, 15:10
Medlem
tenebriss avatar
Ska bli intressant att se hur hävda restriktioner på vapen med lång räckvidd kommer att användas mot ryssens flygbombningskapacitet
Citera
2024-09-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Ska bli intressant att se hur hävda restriktioner på vapen med lång räckvidd kommer att användas mot ryssens flygbombningskapacitet

Ja, men även mer intressant hur det kommer att gå med oljeraffinaderierna som ju onekligen är perfekta mål för långväga attacker och hur det då drabbar Rysslands förmåga att överhuvudtaget föra krig.
Citera
2024-09-12, 15:29
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Mycket intressant från Greggs rapport

Om det går bra så borde det betyda att det går enligt plan och att målsättningen för offensiven även den går enligt plan eller bättre än planerat.

Citat från Gregg:

Kursk då? Just nu är Kursk vår lekpark.

Dessutom anser Gregg att västmedia går ryssens ärenden:

Turisterna, understödd av västmedia, har gjort slaget om Pokrovsk till ett gigantisk viktigt slag som, om staden faller, skulle hota hela Donbas. Så är inte alls fallet!!

Fruktansvärt men han pratar fredsförhandlingar och att överge Donbass och Krim. Vi vet att bara rysstroll pratar om fred och fredsförhandlingar så väldigt besynnerligt i mina ögon.

Vad blir då resultatet av en fredsförhandling? Jag gillar inte alls att säga det men Krim och det som är ockuperat av Donbas samt stridslinjen som den var före januari 2022 i Luhansk Oblast kommer med all sannolikhet att förbli turisternas. Vad får vi då i utbyte? Realistiskt blir det Kherson, EU och NATO medlemskap.

Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Det är inte troligt. Hur ska Putin sälja in detta som en framgång, utan att ramla ut genom ett fönster?
Utgångsplan var:
Inget Nato vid gränsen.
Inga Natovapen i Ukriana. Läs kärnvapen.
Ingen militär kapacitet i Ukraina.
Sedan var det något med denazificering och desatanisering.
Osäker om EU fanns på listan.
Skydda etniska ryssar. De 38% som fanns i Donbass.
Skydda ryska språket. Utan en ny ledning i Kiev?

Vad av ovan punkter är det som du ser som uppfyllda?
Krim möjligen.

Du har liknande uppfattning som mig. Jag tror varken Zelensky eller Putin är intresserade av fred och fredssamtal. Inte många punkter på din lista som är uppfyllda.
Detta var citat från Kenneth Gregg, att just han skrev detta var det jag fann förvånande.
Han skriver även att "västmedia" stödjer "turisterna". Det kanske inte är en allmän uppfattning men kanske ett tecken på att det är vad många Ukrainare anser?
Citera
2024-09-12, 15:33
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du har liknande uppfattning som mig. Jag tror varken Zelensky eller Putin är intresserade av fred och fredssamtal. Inte många punkter på din lista som är uppfyllda.
Detta var citat från Kenneth Gregg, att just han skrev detta var det jag fann förvånande.
Han skriver även att "västmedia" stödjer "turisterna". Det kanske inte är en allmän uppfattning men kanske ett tecken på att det är vad många Ukrainare anser?

Jag tolkar det som att man(Gregg/Ukraina) anser att allt prat om fred, NU, är ett stöd till Putins plan att behålla det han tagit.
Citera
2024-09-12, 15:33
Medlem
Citat:

Ja, gissningsvis står detta högt upp på Ukrainas önskelista. Det skrivs inte mycket om det men glidbomberna är tydligen ett mycket stort problem och ryzzarna har mängder av dem.

Nu har det, såvitt jag vet, inte kommit några officiella beslut så jag tänker inte börja fira förrän det gör det men jag kan tänka mig att flygbaser kommer att vara högprioriterade mål. Sedan kan planen som släpper glidbomberna inte vara hur långt borta som helst så de kommer nog också att vara i skottgluggen.
Citera
2024-09-12, 15:36
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Vad förvånad jag är... inte.

https://t.me/operativnoZSU/157228

Riktigt jävla vidrigt att ge sig på civila... jag hoppas verkligen dessa idioter kommer att dingla från en snara...
Citera
2024-09-12, 15:40
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ja, gissningsvis står detta högt upp på Ukrainas önskelista. Det skrivs inte mycket om det men glidbomberna är tydligen ett mycket stort problem och ryzzarna har mängder av dem.

Nu har det, såvitt jag vet, inte kommit några officiella beslut så jag tänker inte börja fira förrän det gör det men jag kan tänka mig att flygbaser kommer att vara högprioriterade mål. Sedan kan planen som släpper glidbomberna inte vara hur långt borta som helst så de kommer nog också att vara i skottgluggen.

Det hade varit fint om det innebär att de kan få intel via satelliter om att bombare preppas på några koordinater och att de då kan attackera precis där och då.
Citera
2024-09-12, 15:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Ryssen flyttar väl sina plan till fjärran öster distriktet 😂😂😂
Citera
2024-09-12, 15:56
Medlem
Silfverryggs avatar
Undra om Egypten blir glada på ryssen när de inte får lovad spannmål från Ukraina.
Citat:
Russian missile hit a vessel with a cargo of Ukrainian grain en route to Egypt in the international waters in Black Sea
https://t.me/V_Zelenskiy_official/11617

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html
Citat:
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skrev på Telegram att en rysk missil hade träffat ett civilt fartyg som transporterade spannmål från Ukraina. Zelenskyj sa att fartyget hade lämnat ukrainskt territorialvatten i Svarta havet. Enligt Zelenskyj var fartyget på väg till Egypten. Enligt preliminära uppgifter skadades inga personer i attacken.

Sedan har vi detta: mordkoreanska missiler i Kyiv.
Citat:
Ryssland har fått fler ballistiska kortdistansmissiler av typen Hwasong-11 från Nordkorea, rapporterar New York Times.
...
En av de missiler som studerades hade avfyrats den 18 augusti mot Kiev. Markeringarna på den avslöjade att den hade tillverkats i år. Insidan av de andra tre missilerna som avfyrades i juli och augusti hade inga markeringar som visade när de tillverkades.
...
Damien Pleeters, som leder CARs (Conflict Armament Research, min anm.) verksamhet i Ukraina, sade att det faktum att missilen tillverkades i år tyder på att missilen tillverkades, levererades och togs i bruk på kort tid.
- Och jag tror att det är ganska betydelsefullt eftersom vi talar om Nordkorea, ett land som har varit under sanktioner i nästan två decennier, sade Pleeters.
- Det visar också, eftersom detta är åtminstone en annan leverans, den fortsatta kränkningen av sanktionerna, eftersom de fortsätter att producera, leverera dessa missiler och sedan används dessa missiler i Ukraina.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-09-12 kl. 16:05.
Citera
2024-09-12, 16:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Undra om Egypten blir glada på ryssen när de inte får lovad spannmål från Ukraina.

https://t.me/V_Zelenskiy_official/11617

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html

Sedan har vi detta: mordkoreanska missiler i Kyiv.

Kanske dags för väst att börja dra åt tumskruvarna på Xi... istället för att bete sig som ett bjäbande blötdjur för honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in